Brengun munitiekist

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Brengun munitiekist

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik een Brengun munitiekist gekregen. Ik vraag mij af of deze munitiekist nu oorlogsaanmaak is of niet. Ter vergelijking heb ik 'm tezamen met een Canadese Brengun munitiekist gefotografeerd.
De onderste munitiekist A is de Canadese munitiekist. Herkenbaar aan de C met daarin de "broad arrow". De tekst op de kist luidt "30x. MAGAZINES BREN 303 Mk.I *". Onder de sluiting staan de 2 letters "MC" ingeslagen. Ik weet niet waar deze afkorting voor staat. De handgreep is van webbing. Er staat geen jaartal op de kist. De kist is groen van kleur.
De bovenste munitiekist B heeft geen opschriften of jaartallen. De handgreep is van metaal. De munitiekist is leverkleurig en de verf lijkt mij origineel. De sluiting wijkt af van de Canadese kist. Kan kist B oorlogsaanmaak zijn?

Afbeelding

Afbeelding
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

bren kisten

Bericht door Erik S. »

Volgens mij is kist B post-war, dat was na de oorlog ge maakt van ijzer omdat in de oorlog meerdere gevallen bekend zijn dat de webbing ban scheurde. Ik heb ook zo'n kist
prima voor re-enactment

als je hem achteraan in een display doet en de ander ervoor ziet nietman er wat van :p

Mvg Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Ik heb eigenlijk alleen nog maar kisten gezien met een metalen handvat en heb er zelf ook een. Voor zover bij mij bekend is dit correct voor een oorlogse kist.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Bericht door asjemenou »

Is er ook iemand die weet waar de afkorting "MC" op kist A voor staat? Verder vind ik de sluiting van kist B niet zo lekker sluiten. Ik heb niet echt het idee dat de sluiting verbogen is. Hoort deze sluiting wel zo te zijn?
Op kist A staat dat de kist magazijnen voor een Bren Mk I bevat. Kist A zou dus vooroorlogs moeten zijn. De Brengun MkI dateert toch van 1938.
Nu heb ik gelezen dat er tijdens de oorlog wel 4 verschillende typen Brenguns in gebruik waren. Wat is nu het verschil tussen deze type' s?
Hoe zat dit met de Canadezen, hadden deze ook een eigen Brengun variant?
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

Je moet de sluiting iets schuiven, ik heb het ver de klem, dan sluit hij makkelijk, daarmee kun je hem volgens mij wat beter slutien :wink:
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie