baret??

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
diederick
Lid

Bericht door diederick »

hoe bedoel je ontbreken er wat dingen zoals wat???
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

De stempeling. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Britse parabaret

Bericht door asjemenou »

De baret welke je gekregen heb is een Britse parabaret. Het gaat dus om een naoorlogs model en niet zozeer om een repro (bestaan die eigenlijk wel?!). De baret, uiteraard anders dan het WOII model, wordt overigens nog steeds door de Britse para's gedragen. De originele Britse WOII parabaret is van wol en heeft een zwarte of khaki kleurige binnenvoering welke is voorzien van een stempel met het jaartal, de maat en de bekende "broad arrow". De baret is afgezet met een zwartleren stelrand. Het para baretebleem is qua model eigenlijk nagenoeg ongewijzigd gebleven. De moderne uitvoering zal wel van soort inoxaal (stay bright) zijn gemaakt.
De WOII baretembleem kan van vernikkeld/verchoomd metaal zijn met 2 bevestigingsoogjes maar ook met een bevestigingslip. Er bestaan ook plastic WOII uitgaven maar die zijn vrij zeldzaam.
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Repro parabaretten bestaan wel degelijk, en het is niet moeilijk om eraan te komen. Ik denk toch dat het hier een repro betreft. In de na-oorlogse baretten zat toch altijd een soot van labeltje o.i.d ?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Re: Britse parabaret

Bericht door Haplo »

asjemenou schreef: De WOII baretembleem kan van vernikkeld/verchoomd metaal zijn met 2 bevestigingsoogjes maar ook met een bevestigingslip. Er bestaan ook plastic WOII uitgaven maar die zijn vrij zeldzaam.
Even een kleine correctie.
De metalen wo2 uitvoering is alleen met oogjes en niet met slider.
Dit is pas na de oorlog ingevoerd.

Metalen wings lopen al snel richting de €40,- als het niet meer is.
Plastic al gauw richting de €90,-

Die krengen zijn zeker zeldzaam en ook zeker reteduur.

Airborne museum verkoopt repro baretten.
Heb er namelijk zelf ook 1.
Mvg/Best regards, Sipke
asjemenou

Parabaretten

Bericht door asjemenou »

Het verbaasd me wel al dat zo zou zijn maar eerlijk gezegd, ga ik niet in de wereld van re-enactors om en daar zullen ze dan wel voor bedoelt zijn. Maar wat heeft dat voor zin? Zo duur en zeldzaam is een hedendaagse Britse parabaret toch niet? Ik heb nog eens de stempels in m'n parabaretten bekeken, ik heb 'r drie.
2 Oorlog gedateerde en eentje dateert er uit het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw.
Ik heb 'r één van J. Compton sons & Webb Ltd. uit 1944. De baret heeft een zwarte binnenvoering. Heeft overigens geen "broad arrow".
De andere oorlog gedateerde parabaret is van Kangol wear Limited en is 1945 gedateert en heeft wel een "broad arrow" en de binnenvoering is khaki kleurig.
De naoorlogse parabaret heeft een label aan de binnenkant en heeft alleen de text "All wool fast colour Size 7". Ik heb de baret destijds in Londen gekocht op Portobello Road van iemand die beweerde een Falkland veteraan te zijn. Kan een leuk verkooppraatje zijn geweest natuurlijk.
Ik weet dat bij deze naoorlogse baretten het plastic label nog wel eens losliet en daarom werd het label nogal eens verwijderd, dus dan staat er ook niets meer in de baret net als bij de baret van Diederick.

Zeg Haplo is dit zo van die reprobaretten? Waar moet dit toch heen met de militariaverzamelaarswereld! Hoe ziet zo'n ding er dan uit? Staat er ook iets in?
Jij zegt dat een parawing met een slider naoorlogs is. Is dit zo? Ik heb een 1944 gedateerde parabaret welke is voorzien van een baretgesp van de Royal corps of signals en deze heeft een slider. De baretgesp is echt gesoldeerd. Ik heb 'm zo een jaar op 20 geleden gekocht.
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Dat is nieuw voor mij asjemenou.
Maar goed ik leer dan ook elke keer weer.

En als jij 2 originele oorlogse para baretten hebt zou ik er zeer zuinig op zijn.
Op ebay gaan ze namelijk als ze er staan gemiddeld tussen de €500 en €700 weg.

Die baretten worden bij het airborne museum meer als souvenier verkocht.

Zal morgen even een foto maken van de binnen en buiten zijde.
Mvg/Best regards, Sipke
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Darryl schreef:Repro parabaretten bestaan wel degelijk, en het is niet moeilijk om eraan te komen. Ik denk toch dat het hier een repro betreft. In de na-oorlogse baretten zat toch altijd een soot van labeltje o.i.d ?
Nee meestal een stempel.
En ook die worden helaas vaak nagemaakt.
Brits para verkoopt gewoon goed.
Vandaar het vele repro.
En het re enacment helpt er in mijn ogen ook wel goed aan mee.
Mvg/Best regards, Sipke
asjemenou

Waarde

Bericht door asjemenou »

Weet je Haplo, dat is het leuke van dit forum, zo leer je van elkaar. Ik verzamel zelf al jaren maar dit wil niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb. Als ik er naast zit dan hoor ik dat ook graag dan leer ik dus ook.
Wat die prijsindicatie betreft, daar wil ik eigenlijk niet over nadenken. Ik denk dat wat ik zo'n 20 jaar geleden allemaal heb gekocht (veel WOII airborne spul), dat ik het er vandaag de dag niet meer voor over zou hebben. Ik denk dat de prijs die ik destijds voor de parabaretten heb betaald vandaag de dag een lachertje is. Ik heb toen veel overgenomen van iemand die z'n verzameling wegdeed. Ik ben er ook zuinig op en geniet er nog elke dag van. Ik ben toch wel benieuwd naar die repro parabaret. Hoe zit dat dan met het baretembleem? Is die dan niet van metaal maar van inoxaal ofzo?
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Ik ben het met je eens dat je elke dag weer wat nieuws leert.
Zelf verzamel ik sinds ongeveer vorig jaar oktober.
Heb in die korte tijd al veel geleerd en hoop ook nog veel bij te leren.

Hierbij de foto's van mijn baret.
Gekocht als souvenier ( hier is alles mee begonnen) bij het airborne museum in oosterbeek voor €25,-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mvg/Best regards, Sipke
diederick
Lid

Bericht door diederick »

haplo die van mij is precies hetzelfde, het is dus een neppert???
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Het is in ieder geval geen ww2 gebruikte baret, lijkt mij ook een repro daar je meestal wel stamps tegen komt als het om postwar berry's gaat.

Cheerio,
Maj.Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
jeroen1944
Lid

Re: Parabaretten

Bericht door jeroen1944 »

[quote="asjemenou"]Het verbaasd me wel al dat zo zou zijn maar eerlijk gezegd, ga ik niet in de wereld van re-enactors om en daar zullen ze dan wel voor bedoelt zijn. Maar wat heeft dat voor zin? Zo duur en zeldzaam is een hedendaagse Britse parabaret toch niet? Ik heb nog eens de stempels in m'n parabaretten bekeken, ik heb 'r drie.
2 Oorlog gedateerde en eentje dateert er uit het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw.
Ik heb 'r één van J. Compton sons & Webb Ltd. uit 1944. De baret heeft een zwarte binnenvoering. Heeft overigens geen "broad arrow".
De andere oorlog gedateerde parabaret is van Kangol wear Limited en is 1945 gedateert en heeft wel een "broad arrow" en de binnenvoering is khaki kleurig.
De naoorlogse parabaret heeft een label aan de binnenkant en heeft alleen de text "All wool fast colour Size 7". Ik heb de baret destijds in Londen gekocht op Portobello Road van iemand die beweerde een Falkland veteraan te zijn. Kan een leuk verkooppraatje zijn geweest natuurlijk.
Ik weet dat bij deze naoorlogse baretten het plastic label nog wel eens losliet en daarom werd het label nogal eens verwijderd, dus dan staat er ook niets meer in de baret net als bij de baret van Diederick.

Zeg Haplo is dit zo van die reprobaretten? Waar moet dit toch heen met de militariaverzamelaarswereld! Hoe ziet zo'n ding er dan uit? Staat er ook iets in?
Jij zegt dat een parawing met een slider naoorlogs is. Is dit zo? Ik heb een 1944 gedateerde parabaret welke is voorzien van een baretgesp van de Royal corps of signals en deze heeft een slider. De baretgesp is echt gesoldeerd. Ik heb 'm zo een jaar op 20 geleden gekocht.[/quote]

Sorry, maar naar mijn weten is deze na-oorlogs en met een 1944 stempel niet goed! :x
J. Compton sons & Webb Ltd. uit 1944
asjemenou

Naoorlogse parabaret

Bericht door asjemenou »

Waarom is deze baret naoorlogs volgens jou Jeroen 1944?
Plaats reactie