PSU vondst: USN Helmet!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

PSU vondst: USN Helmet!

Bericht door earlymb »

Toen ik vorig week wat aan het rommelen was in een paar PSU plunjebalen die een vriend van me had gekregen kwam ik deze helm tegen tussen allemaal jaren '50 MvO spul:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Inderdaad, een McCord fixed-bale M1 shell met originele kinriemen (flat-type buckle) en verf. Er staan een grijze band en de resten van een ranginsigne op geschilderd. Ik heb de shell meegenomen naar Ciney en aan een aantal mensen laten zien (handelaren en verzamelaars), die allemaal van mening waren dat de beschildering authentiek is. Hoewel je het nooit helemaal 100% zeker kunt weten als je de achtergrond van een item niet kent, ben ik er zelf ook van overtuigd dat dit ding origineel is. De grijze band wijst op de US Navy. Het gouden eikenblad die de rang van Lieutenant-Commander aangeeft is vrijwel geheel weggekrabt, maar toch nog duidelijk te harkennen. Onder dit insigne is een stukje overgeverft met groene verf, terwijl daar onder weer enkele stukjes wit te zien zijn. Ik denk dat er eerst de geschiklderde double bars van een Lieutenant op hebben gezeten, en dat na een bevordering tot Lieutenant-Commander dit insigne met groene verf is overgeschilderd, endat daar overheen vervolgens weer een golden oakleaf is gekliederd. Er zat een na-oorlogse Nederlandse binnenhelm bij. Hoe deze helm uiteindelijk in een Nederlandse PSU is belandt moeten we nog uitzoeken. :wink:

Helaas, hij is niet te koop, en als mijn vriend hem toch weg wil doen gaat hij echt wel naar de verzameling van ondergetekende! :P

Grtn

David
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zeer mooie helm David! Heb deze al in Ciney mogen bewonderen! Zulke dingen willen wel vaker in een PSU vinden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Nico Roelofs schreef:Zeer mooie helm David! Heb deze al in Ciney mogen bewonderen! Zulke dingen willen wel vaker in een PSU vinden! :)
Thanks! :)

Grtn

David
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Sommigen hebben ook gewoon het geluk van de wereld he.. :)
Mooie aanwinst David!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

nederland had na de oorlog geen leger meer.
en men moest Indie beschermen engeland en us hadden scheepen met zooi liggen en die heeft nederland gekocht zonder te weten wat er in zat.
mijn opa heeft ook in indie gezeten en heeft daar dus ook gewoom met een enfield en de britse troopen kleeding gelopen.
en dus zal ook wel de helm zo beland zijn.

greetzz
kevin
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: PSU vondst: USN Helmet!

Bericht door SiNiStEr »

earlymb schreef: Het gouden eikenblad die de rang van Lieutenant-Commander aangeeft is vrijwel geheel weggekrabt, maar toch nog duidelijk te harkennen. Onder dit insigne is een stukje overgeverft met groene verf, terwijl daar onder weer enkele stukjes wit te zien zijn. Ik denk dat er eerst de geschiklderde double bars van een Lieutenant op hebben gezeten, en dat na een bevordering tot Lieutenant-Commander dit insigne met groene verf is overgeschilderd, endat daar overheen vervolgens weer een golden oakleaf is gekliederd.
Mooie helm man!!! Echter denk ik dat je toch echt enkele vergissingkjes maakt. de geschilderde double bars van een Lieutenant??!!??!! :? Ik denk toch echt dat je de double bars van een Captain bedoeld. Een luitenant had namelijk een enkele bar. En hij zou gepromoveerd kunnen zijn tot Major wat die ster aangeeft(zilverkleurige ster). De stap van Lieutenant naar Lieutenant-Commander is echt wel gigantisch en in een keer zo'n promotie krijgen is volgens mij nog maar weinig mensen in de geschiedenis gelukt. :P ;)

(en mensen ga nu a.u.b. geen discussie zitten voeren over wie dat wel of niet allemaal is gelukt om zo'n promotie te krijgen. :roll: )
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: PSU vondst: USN Helmet!

Bericht door earlymb »

SiNiStEr schreef:Mooie helm man!!! Echter denk ik dat je toch echt enkele vergissingkjes maakt. de geschilderde double bars van een Lieutenant??!!??!! :? Ik denk toch echt dat je de double bars van een Captain bedoeld. Een luitenant had namelijk een enkele bar. En hij zou gepromoveerd kunnen zijn tot Major wat die ster aangeeft(zilverkleurige ster). De stap van Lieutenant naar Lieutenant-Commander is echt wel gigantisch en in een keer zo'n promotie krijgen is volgens mij nog maar weinig mensen in de geschiedenis gelukt. :P ;)

(en mensen ga nu a.u.b. geen discussie zitten voeren over wie dat wel of niet allemaal is gelukt om zo'n promotie te krijgen. :roll: )
Als je het over US Army rangen hebt heb je gelijk, maar niet met US Navy rangen. Een US Navy Lieutenant staat in rang gelijk aan een US Army Captain, en ze gebruiken dezelfde ranginsignes (double bars). Lieutenant-Commander = Major (golden oakleaf), Commander = Lieutenant-Colonel (silver oakleaf), Captain = Colonel (eagle) etc. Een majoor had trouwens een gouden eikenblad; een zilveren eikenblad is voor een luitenant-kolonel (of een Commander als hij in de Navy zit). :wink:

http://usmilitary.about.com/od/theorder ... errank.htm

Grtn

David
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

:shock:....... Maffe amerikanen!!! :P ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie