Nederlands richtinstrument voor artillerie

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Nederlands richtinstrument voor artillerie

Bericht door Edgar »

Hallo,

Ook heb ik in mijn verzameling een zogenaamd instrument, waarbij er graden te zien zijn. Deze is door de broer van mijn opa meegenomen, van een kanon af, net na de capitulatie. De kijker is gemarkeerd: WC Olland, Utrecht, en nog wat serieunummers. Het geheel is van koper.

Zie hier voor foto's:

http://img216.imageshack.us/img216/5396/bdm0160mq.jpg

http://img390.imageshack.us/img390/4377/bdm0232ht.jpg

Weet iemand voor welk kanon dit gebruikt zou zijn?
Heb dit al eens eerder gevraagd, maar zonder resultaat.

MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Na wat kort onderzoek en navraag blijkt de kijker afkomstig van een Nederlandse kanonnierboot, die tijdens de WO II was buitgemaakt door de Duitsers.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Kijk dat is weer leuk om te weten.
Mooi ding om te zien in elk geval.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ja inderdaad, nu nog even uitzoeken van welk kanon precies! Zal een hels karwei worden, zo niet onmogelijk..
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

zulke dingen vallen ook onder de uitdaging des verzamelen!:P
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Jep, ik zeg ook zeker niet dat ik het niet leuk vind hoor! 8)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Update: hij heeft waarschijnlijk toebehoord aan de betreffende geschuts of leidingstoren van de kanonnierboot. WC Olland was een producent van (militaire) maritieme instrumenten.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Heeft iemand toevallig enig idee van de waarde, of zoiets nou zeldzaam is?

Ik doe de kijker, voor alle duidelijkheid, NIET weg.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Richtkijker

Bericht door asjemenou »

Edgar schreef:Na wat kort onderzoek en navraag blijkt de kijker afkomstig van een Nederlandse kanonnierboot, die tijdens de WO II was buitgemaakt door de Duitsers.
Een mooie kijker dat is waar. Je weet in ieder geval al iets van de kijker; de naam van de fabrikant, serienummer, afkomstig van een Nederlandse kanonneerboot. Het zou mooi zijn als je ook nog een naam zou hebben van de bewuste kanonneerboot. Stel je vraag eens aan het Marinemuseum in Den Helder; http://www.marine.nl/historie/marinemuseum/ Dit lijkt mij wel hét adres die je wellicht iets meer over de richtkijker kan vertellen. Stuur ze een brief met enkele foto's van de kijker. Dit staat iets persoonlijker dan een e-mail sturen. Succes.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Erg bedankt voor de tips en moeite!

Inmiddels weet ik ook waar de broer van m'n opa de kijker waarschijnlijk heeft meegenomen, in Ijmuiden, Noord-Holland. Dus, alle boten die niet tot 1945 vaarbaar waren én niet in Ijmuiden lagen vallen dus al af.

Maar over die brief, is een e-mail niet handiger, ook al is het wat minder persoonlijk? Maar anders doe ik wel een brief :)

Nogmaals, bedankt voor je moeite! :)


PS: Heeft iemand toevallig de namen van de Nederlandse kanonneerboten met enkele gegevens?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie