info gezocht over brits airborne

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

info gezocht over brits airborne

Bericht door Bert-Jan »

weet iemand een boek over britse para uniformen ?

of waar ik op moet letten ik wil misschien een britse para pop maken

wie kan me helpen

en misschien ook een beetje belangrijk wat kost het ongeveer
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Hello Bertjan,
leuk man dat je ook een Britse paratrooper wilt gaan maken.
Er zijn aardig wat boeken te vinden over British Airborne uniformen en equipment.
British Soldier volume 1
King & Country boek
Tommy British Airborne Uniforms & Equipment (klein boekje)\
D-day Paratroopers

Maar niet alle boeken voorzien je van 100% historisch correcte info, houdt daar rekening mee, er staan hier en daar namelijk wat foutjes in.
Voor de rest zijn het prima te gebruiken boeken.

Ik weet niet of je mijn collectie hebt gezien, ik verzamel namelijk ook British Airborne?
In mijn collectie heb ik nu 7 Airbornes staan, waarvan 5 parachutisten zijn en 2 Gliderborne (zweefvliegtuig) troepen.
Deze heb ik voorzien van:

Brits p-40 patern battle dress jasje(s) kaal dus zonder insignia gekocht 150 euro.
Brits p-37 patern battle dress jasje(s) kaal dus zonder insignia 175 euro
Bovenstaande jasjes voorzien van origineel insignia reken op 600 tot 1300 euro voor een battle dress met originele insignia!

Denison Smock 550 tot 1500 euro, hangt van de staat af en welke patern dit is!
Je hebt 1st patern smocks (1942), deze zijn voorzien van knitt cuffs, mouwbandjes, deze smocks het meeste waard en dus ook de duurste.
De 2nd patern smock (1944) is dus de latere versie en is minder waard als de 1st patern.
Je hebt dan ook nog de 3rd patern smock, maar de 2 bovenste zijn in grote getalen gedragen tijdens de oorlog, ik zou dus voor een 1st of 2nd patern gaan.
Battle dress broek p-37 of p-40 patern ergens tussen 200 en 375 euro.
Maar je kan ook mazzel hebben op ebay zoals ik wel eens heb en voor 110 euro al een p-40 hebben, maar dit is puur mazzel hebben.
Dan de anklets (enkelstukken) 12 tot 20 euro.
Ammoboots 115 tot 150 euro, worden al prijzen van 175 euro voor gevraagd.
Officer type ankleboots/ammoboots de bruine variant zijn rond de 80 a 100 euro, soms 120.
Rode barret 550 tot 1000 euro.
Camoveil 20 tot 50 euro
Webbing 175 tot 200 euro, dus je koppel, basic pouches etc..
Dan nog de helm, je hebt 3 variaties, de Mk1, Mk2,Mk3, de eerste een Fibre Rim (1942)kost al gauw 900 tot 1500 euro, een Mk2(1943) 600 tot 800 euro, Mk3(1943/44) 300 tot 650 euro.
De eerste type is een bijzondere helm, deze is voorzien van een rubbere stootrand en heeft leren kinbanden, de Mk2 heeft geen rubberen stootrand maar wel de lerenkinbanden, de Mk3 is de goedkoopste versie, deze heeft ook geen stootrand en geen lerenkinbanden maar khaki, deze variant kom je ook het meeste tegen.
Dan de Airborne insignia:
Pegasus set rond de 150 a 200 tot 250 euro
Airborne set strips 180 tot 350 euro
Parachute regiment straatnamen embroided of printed 100 tot 200 euro
Jumpwing 60 tot 100 euro
De straatnamen van b.v. de BORDER battalion zijn nog goed te vinden prijs 40 tot 65 euro.
De andere Gliderborne straatnamen worden al heel wat moeilijker tot onmogelijk, dus ook in prijs dus dik verschil, deze zijn gewoon schaars!
Dan nog een F&S knife, phew deze gaan ook voor aardige bedragen, 200 a 300 euro of je koopt een latere variant.
Dan kun je nog een oversmock kopen 75 tot 120 euro
Een X-Type parachute ergens tussen 4 en 6000 euro.
Een legbag 4000 euro
Een origineel paar parachutist trousers, 4000 euro
Deze laatste 3 items beschouw ik tot de "Holy Grail" dat wil zeggen de creme de la creme items van British Airborne.
Ik heb gelukkig een oorlogse X-type in mijn collectie, maar voor de leg bag heb ik een repro aangeschaft, deze zijn echt heel moeilijk te vinden.
Al mijn Airbornes hebben originele p40 of p37 broeken aan, maar 2 poppen heb ik voorzien van repro parachutist broeken daar deze ook bijna onmogelijk zijn.
Ik heb dit gedaan om dat ik die broeken vreselijk mooi vindt, en ze zijn heel goed nagemaakt, ik wou toch bij 2 poppen laten zien hoe British paratroops eruit hebben gezien tijdens b.v. operation Market-Garden!
Als ik ooit een origineel exemplaar kan bemachtigen, dan vervang ik natuurlijk mijn repro items.
Das dan ook het enige repro in mijn collectie, ik kom nog een helm te kort, deze komt over een tijdje mijn kant op, maar tot die tijd heb ik een Belgische para pot na oorlogs, op het kale hoofd geplant.
Deze is voor reenactment doeleinden bedoelt, en niet voor in me collectie, dus tot die nieuwe Mk3 of Mk2 binnen is, doe ik het even hiermee.
Een Lee Enfield heb je voor ergens tussen de 250 a 500 euro.
BSA Bike tussen 800 en 1500 euro en kan zelfs meer worden.
Een droppings container 500 tot 1000 euro of zelfs 2700 euro.
Recognition scarf 200 tot 300 euro.
Para map case, 250 tot 400 euro.
Nu heb je zo ongeveer wel een lijstje van items en uniformen die gedragen en gebruikt werden door de Airbornes, kan er wel nog meer bij gaan typen, maar dan heb je niet veel meer aan je boeken :wink:
Ik hoop dat ik je zo een beetje van informatie hebt voorzien die je zocht!?

Cheerio,
Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

eeeeh ja super bedankt
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

No problem chum :wink:
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Het enigste nadeel van para verzamelen is dat het zo verdomd duur is ;)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Een ongeveer bedrag van een €16000.-
Heb je dus 1 para staan met toebehoren.
Dus met dropcontainer, lee enfield, para mapcase ed.
Heb ik ook nog gemiddelde bedragen genomen.
En niet alles gerekend wat er staat.
Dus geen border, en glider en geen p37 jasje.
:shock: :shock:
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

16.000 euro ?

ik bel ff met Leen van frisia
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

rode baret 550 tot 1000 euro? Zag laatst een hele stapen liggen bij een dump, 10 euro per stuk. Zelfde kleur, zelfde vorm, niemand ziet dat t geen echte is.

En wat al die schouderpatches betreft, die kun je aanschaffen bij t airborne museum voor een paar euro per stuk.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

mark schreef:rode baret 550 tot 1000 euro? Zag laatst een hele stapen liggen bij een dump, 10 euro per stuk. Zelfde kleur, zelfde vorm, niemand ziet dat t geen echte is.

En wat al die schouderpatches betreft, die kun je aanschaffen bij t airborne museum voor een paar euro per stuk.
Ja alleen de meeste verzamelaars willen geen troep op hun pop. Ik zou ook geen repro baret op een pop van mij willen. Je verzameld tenslotte spullen uit de tweede wereldoorlog en geen na oorlogs spul. Maargoed dat is de keus van de verzamelaar zelf. Voor mij in ieder geval geen na oorlogs of repro spul.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Voor mij net zo.
Ik hoef ook geen repro of na oorlogs.
Ik heb wel wat, maar dat is slechts ter opvulling totdat ik het goede spul tegen kom.
Repro lijkt wel mooi maar het is het net niet.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Bericht door Hell-Fire »

mark schreef:rode baret 550 tot 1000 euro? Zag laatst een hele stapen liggen bij een dump, 10 euro per stuk. Zelfde kleur, zelfde vorm, niemand ziet dat t geen echte is.

En wat al die schouderpatches betreft, die kun je aanschaffen bij t airborne museum voor een paar euro per stuk.
Die dingen die bij een dump liggen lijken er ook niet echt op, de Engelse hadden een grote flap en deze meestal niet.

Maar net wat Nico en Haplo zeggen, je verzameld iets uit WO2 of niet. Maar als je uit WO2 verzameld wil je ook de spullen uit WO2 en geen namaak troep en helemaal als het er niet op lijkt.
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Maar repro is toch niet perse slecht? Er is toch een verschil tussen na-oorlogs en reproductie? Na 1945 hebben de Britten nog jaren de denison smocks gebruikt, is een smock uit 1944 echt beter dan een smock uit 1955? Het gaat er toch om om je pop er goed uit te laten zien? Als iemand je pop komt bekijken gaan ze toch niet gelijk de jas uittrekken om te kijken of t merkje wel goed is?

Ik weet wel dat de hedendaagse baretten niet aan de binnenkant een flapje hebben om je hoofd te beschermen tegen t insigne (toch?) maar dat zie je toch niet bij zo'n pop?
En bovendien zou ik persoonlijk het zonde vinden als een reenactor in originele oorlogsspullen gaat lopen spelen dat 'ie een soldaat is.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Repro voor reenactment? Ja! Voor in de verzameling? Nee! :)

Repro heeft voor mij gewoon geen verzamelwaarde. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. :) Zoals bijvoorbeeld een klein riempje ofzoiets...

Na-oorlogs doe ik ook niet aan. Als ik kijk naar een pop met een na-oorlogs jasje aan, dan heb ik het gevoel dat er iets mist, het is het gewoon net niet. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Tja ieder zijn eigen mening!
Ik zelf heb ook repro stukken in mijn collectie zitten, dit geef ik altijd aan!
Ik schaam me er ook niet voor, want de weinige dingen die repro zijn, zijn de holy grail items in mijn verzamelafdeling!
Hier kom je dus niet zo maar even aan, vandaar dat ik die items in de repro variant heb aangeschaft tot dat ik de originele heb bemachtigd!
Ik ben nu bezig met mijn 2 repro baretten te vervangen door echte, maar dit is geen makkelijke opgave, dus kies ik nu voor nog 1 originele rode baret erbij en 2 originele helmen.
Kijk ik kan ook zeggen, dan moet ik niet aan de repro stukken beginnen, maar dan kan ik weer niet omdat ik b.v. de Britse parachutistenbroek zo mooi vindt dat ik genoegen neem met 2 repro's.
Mocht ik ooit een originele bemachtigen, tja simpel dan gaan die repro's weg.
Maar ik vindt wel dat je dit moet vermelden in je topics of gesprekken over je collectie!

Cheers,
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Plaats reactie