engelse helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
raytheman
Lid
Lid

engelse helm

Bericht door raytheman »

ik heb een engelse helm gekregen. Het is een zwarte en afkomstig uit Arnhem. Waar staat de datum in zo'n ding want ik heb eigenlijk geen zin om de binnenhelm er uit te halen of is het anders niet te achterhalen?
sobel
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

op de 'scharniertjes' waar de kinband aan is bevestigd staat een datum, tenmiste bij mijn helm
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
littlebelgiansoldier
Lid

Bericht door littlebelgiansoldier »

De Datum staat toch in de zwarte banden in de binnenhelm?
en het binnenwerk eruit halen is niet veel werk alleen maar de vijs vanboven op de helm eruit halen en hij kan eruit genomen worden.

mvg Enzo
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Beetje afhankelijk wat voor type helm je hebt. Overal staat de datering op een andere plek.

Neem nou bijvoorbeeld de MK II infanterie helm. Dan kun je de datering in de metalen rand vinden, maar ook op wat sobel aangeeft op de scharniertjes voor de kinbandjes. Maar het binnenwerk behoort ook gedateerd te zijn en dat staat in die zwarte banden die gekruislopen onder de leren flappen.

Als je nou een Britse para helm hebt dan tref je de datering in het binnenwerk aan de zijkant aan in de rand.

Bij een Mk III infanterie helm tref je de datering in de helm zelf aan helemaal in de nek, vaak moeilijk te zien omdat het binnenwerk er overheen valt. Of er zit allemaal verf in.
Plaats reactie