Weet wat je koopt!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 56 keer
Ontvangen: 101 keer

Weet wat je koopt!

Bericht door asjemenou »

Op Marktplaats kwam ik deze advertentie tegen; http://koopjes.marktplaats.nl/verzamele ... 59410.html
Volgens de verkoper een originele WOII Russische helm. NIET DUS!!!
Dit is een vroeg naoorlogse Hongaarse helm. De stalen buitenpot kan WOII zijn maar de binnenhelm en de kinband zijn dit zéér zeker niet. Zo te zien is de helm al gereserveerd. Verkocht aan de bieder van 70 Euro soms?! Ik schat de helm op een waarde van hooguit 25 Euro.
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Bedankt voor de tip!

Heb je hem ook al een mailtje gestuurd dan ?
asjemenou
Gegeven: 56 keer
Ontvangen: 101 keer

Russische SSch40 helm

Bericht door asjemenou »

Nee, dat heb ik niet. Zover wil ik niet gaan. Ik ga er van uit dat de serieuze WOII militariaverzamelaar toch wel enig onderzoek doet naar een bepaald object voordat hij er op biedt of voordat hij het koopt. Het is wel interessant om te vernemen dat er interesse bestaat voor de Russische WOII militaria.
Blijkbaar weten niet veel mensen of hoe zo'n Russische WOII helm er nu werkelijk uit ziet. Ik zal mij in deze topic beperken tot de SSch39 en 40.
Voor afbeeldingen van een SSch39 verwijs ik naar mijn verzameltopic; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=11994

Hieronder afgebeeld een 1944 gedateerde SSch40. Zo ziet de WOII SSch40 er uit en niet anders! Deze helm heeft dus géén leren kinband of een kinband die lijkt op de naoorlogse kinband van de M56 DDR helm maar deze heeft een canvas kinband. De binnenhelm is dus ook niet van leer of van katoen maar bestaat uit 3 flappen die qua materiaal lijkt op de liner van een Britse WOII helm. De meeste SSch40 helmen zijn overigens naoorlogs. Een Russische WOII helm is vrij lastig te vinden dus een gaaf model is sowieso twijfelachtig. Oorlog gedateerde SSch40's met het spinachtige logo van de Leningrad Metal Fabrik zijn vervalsingen. Meestal zijn deze 1943 gedateerd.

Afbeelding

Blijkbaar heeft de bieder mijn topic gelezen en heeft ie z'n bod ingetrokken. ;-)
Plaats reactie