Binnenlandse Strijdkrachten

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik had over de reverspeld heen gelezen, sorry!

Ik zoek overigens de bijbehorende brief nog, dus als iemand er een weet te zitten....
borredjepap
Lid

brief

Bericht door borredjepap »

Ik wil wel een mooie kleurenscan voor je maken....
't is niet echt, maar voor je een echte hebt kan wel even duren.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Re: BS armbanden

Bericht door asjemenou »

borredjepap schreef:De BS had meerdere soorten armbanden, het was vaak huisarbeid. Als voorbeeld hierbij een foto van de armband van mijn vader, lid van het Strijdend (gewapend) Gedeelte van de BS in Rotterdam. Zie voor een foto van deze armband "in actie" en de verklaring van SG BS en andere BS ook het boek van van der Paauw, Rotterdam in de tweede wereldoorlog, pas verschenen (aanrader!)
Overigens is de handgeschreven brief van Prins Bernhard waarover Sturmman praat helaas niet hand geschreven: alle BS leden kregen hem bij het verlaten van de dienst, samen met een reverspeld. Ik heb ze allebei nog. De brief is wel in blauw handschrift, maar overduidelijk gedrukt.
Interessante reactie Borredjepap en dan met name de geplaatste foto van de BS armband. Jaren geleden heb ik van een voormalig militair/verzetsman uit Pernis een aantal WOII voorwerpen gekregen waaronder 2 armbanden. Ik heb mij altijd afgevraagd waar de afkorting S.G. voor stond op de armband maar dat weet ik dus nu. Mijn exemplaar is helaas wat meer aangetast door de tand des tijds. De NBS stempel en de oranje leeuw zijn nog heel vaag te onderscheiden.
De onderste donkerblauwe arm werd gebruikt door de Civil Defence.

Afbeelding

Afbeelding
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Bert57
Lid

Re: Binnenlandse Strijdkrachten

Bericht door Bert57 »

Ten aanzien van de foto's over Woerden bij dit onderwerp het volgende: De eerste foto is gemaakt op de hoek van de Voorstraat en het Plantsoen in Woerden.
Van de tweede foto wordt gezegd dat het om Woerdenaren gaat, maar de mensen op de foto komen mij niet bekend voor en de plek waar de foto is gemaakt ook niet. Daarom ben ik benieuwd hoe de bezitter van de foto weet dat de prent in Woerden is gemaakt en waar. De derde foto van de Asjemenou Militaria Collection is in Woerden gemaakt op de binnenplaats van de kazerne die nog altijd in het hart van de stad staat. Ik ben benieuwd van wie de foto's zijn.
Gesloten