Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik herinner mij trouwens ooit een foto te hebben gezien van een aangeslagen Schot of Canadees die gevangen was genomen juist na de raid van Dieppe of was het St Nazaire.
Die droeg een kilt op de foto en hij zat aangeslagen op de grond met bijna zijn hoofd tussen zijn benen.
Was een beroemde propaganda foto voor de duitsers ook !
Ik wil net zeggen! Bij Arnhem kwamen ze ook met hun kilten aanzetten, in het boek :Onder de vleugels van de partij, kind van de Führer beschrijft de 16 jarige Nederlandse vrijwilliger in de Waffen-SS dat hij zijn ogen uitkeek toen hij op weg naar het hoofdkwartier in Wolfheze was gestuurd en hij in dekking moest gaan omdat er mannen in kilten aankwamen, hij wist niet helemaal wat hem overkwam.
Er zijn toch ook genoeg fotó's beken waarop Schotten in kilten staan.
Nooit gehoord van de Highland divisies?Volgens mij waren dat de Schotten
Ik hoop alleen niet dat ze net zo gevochten hebben als dat ze pas geleden gevoetbald hebben
paulstolk schreef:Volgens mij is dit een voorbeeld dat traditie en praktische zaken een beetje elkaar in de weg zitten. Kan je goed vechten in een kilt?
dit staat op de site van de 1st gordons reenactmentgroep, hier zal je ook je antwoord uit halen! (kijk het dik gedrukte):
ik hoop dat je er wat aan hebt!
De Gordon Highlanders zijn ontstaan uit de samenvoeging in 1881 van het 75th Stirlingshire Regiment of Foot (opgericht in 1787) en het 92nd Gordon Highlanders Regiment of Foot (opgericht in 1794). In 1799 ging het 92nd onder leiding van de Markies van Huntly scheep om deel te nemen aan de invasie van Noord-Holland. Hier onderscheidden zij zich bij Egmont-op-Zee. De Gordons werden 15 jaar later ingezet bij Quatre-Bras en Waterloo.
Het 1st Battalion werd in 1882 ingezet in de slag bij Tel-El-Kebir, en maakte deel uit van de troepenmacht naar Khartoum om Generaal Gordon in 1884 te ontzetten. In 1895 werden ze in India ingezet, waar, op 20 oktober 1897, in een aanval samen met de Gurkhas op de hoogtes bij Dargai, piper Findlater het Victoria Cross kreeg omdat hij door
bleef spelen terwijl hij in beide benen gewond was. Hij speelde The Cock O' The North.
De Eerste Wereldoorlog
Het 1ste bataljon van de Gordon Highlanders werd in 1914 als onderdeel van de 3e divisie ingezet op 22 augustus bij het Mons-Condékanaal. De volgende dag vielen de Duitsers aan. Terugtrekken was nodig. Op 25 augustus werden nieuwe posities ingenomen bij Le Cateau. De orders om terug te trekken bereikten alleen A Company; de rest van het bataljon ging in krijgsgevangenschap. Het bataljon werd in oktober hersteld en ingezet bij Ieper. Hier werd ook het 2nd Battalion ingezet. In de jaren 1914-1918 vochten de Schotten in hun geliefde kilts.
De Tweede Wereldoorlog Schotse eenheden droegen bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog nog steeds hun geliefde kilts. Maar op 25 september 1939 werd de kilt als onderdeel van hun gevechtskleding afgeschaft. Enerzijds omdat de kilt geen bescherming biedt tegen mosterdgas, anderzijds omdat een kilt duur in aanmaak is. Bij speciale gelegenheden werd de kilt nog wel gedragen.
Het 1st Battalion Gordons Highlanders kwam aan in Frankrijk op 23 september 1939 als onderdeel van de 1e divisie. De 51st Highland Division volgde in januari met het 5e en 6e Battalion. In maart 1940 werden het 1e en 6e Bn verwisseld om de divisie meer gevechtservaring te geven. De 51ste divisie werd in mei na de nodige schermutselingen nabij de Maginotlinie naar de Somme gehaald. Op 4 juni wordt de tegenaanval bij Abbeville ingezet maar het mag niet baten, na terugtocht op terugtocht geeft de divisie zich op 12 juni in St. Valery-en-Caux over. In augustus wordt de 9th Highland Division omgedoopt tot de 51st (Highland) Infantry Division.
In 1942 wordt de divisie ingescheept naar Egypte waar de eerste inzet op 23 oktober bij El Alamein was. Vele acties volgden in Afrika, waarna in 1943 Sicilië veroverd werd. Hierna keerde de divisie terug naar Engeland om zich voor te bereiden op de invasie in Normandië.
Op D-Day landden delen van de 153rd Brigade, waartoe ook de 1st Gordons behoorden, op Juno-beach en trekken naar het gebied ten Oosten van de Orne, waar een periode van vuurwisselingen met de vijand volgt zonder in het offensief te gaan. Op 8 augustus wordt het offensief ingezet dat op 2 september uitmondt in de herovering van St. Valery-en-Caux.
Eind September worden de Highlanders ingezet in Nederland tussen Tilburg en Den Bosch. In december volgt een verplaatsing naar de Ardennen, waar op 9 januari de tegenaanval tegen de oprukkende Duitsers vanaf Marche richting La-Roche wordt ingezet.
In februari 1945 wordt de slag om het Reichswald begonnen bij Gennep. Op 23 maart steekt de 51st als eerste Britse eenheid bij Rees de Rijn over, waarna vechtend doorgestoten wordt naar Bremen, waar voor hen in mei de oorlog eindigt.
Roel R. schreef:de schotten hebben er eeuwen in gevochten
Maar dat wil nog niet zeggen dat het praktisch is
Praktisch mischien niet, maar voor hun is het denk ik gewoon een soort eer dat ze het mogen dragen.. ik denk ook dat in de wo2 veel soldaten schijt aan die regel hadden!