M-1 Carabine en M1 Garand...

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

M1 karabijn - geweer Tja eigenlijk mag die niet.

Een waar gebeurde anecdote:
Een mij bekende verzamelaar al diens "wapens" waren in beslag genoemen met de mededeling dat hij zich bij het plaatselijk politie bureau moest melden. Zijn belgisch onklaar gemaakte kreeg hij terug met de mededeling deze vast te lassen maar ook zijn m1 karabijn want deze was volgens de regels onklaar gemaakt!
Dit is wel weer heel wat jaren geleden.
Mijn ervaring is dat M1 karabijnen en geweren oogluikend worden toegestaan maar ik vermoed dat oom / tante agent vaak zelf niet weet (of geintereseerd) is in wat nu wel of niet mag.

Als ik er zelf een had zou ik niet al te veel zweten. Zeker als je geen gekke fratsen ermee gaat uithalen.

Recent is de wet op wapens en munitie weer aangepast. Het is nu volgens sommigen.............. net zo (on)duidelijk.
Maar we kunnen wel hier in nederland op de wet mopperen. In de ons omringende landen is het net zo min roze geur en maneschijn. We leiden allemaal wel een beetje aan de gras is groener syndroom.
mvh
Lid

wet

Bericht door mvh »

weet iemand wat de wet is voor een m1 garand of m1 carbine in Belië? het gaat voor alle duidelijkheid over één die niet olklaar gemaakt is.

thanks, mvh
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Moet je onklaar laten maken door de proefbank van Luik (heb ik trouwens al bezocht, herstellen ze ook alle FN wapens en dergelijke ... is 5 min rijden van hier ^^).
Daar krijge dan ook bewijs dat het onklaar is gemaakt.
Er bestaan ook vergunningen (oorlogsvergunning en museumvergunning?) maar deze zijn moeilijk te verkrijgen omdat je ervaring moet hebben met wapens in een schietclub en/of lid moet zijn van een museum.

Ofzoiets :lol:
Tis allesinds een heel geprul :)
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wanneer je een wapen verkrijgt (gevonden, ge-erfd, gekregen) en je wilt dit regulariseren, heb je drie maanden om een vergunning hiervoor aan te vragen.
Voor een M1 Garand is dit een Vergunning tot het voorhanden hebben van een Oorlogsvuurwapen.
De aanvraag moet gericht worden aan de Procureur, de vergunning wordt afgeleverd door de Gouverneur.
Je kunt vragen om de vergunning enkel en alleen voor het wapen en niet voor de bijhorende munitie te krijgen.
Je geeft dan aan dat je wapen wilt houden vanuit Historisch Standpunt. Dit kan het wat vergemakkelijken.
Het kost je wat geld en energie, maar het is NIET onmogelijk...
Neem contact met de wapenverantwoordelijke van je lokale politie om de procedure te starten...
Als je niets te verbergen hebt, kunnen ze je 'in principe' de vergunning niet weigeren...

Je hoeft geen lid te zijn van een schietclub! In de wet staat dat de overheid de redenen van aanvraag moet onderzoeken. Dwz als je zegt dat je wilt gaan schieten, zullen ze idd kijken of je lid bent... Wanneer je het wapen als historisch object, of voor de sentimentele waarde (familiestuk, etc...) wilt houden, zonder te schieten, moet je geen lid zijn...

Zorg dat je de wet minstens even goed of beter dan de Politie kent, alvorens je de aanvraag doet.... Zoek op de sites van de overheid naar de wapenwet!

Veel succes,

Johan
29th Let's Go!!!!!
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Geldt dit ook voor de Carbine?
Ik ga namelijk binnekort 1 erven dat toehoorde aan mijn grootvader, en deze werkt nog steeds.
IK heb liever niets illegaals in huis dus was ik van plan hem te demil'en maar nu ik dit lees ...

En hoeveel "geld en energie" kost dit?

Heb wat gekeken op de site vd overheid en wat ik eruit heb kunnen afleiden is dat ge u moet laten registreren in het Centraal Wapenregister, waarbij je een nationaal identificatienummer krijgt en is deze bevoegdheid overgelaten aan de gouverneur. En zo'n vergunning is geldig voor 5 jaar?
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Uit de wapenwet: http://www.just.fgov.be/index_nl.htm

Zesde afdeling. - Bepalingen welke gemeen zijn aan sommige wapens

Art. 14. Wanneer een koninklijk besluit genomen ter uitvoering van artikel 13, zesde lid, jacht- of sportwapens indeelt bij de verweerwapens of bij de oorlogswapens, moeten de personen die dergelijke wapens voorhanden hebben, ze laten inschrijven onder de voorwaarden die de Koning bepaalt. Een vergunning om dergelijke wapens voorhanden te hebben wordt hun kosteloos uitgereikt.

Hij die een verweerwapen of een oorlogswapen verkrijgt in andere omstandigheden dan die welke zijn bepaald in de artikelen 6 en 11, moet binnen drie maanden nadat hij het wapen heeft verkregen, een vergunning om een dergelijk wapen voorhanden te hebben, aanvragen. Hij mag het wapen voorlopig voorhanden hebben totdat over de aanvraag is beslist, behalve indien bij een met redenen omklede beslissing van de betrokken overheid blijkt dat het voorhanden hebben ervan de openbare orde kan verstoren.
Wanneer :

1° een beslissing wordt getroffen, waarbij aan een persoon bedoeld in lid 2, wordt verboden een dergelijk wapen voorlopig voorhanden te hebben;

2° de vergunning tot het voorhanden hebben van een dergelijk wapen wordt geweigerd aan een persoon bedoeld in lid 2;

3° de vergunning tot het voorhanden hebben van een dergelijk wapen overeenkomstig de artikelen 6 en 11, § 2, wordt geschorst of ingetrokken,

moet het wapen binnen de termijn bepaald in de beslissing van weigering, schorsing of intrekking opgeslagen worden bij een erkend persoon of overgedragen worden aan een erkend persoon dan wel aan een persoon die gemachtigd is het wapen voorhanden te hebben.
29th Let's Go!!!!!
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Ah, kzat blijkbaar op een andere site.

Bedant vr de link, zal ze dezenavond eens inlezen, eerst examens nu :P
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Ik heb eigenlijk nooit een jaartal op mijn M1 Carbine gevonden :? Hoe kan je zien uit welk jaar ie is? Aan het serienummer?
johan willaert
Lid
Contacteer:

b2-t2 schreef:Ik heb eigenlijk nooit een jaartal op mijn M1 Carbine gevonden :? Hoe kan je zien uit welk jaar ie is? Aan het serienummer?
Vooraan op de loop onder de mikkorrel.... Alleen Winchester lopen zijn praktisch niet gedateerd
29th Let's Go!!!!!
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Aha, gevonden!
Er staat:
Inland MFG DIV
General Motors
11-43
A
11-61

De eerste 3 regels snap ik wel: Hij is in november 1943 gemaakt door de Inland Manufacturing Divison van General Motors.

Maar wat betekent die A en 11-61?

THX
johan willaert
Lid
Contacteer:

Volgens mij dat'm in November 1961 in en Arsenaal nagekeken en/of hersteld werd..

Johan
29th Let's Go!!!!!
b2-t2
Lid

Bericht door b2-t2 »

Dankje.
Jij weet wel veel.

Misschien nog een domme vraag. Maar waar staat M1 voor? En de A in bijv M1A1 ?
johan willaert
Lid
Contacteer:

b2-t2 schreef:Jij weet wel veel. ?
Dank u! :)
b2-t2 schreef:Misschien nog een domme vraag. Maar waar staat M1 voor? En de A in bijv M1A1 ?
Lees dit eens.....

http://www.ww2-eto.com/phpBB2/viewtopic.php?t=393
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie