Binnenlandse Strijdkrachten

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

lijkt de maffia wel, met die schuine hoedjes
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

In Utrecht hetzelfde verhaal...een aantal BSérs tegen 200 KM lui in een boerderij vlakbij hun foodkwartier. 1 BS lid is daarbij om t leven gekomen...meneer Odijk heet hij geloof ik. Ik heb ook allemaal fotos van die begravenis enz.

Sbas
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Bericht door diederick »

asjemenou bedankt voor het verhaal en de foto's!!!

super :lol:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Maffia

Bericht door asjemenou »

mark schreef:lijkt de maffia wel, met die schuine hoedjes
Het is maar net of hoe je het bekijkt. Ik zou wel eens weten of hoe jij over 40 jaar tegen je hedendaagse sk8terbroek aankijkt.
Die schuine hoedjes, soort kwartiermutsen, zouden best wel eens afkomstig kunnen zijn van het 12e RMA welke voor de oorlog in Woerden gelegerd was en voor die tijd naar Nederlandse begrippen als zeer modern gold. De Nederlandse veldfles, die één van deze mannen draagt, zou daar ook wel afkomstig van kunnen zijn.
In mijn eerste reactie schrijf ik dat de man linksachter de man met het lichte overhemd bewapend is met een Mauser K98 maar bij nader inzien is dit een Hembrug M95 karabijn. Het Woerdense verzet heeft enkele van deze karabijnen in haar bewapening gehad. Hoogst waarschijnlijk zijn deze karabijnen ook "georganiseerd" uit voorraden van het 12e RMA.
De BS'ers op die bewuste foto waren overigens als bewakers ingesteld voor alle opgepakte Duitsers en foute Nederlanders in Woerden. Vandaar waarschijnlijk ook deze groepsfoto.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

diederick schreef:asjemenou bedankt voor het verhaal en de foto's!!!

super :lol:
Graag gedaan hoor. Het is wel interessant dat er ook eens aandacht wordt besteed aan het verzet of de BS. Ik heb in het verleden nogal wat onderzoek gedaan naar de rol van het verzet in mijn woonplaats. Ook al zijn er dan geen spectaculaire verzetsdaden gepleegd, het is toch wel belangrijk dat wat er van bekend is niet verloren gaat.
De foto's van Sturmman zijn overigens ook schitterend. Utrechtse BS toch? Het Woerdense verzet had nogal wat connectie's met het Utrechtse.
Zorg dat alles wat je ervan hebt ook bij elkaar blijft net als wat je ervan weet zodat de verhalen niet verloren gaan. Schrijf het desnoods op. Ook al mogen de verhalen dan misschien niet zo spectaculair lijken.
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ja dat ben ik ook zeker van plan...heb ooit wel eens overwogen om het weg te doen maar ik dacht bij mezelf fotos uit mn omgeving waarvan ik alle plaatsen weet te vinden (bestaan nog) die vind je nooit meer terug. Ik bewaar het dus ook maar :) Het is jammer dat deze spullen pas boven kwamen toen de persoon zelf al overleden was. :(

De enige fotos die ik niet heb die wel in het album zaten zijn de fotos van zijn trouwerij net na de oorlog. Die wilde de familie zelf houden. Wel heb ik een Mussert kruis (NL SS) wat die man waarschijnlijk ergens heeft gevonden of af genomen. Maar ook een BS id kaart en een persoonlijke handgeschreven brief van Prins Bernhard (uit 45) aan hem waarin hij bedankt wordt voor zn daden en dienen in de BS enz!


Sbas
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Foto's en documenten

Bericht door asjemenou »

Toch zonde hoor dat de familie zulke foto's en documenten wegdoet. Zulke dingen zijn juist reuze interessant, zeker wanneer er eens eentje op het idee komt om zich bezig te gaan houden met genealogie. Dan zijn dit soort dingen van onschatbare waarde. Aan de persoon in kwestie is dan ook niets meer te vragen want deze is immers overleden.
Die persoonlijke brief van Prins Bernhard, hoort daar niet het verzetskruis bij?
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ik heb geen idee...alles wat millitair was of aandeed is richting mij gegaan zover als ik weet. Ik heb nooit dat verzetskruis gezien :(

Maar ja ik heb het hem gevraagd en ze wilden het niet houden...voor 25eur doe ik dan niet moeilijk ;) (65 totaal met de Mussert!) 8)

Sbas
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Pfff mazzelpik..... en ik maar 330 betalen voor mijn mussertje met doosje en batton... maar ja je hebt wel vaker mazzel gehad sebas :P
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
diederick
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:19
Locatie: Enter

Bericht door diederick »

hoe komen jullie toch altijd aan die fantastiese spulletjes???

vraag je dat gewoon aan mensen die je kent of..... want ik koop wel eens wat en heb wel eens wat van mijn opa gekregen maar verder krijg ik nooit wat moois ofzo :(

uitleg :?: :P
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Nahjah ik heb gewoon vaak MAZZEL. Ik heb een opa die veel spullen had/heeft en daar kreeg/krijg ik wel eens wat van. Maar ik denk dat het gewoon heel goed helpt als je mensen die je vertrouwd verteld over je hobby. Als ze dan wat tegen komen zoals bv dat fotoboek, weten ze jou wel te vinden!

Succes!

Sbas
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

sturmman schreef:Nahjah ik heb gewoon vaak MAZZEL. Ik heb een opa die veel spullen had/heeft en daar kreeg/krijg ik wel eens wat van. Maar ik denk dat het gewoon heel goed helpt als je mensen die je vertrouwd verteld over je hobby. Als ze dan wat tegen komen zoals bv dat fotoboek, weten ze jou wel te vinden!

Succes!

Sbas
Dat is ook zo,
Zo ben ik aan origineel hj mes gekomen van een goede kameraad
een vriendin van me moeder keek op toen ze mijn van hobby hoorde,
kameraad van haar vader die was overleden en vanaf de oorlog had hij dingen verzamelt op zijn zolder.
zoals paar duitse helmen en andere duitse uitrustingstukken,
ook had hij wat nederlandse uitrusing gehad,
die had hij in kisten en koffers op zolder bewaart voor ongeveer half jaar geleden was man overleden,
Familie had rond gevraagt of ze ergens iemand wisten die het GRATIS wou ophalen.
Niemand had interesse toen en die vriendin van me moeder wist toen nog niet van me hobby :cry:
Toen is het naar museum gebracht die er plek voor wist.
helaas heb ik dus achter het net gevist
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
borredjepap
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2006, 17:27

BS armbanden

Bericht door borredjepap »

De BS had meerdere soorten armbanden, het was vaak huisarbeid. Als voorbeeld hierbij een foto van de armband van mijn vader, lid van het Strijdend (gewapend) Gedeelte van de BS in Rotterdam. Zie voor een foto van deze armband "in actie" en de verklaring van SG BS en andere BS ook het boek van van der Paauw, Rotterdam in de tweede wereldoorlog, pas verschenen (aanrader!)
Overigens is de handgeschreven brief van Prins Bernhard waarover Sturmman praat helaas niet hand geschreven: alle BS leden kregen hem bij het verlaten van de dienst, samen met een reverspeld. Ik heb ze allebei nog. De brief is wel in blauw handschrift, maar overduidelijk gedrukt.

[img][img]http://img71.imageshack.us/img71/4091/bssg4rf.th.jpg[/img][/img]
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat natuurlijk niet mag ontbreken in je collectie is het Herinneringsinsigne Binnenlandse Strijdkrachten 1944-1945

zie http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi
borredjepap
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2006, 17:27

herinneringsinsigne

Bericht door borredjepap »

Ja, die heb ik er bij. Ik noemde dat een reverspeld, maar dit is natuurlijk een "herinneringsinsigne".
Gesloten