Brits denim uniform ook gedragen aan het westfront?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Brits denim uniform ook gedragen aan het westfront?

Bericht door Darryl »

Een medeverzamelaar vertelde me dat een Brits denim uniform ook vaak werd gedragen i.p.v de standaard battledress. Ik weet dat het wel werd gedragen in Italie etc en soms door de Home gard, maar werd dit ook gedragen in Nederland, Belgie enz?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

Ik denk dat het denim uniform veelal in warmere streken werd gedragen
omdat ze niet veel warme dagen hadden in belgie en Nederland.

Natuurlijk kunnen er ook soms uitzonderingen geweest zijn de ene dag was warmer dan de andere.

Ik veronderstel dat als het hier gebruikt werd voornamelijk over de battle-dress gedragen werd of voor mechanicien die hun dress niet wouden vuil maken.

mvg Enzo
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ahh oke. Zoiets dacht ik ook al. :)

Meer info is natuurlijk welkom. :P
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De Demin was officieel een werk uniform. Deze droeg je over je Battledress of over je ondergoed, beetje afhankelijk van de temperatuur. De Demin was dus niet bedoeld als front kleding.

Je had wel Demin Tank suits. Deze waren voor personeel van tanks en pantser voertuigen.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Bedankt voor de info Nico. Ik heb ergens gelezen, dat het Denim uniform door bepaalde eenheden bij de landingen op D-day werd gedragen...Net zoals sommige Amerikanen hun HBT over hun gewone uniform droegen...Klopt dit?

Een Denin tank suit, was dat gewoon een zelfde uniform, of bestond dat net zoals de tankoveral uit een stuk?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

het denim tank-suit bestond uit 1 stuk en was ongeveer hetzelfde als de tankoveral (alleen van een andere stof) :)

zelf heb ik een boek waar een foto in staat van 2 engelse soldaten die een panzershrek bestuderen in een denim uniform maar zonder de battle dress eronder. (getrokken in july 1944 normandie)
indien je wilt scan ik hem wel morgen eens in :)

mvg Enzo
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Die foto zou ik graag zien! :o
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

en voila
het is wel nie morgen maar ik had nog wat tijd over :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Heel erg bedankt!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
littlebelgiansoldier
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 okt 2005, 18:18

Bericht door littlebelgiansoldier »

graag gedaan
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Darryl schreef:Bedankt voor de info Nico. Ik heb ergens gelezen, dat het Denim uniform door bepaalde eenheden bij de landingen op D-day werd gedragen...Net zoals sommige Amerikanen hun HBT over hun gewone uniform droegen...Klopt dit?

Een Denin tank suit, was dat gewoon een zelfde uniform, of bestond dat net zoals de tankoveral uit een stuk?
Er zijn natuurlijk altijd wel uitzonderingen geweest. Maar of nou hele eenheden hiermee uitgerust waren betwijfel ik.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Boeken van je eigen streek lezen jongens, ik zeg niet dat ze hier regulier gedragen zijn maar individueel wel en daar heb ik zelfs fotografisch bewijs voor. Zelfs gedragen in Oktober/November dus eigenlijk s`winters.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

In welke boek heb je dat gelezen Jeroen?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie