Britse parahelm 1944

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 56 keer
Ontvangen: 101 keer

Britse parahelm 1944

Bericht door asjemenou »

AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

http://www.germanmilitaria.com/OtherNat ... 03154.html

Veel dus ;)
Site is wel vaak aan de prijzige kant moet ik zeggen ...
Allesinds bove de 1000€
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Dean-
Lid
Contacteer:

Bericht door Dean- »

http://www.quartermaster.nl/ --> Engels --> Hoofdeksels ---> Parachutist/Airborne

dan zie je een Helm para MK III webbing banden voor 275, Germanmilitaria is heeel erg duur :D
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Die op german militaria is wel een ander model para helm die op marktplaats wordt aangeboden. Die op german militaria doet normaal iets tussen de 900 en 1200 euro. Die op marktplaats zal inderdaad iets rond de 275 doen zoals op quartermaster. :)
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Als het de helm is die ik in duiven zag...
Vraagprijs daarvan was €300,-
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Oeps, mijn excuses :oops:
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
lee enfield
Lid

Bericht door lee enfield »

haha ik ken de verkooper hij mats me veel vaak
jammer dat ik nu geen geld heb maar spaar tog liever voor een poolse para helm

greetzz
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

lee enfield schreef:haha ik ken de verkooper hij mats me veel vaak
jammer dat ik nu geen geld heb maar spaar tog liever voor een poolse para helm

greetzz
Met deze para helmen liepen de Polen ook. Ga maar naar het Betuws oorlogs museum en dan zal de eigenaar jou dat haar fijn kunnen vertellen over de para helm die hij daar heeft liggen. Deze is namelijk gedragen door een Pool. En dan heb ik het natuurlijk ook over de canvas banden. :)
asjemenou

M44 Parahelm

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de reacties jongens, ook al zit een enkeling er een beetje naast. Ik weet dat de aangeboden helm een M44 is met canvas banden en dat de prijs hiervan aanmerkelijk lager is dan het eerdere M43 model met de leren banden of een Bruneval model.
De reden waarom ik interesse heb voor deze helm is omdat ik eigenlijk een goeie binnenhelm voor zo'n model parahelm zoek. Ik heb namelijk in m'n verzameling al een M44 parahelm maar ik vermoed dat de binnenhelm hiervan naoorlogs is (zie de foto's). Ik kan in de bewuste binnenhelm namelijk geen jaartal of de aanduiding "BMB" ontdekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De buitenpot en de canvas banden zijn naar mijn idee wel originele WOII aanmaak. De buitenpot heeft precies dezelfde corkpaint (kleur) als de M43 parahelm (met leren banden) in m'n verzameling. Jammer genoeg kan ik de binnenhelm van de te koop aangeboden M44 parahelm niet echt goed beoordelen op de foto's.
Als de verkoper van de helm er 300 Euro voor vraagt dan vind ik dat een beetje veel worden voor alleen de binnenhelm die ik zoek. Per slot van rekening is mijn M44 buitenpot in een iets betere staat dan degéne die wordt aangeboden.
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

asjemenou
mag ik vragen waar jij aan de info komt dat dit M43 en M44 helmen zijn?
Mijn info zegt totaal wat anders namelijk!?

Ik ken namelijk alleen de volgende type Britse Airborne helmen!

De 1st Patern helm voor de Airborne troops. ook wel de Fibre Rim genoemd, de duurste van de hele reeks trouwens,zoals nico al zei.
Uitgegeven van af Juli 1942!

Bruneval type valt hier ook onder.

De Mk.1 Deze lijkt op de Fibre Rim maar heeft dus niet de rubberen stootrand!
Uitgegeven van af Oktober 1942.

De Mk.2 De laatste versie, uitgeven in Februari 1944, het goedkoopste en meest voorkomende model!
Webbing kinbanden in plaats van leer, goedkoper voor de oorlogs economie om te produceren!
Dus ik denk dat jij in de war bent met U.S. type benamingen?
Mijn info komt uit The British Soldier Volume 1, andere boeken willen wel eens zeggen dat de boven genoemde helmen de Mk.1, Mk.2, Mk.3 zijn.
Maar geen zegt iets over M43 of M44.
Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
asjemenou

Britse parahelmen

Bericht door asjemenou »

Ja, ik haal het één en ander door elkaar denk ik. Goed dat je de type's even corrrect in je antwoord benoemd dan weten we tenminste of waar we het over hebben. Maar begrijp ik nu goed dat een Britse parahelm met canvas banden een MKII is en dat een parahelm met leren banden (zie foto's) een MKI is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar terugkomend op mijn vraag, is de binnenhelm in de MKII parahelm in mijn eerdere topic nu oorlogsaanmaak of niet?
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jah Britisch Soldier 1 spreekt over Mk II als de helm met de webbing riemen. Maar in het boek Equipment of the WWII tommy wordt gezegd dat het gaat om de MK III helm.

Dus daar is de helm met leren riemen en stootrand de Mk I. De helm met leren riemen de Mk II. En met webbing dus de Mk III.

Dus dan zou jou helm de Mk II zijn.

Persoonlijk ga ik liever uit van de informatie uit het boek Equipment of the WWII tommy. Hier wordt namelijk veel dieper op de materie in gegaan. Plus dat er in de British Soldier veel fouten staan.

Als ik jou binnenwerk vergelijk met die staat afgebeeld in het boek Equipment of the WWII Tommy dan oogt jou binnenwerk als zijnde wel oorlogs. Maar ik ben geen expert op para gebied. Dus echt zekerheid durf ik niet te geven.
asjemenou

Verwarrend

Bericht door asjemenou »

Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om de binnenhelm op onderstaande foto die in de parahelm met de webbing banden zit. Is deze oorlogsaanmaak?

Afbeelding
lee enfield
Lid

Bericht door lee enfield »

jah die is oorlogs
asjemenou

Britse parahelm

Bericht door asjemenou »

lee enfield schreef:jah die is oorlogs
Bedankt voor je reactie Lee Enfield. Waar herken je nu zo'n oorlogs aangemaakte binnenhelm voor zo'n parahelm aan?
De te koop aangeboden parahelm uit m'n openingstopic is trouwens verkocht voor 325 Euro.
Plaats reactie