Nederlandse vooroorlogse kistjes?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Darryl
Lid

Nederlandse vooroorlogse kistjes?

Bericht door Darryl »

Ik heb hier al eens een topic over geopend, maar ik kan het niet meer vinden...Er zijn weer wat verzamelaars bij gekomen, dus ik dacht ik probeer het nog eens.:lol:

Op zolder vond ik 35 van deze kisten, van verschillende afmetingen.
Er staan geen stempeld o.i.d op. Volgens mijn opa zijn ze van een oom van hem geweest die in het Nederlandse leger zat. Hij bewaarde hier papieren in....

Zijn deze kisten echt Nederlands? Werden hier documenten in bewaard of munitie? Iemand enig idee van de waarde?

Afbeelding
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
belgablair
Lid

Bericht door belgablair »

lijken wel tassen om vanachter aan een fiets te hangen
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Ik heb al iets gevonden!

Op Aprilorange verkopen ze een zelfde kist. Volgens hen is het een ''kaartenbus''.

http://www.aprilorange.nl/N_art_541.html
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
belgablair
Lid

Die "uitsteeksels" aan een kant die lijken toch op zo iets om aan een fietsenrek te hangen, of heb ik het mis?
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Ja, dat denk ik ook. :) Misschien om de kaarten mee te nemen op de fiets o.i.d?
belgablair
Lid

Misschien voor koeriers, kaarten, veldslagverslagen, instructies, ... ?
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Zou heel goed kunnen. In veel van de kisten zit trouwens een beschermende ''spons'' onderin. Dan zou er toch iets van munitie in moeten gezeten hebben? Ik bedoel, waarom zou je een spons in een kist doen als er toch maar kaarten o.i.d inzitten?
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dit lijken mij gewoon archief kisten. Voor het bewaren van documenten. Munitiekisten lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. Waarom een sluiting op een munitie kist speciaal om er een slot aan te hangen? Je moet toch snel bij je munitie kunnen in een gevecht situatie? En voor welke munitie moet deze kist zijn? En ik zie ook geen fatsoenlijke draag hendel op de kist. Je moet zo'n ding ook door het veld mee kunnen nemen.

Voor op de fiets lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Een klein bobbeltje of kuiltje en je bent de kisten kwijt want er zit geen fatsoenlijke bevestiging op die ze op keurig op de fiets zou houden.

Die haken aan de achterkant lijken mij meer om die kisten aan een strip aan de muur te hangen. En als je wat moet hebben uit zo'n kist dan pak je die daar even weg om er even goed voor te gaan zitten en de juiste documenten daar uit te halen.
belgablair
Lid

Darryl schreef:Zou heel goed kunnen. In veel van de kisten zit trouwens een beschermende ''spons'' onderin. Dan zou er toch iets van munitie in moeten gezeten hebben? Ik bedoel, waarom zou je een spons in een kist doen als er toch maar kaarten o.i.d inzitten?
Lijkt me wel een onorthodoxe manier om munitie te vervoeren. In oorlogstijd is alles mogelijk en waar een wil is is een weg, goed mogelijk dat ze voor munitie werden gebruikt maar dat zal VOLGENS MIJ niet de oorspronkelijke bedoeling geweest zijn.
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Nico Roelofs schreef:Dit lijken mij gewoon archief kisten. Voor het bewaren van documenten. Munitiekisten lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. Waarom een sluiting op een munitie kist speciaal om er een slot aan te hangen? Je moet toch snel bij je munitie kunnen in een gevecht situatie? En voor welke munitie moet deze kist zijn? En ik zie ook geen fatsoenlijke draag hendel op de kist. Je moet zo'n ding ook door het veld mee kunnen nemen.

Voor op de fiets lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Een klein bobbeltje of kuiltje en je bent de kisten kwijt want er zit geen fatsoenlijke bevestiging op die ze op keurig op de fiets zou houden.

Die haken aan de achterkant lijken mij meer om die kisten aan een strip aan de muur te hangen. En als je wat moet hebben uit zo'n kist dan pak je die daar even weg om er even goed voor te gaan zitten en de juiste documenten daar uit te halen.
Dit lijkt me ook de meesta logische verklaring Nico! Je hebt zeker geen idee van de waarde of wel?
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

op die ene site kosten ze 10 euro en ze staan daar al heel erg lang op
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

bertjan schreef:op die ene site kosten ze 10 euro en ze staan daar al heel erg lang op
Mja, de waarde van mij kisten zal dan wel wat lager liggen. Niet dat ik ze ooit verkoop. :P

Het zijn nu zeker kisten voor documenten! Ik heb weer een kist gevonden op zolder en daar zat een papiertje op geplakt met daarop '' Kist nummer 48, rij 12 -- merktekeningen Brunssum.''
Plaats reactie