Helmet marking 82nd A/B?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Loek D.
Lid

Helmet marking 82nd A/B?

Bericht door Loek D. »

Hallo,

Hadden de jongens van de 82nd A/B ook helmet markings?
Je ziet wel eens wat repro's (denk aan diabolo, HH of de "Goodyear" voet) maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.
Hebben jullie misschien wat originele foto's van 82nd A/B troopers met helmet markings?
Dan nog deze:
Afbeelding
Wat betekent deze marking (Zal toch wel 82nd Ab zij hè? geen 101st A/B> Vlag op schouder?)
sobel
Lid

Bericht door sobel »

ik zag een dergelijke helm laatst op een site! ben vergeten wat het was... helaas

ik weet wel dat het 'logo' van de 82nd bij MP wel op de helm stond (weet niet of dat bij alle was)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
carl1944
Lid
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Je bedoelt deze (foto is van een repro van easy_green).
In het museum van La Gleize staat er een 82nd trooper met een andere repro van deze helm. Het ecte exemplaar staat in een museum ergens in de US als ik me niet vergis.
Afbeelding

Zelf heb ik een originele helm van de 551st PIB.
De markings zijn wel ooit van de helm vervaagd, maar de contouren van het palmboompje zijn nog wel te zien (evenals de 1st lieutenant markings en het red cross)
De helm is een M1C swivel bale:
Afbeelding

Mvg
carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Het 504 PIR had een doodshoofd met gekruiste beenderen op de zijkanten van de helm staan.
Erik S.
Lid

Bericht door Erik S. »

Het 505 had een rampant lion. Een leeuw dus.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Lid

Bericht door Jim »

AfbeeldingAfbeelding

1)Bougne-Ramouchamps België In het midden Majoor Cook 504 PIR
Met het regiments onoficielë schedel logo op de helm. Soms bekritiseerd als te veel lijken op Duitse SS embleem.
2) Deze bekende foto toont leden van 504 PIR in Nijmegen nadat ze terug zijn gekeerd van de Waal oversteek.
De 2e en 3e van rechts. (2e waarschijnlijk Sgt. Ross Carter) Op een goede duidelijke foto kan men dit embleem ook zien.

Anekdote: Jaren geleden komt een verzamelaar bij mij over de vloer om te kopen en verkopen. Hij heeft een aanbieding voor mij. Hij kent een jongen uit de omgeving van Nijmegen. Deze heeft een buitenhelm (gevonden) in redelijk mooie staat minus chinstraps 80 % orginele verf. Wil hem verkopen of ik interesse heb? Hoeft niet al te veel te kosten. Tja ach ik zou hem eigenlijk willen zien. Oja er staan aan de zijkanten een schedeltje geschilderd. Maar ja dat zal waarschijnlijk door kinderen gedaan zijn.
Mijn ogen vallen er bijna uit en ik roep in mijn enthousiasme. Maar dat zou wel eens orgineel kunnen zijn. En vertel over de 504 en dat zij degene zijn die in de bootjes de Waal over zijn gestoken.

(Dat was dus een koop die daarna niet meer doorging! :x )
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Markering is 2/508..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Jim
Lid

Bericht door Jim »

Michiel M. schreef:Markering is 2/508..
:? ??????????
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

2nd Battalion , 508 Parachute Infantry Regiment ..
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Jim schreef:AfbeeldingAfbeelding

1)Bougne-Ramouchamps België In het midden Majoor Cook 504 PIR
Met het regiments onoficielë schedel logo op de helm. Soms bekritiseerd als te veel lijken op Duitse SS embleem.
2) Deze bekende foto toont leden van 504 PIR in Nijmegen nadat ze terug zijn gekeerd van de Waal oversteek.
De 2e en 3e van rechts. (2e waarschijnlijk Sgt. Ross Carter) Op een goede duidelijke foto kan men dit embleem ook zien.

Anekdote: Jaren geleden komt een verzamelaar bij mij over de vloer om te kopen en verkopen. Hij heeft een aanbieding voor mij. Hij kent een jongen uit de omgeving van Nijmegen. Deze heeft een buitenhelm (gevonden) in redelijk mooie staat minus chinstraps 80 % orginele verf. Wil hem verkopen of ik interesse heb? Hoeft niet al te veel te kosten. Tja ach ik zou hem eigenlijk willen zien. Oja er staan aan de zijkanten een schedeltje geschilderd. Maar ja dat zal waarschijnlijk door kinderen gedaan zijn.
Mijn ogen vallen er bijna uit en ik roep in mijn enthousiasme. Maar dat zou wel eens orgineel kunnen zijn. En vertel over de 504 en dat zij degene zijn die in de bootjes de Waal over zijn gestoken.

(Dat was dus een koop die daarna niet meer doorging! :x )
Is die 2de foto niet van de 509th PIB? Met de gingerbreads op hun helm. Heb deze foto al een groter gezien. Wel leuk is dat ze allen hun M42 jump suit nog aan hebben met Market Garden.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Loek D. schreef:Is die 2de foto niet van de 509th PIB? Met de gingerbreads op hun helm. Heb deze foto al een groter gezien. Wel leuk is dat ze allen hun M42 jump suit nog aan hebben met Market Garden.
En waar was het 509PIB dan wel actief tijdens MG?
29th Let's Go!!!!!
Jim
Lid

Bericht door Jim »

Shifty schreef:2nd Battalion , 508 Parachute Infantry Regiment ..
Dat snap ik maar wat wil hij er mee zeggen?
Gaat het over een bepaalde post?
Loek D. schreef: Is die 2de foto niet van de 509th PIB? Met de gingerbreads op hun helm. Heb deze foto al een groter gezien. Wel leuk is dat ze allen hun m42 jump suit nog aan hebben met Market Garden.
Nee:
Jim schreef: 2) Deze bekende foto toont leden van 504 PIR in Nijmegen nadat ze terug zijn gekeerd van de Waal oversteek.
(Het betreft mannen van c-comp 1st battalion 504 om preciezer te zijn)

Deze foto is o.a. terug te vinden met bijbehorend verhaal op blz494 (deel2) Operation Market-Garden Then and now
Ook op blz 172 Als sterren van de hemel van Norbert de Groot
(Is hij iets duidelijker.)
Maar er zijn nog zat andere boeken waar deze foto in staat.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Jim schreef:
Shifty schreef:2nd Battalion , 508 Parachute Infantry Regiment ..
Dat snap ik maar wat wil hij er mee zeggen?
Gaat het over een bepaalde post?
Zie Loeks eerste post, onderaan. :wink:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Plaats reactie