Brits voedsel keteltje

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Brits voedsel keteltje

Bericht door Veltro »

Hallo,

Heeft iemand van jullie foto's van een Brits voedsel keteltje, bestaande uit twee delen dat is gemaakt van aluminium of tin. Ik ben vooral op zoek naar een afbeelding van de voorkant.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier de verschillende modellen die ik in mijn collectie heb. Had deze al keer eerder op de foto gezet. :)

Hier de vierkantige aluminium, gedateerd 1939.
Afbeelding

De vertinde, deze is uit 1942.
Afbeelding

De ovale aluminium, deze is uit 1945.
Afbeelding

Hier nog de Canadese. Deze is van alluminium. Niet gedateerd, maar wel gemarkeerd met "Made in Canada" en de bekende Pijl met C staat ook in de zijkant geslagen.
Afbeelding

Er is nog een Brits model, maar die heb ik niet in mijn bezit.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Is de ovale van 45 de vervanging van die vierkant of is die toevallig gewoon uit 45?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

pionier schreef:Is de ovale van 45 de vervanging van die vierkant of is die toevallig gewoon uit 45?
De aluminium versie zoals op mijn eerste foto is gemaakt 1939 tot 1940.
De vertinde zoals op de tweede foto van 1940 tot 1944.
Dan was er een model ook rechthoekig maar heb daar geen foto van en die is gemaakt van 1945 tot ergens 1985.

Van die ovale is weinig informatie bekend. Maar weet dat ze er ook 1944 gestempeld zijn.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Nico, ik ben op de hoogte van deze Engelse bakjes, maar deze bedoelde ik niet, sorry voor de onduidelijkheid. Ik ben ook niet op de hoogte van Engelse termen, wat het extra lastig maakt.
Ik bedoel het volgende exemplaar:

Afbeelding

Deze staat op marktplaats en word aangeduid alszijnde Brits. Ik vroeg mij af of dit klopt. Hij lijkt namelijk erg op de Italiaanse mess tins, maar met een klein verschil op de handgreep (niet te zien op deze foto) Als hij nou niet Brits blijkt te zijn zou het goed een Italiaanse variatie kunnen zijn, aangezien de Italianen zich vaak niet aan standaards hielden.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het zou best een Brit kunnen zijn. Als je op deze afbeelding kijkt zie je ook zoiets. Maar dan gaat het iets wat waarschijnlijk nog van WO1 afstamt. Misschien ook nog begin van de oorlog gedragen. Heb wel een foto gezien van Canadezen die deze hadden in 1939. Maar denk dat deze niet meer gedragen werden later in de oorlog.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Nico, linksonder staat inderdaad zo'n keteltje, maar die heeft zijn handvat aan de zijkant van het bovenste deel, terwijl diegene op marktplaats hem aan de voorkant heeft, verder heeft het exemplaar op de tekening een rand op de bodem wat ook niet overeen komt.
Waren hier dan Britse varianties in, anders is ie misschien toch niet Brits?

Ben jij toevallig de aanbieder, want die tekening die jij geeft staat ook op marktplaats?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De foto die jij toont is inderdaad wat anders als die op de afbeelding van mij. Zal eens in mijn boeken kijken of ik hier meer over te weten kan komen.

Maar ik ben niet de aanbieder van dit ding.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Nico, alvast bedankt voor de moeite.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Nico, wordt zo'n exemplaar wel aangeduid als Mess Tin, of heeft deze een andere benaming. Met de correcte benaming zou ik zelf ook nog verder kunnen zoeken als jij het niet gelijk weet.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

In mijn boeken kom ik deze niet tegen. Wel iets wat erop lijkt en dat wordt een Dixie set genoemd. Maar deze is een stuk groter als die op jou foto.

Wat voor benaming die dingen precies hadden weet ik niet.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Nico, ben er door google achter gekomen dat de mess tin op de tekening D-shaped mess tin wordt genoemd. Ik heb er echter geen 1 kunnen vinden als op de foto. Misschien kan deze benaming van dienst zijn in je boeken. Zijn jouw naslagwerken van dien aard, dat als deze variant er niet in staat, dat we kunnen concluderen dat dit voorwerp niet Brits is?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Nou denk de reden waarom deze niet in mijn na slagwerken staat is omdat deze dan waarschijnlijk voor oorlogs is en mijn boeken zich alleen op het wo2 gebueren richten. Of misschien gaat te ver in op het onderwerp en was er in het boek geen ruimte voor.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

He veltro.

Ik heb hem in de aanbieding.
Ik ging / ga er van uit dat het brits was.
Te zien aan de vorm op de tekening.
Tekening is trouwens een keer door iemand gepost en ik (en anderen) heb hem toen maar opgeslagen.
Moet je wel gelijk geven qua hendel aan het bakje.
Ik ben er nog niet echt in thuis namelijk.
Dus ik kan het bij het verkeerde eind hebben.

Ik hoop dat de foto's goed waren?
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Haplo, de foto's waren in orde :)
Het keteltje heeft dus een paar kenmerken die ik (en anderen) nog niet kunnen plaatsen. Ik ga vandaag nog wat research doen en anders stuur ik een foto naar het forum van Nico.
Mocht het voor mij niet interresant zijn, dan weten we in ieder geval wat het is!

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Plaats reactie