Mooie aanwinst. De Hembrug karabijnen/geweren blijven mooie objecten vind ik. Wat de uitleg van het Legermuseum betreft, hier kan ik zeker in mee gaan. Aangezien het wapen op zich 1918 is gedateerd gaat het hier inderdaad om een karabijn No.3 Nieuw Model. De Steyr kolf is vermoedelijk afkomstig van een No.3 Oud Model. Na 1904 werden er geen M95 geweren/karabijnen/onderdelen in Oostenrijk meer voor het Nederlandse leger gemaakt. Wat uiteraard niet weg neemt dat er best wel Steyr onderdelen naderhand nog zijn doorgebruikt. Door wie of waarom de karabijn zo is samengesteld is moeilijk te zeggen. Officieel waren er 9 karabijnvarianten in het Nederlandse leger in gebruik (KNIL modellen even niet meegerekend) maar ik heb wapenkenners wel eens horen beweren dat het er veel meer zijn.
Wat de wapenriem op je karabijn betreft, dit is geen Hembrug wapenriem. De leren Hembrug wapenriem heeft namelijk geen stelgaatjes en de gesp heeft geen doorn. Op deze karabijn behoort het lange M95 karabijnbajonet.
Tot slot nog even dit, deze topic heb ik ooit eens geopend naar aanleiding van een M95 karabijn welke ik op Marktplaats zag staan. De karabijn uit de advertentie heb ik niet gekocht maar een aantal jaren geleden heb ik een andere (onklaar gemaakte) M95 karabijn aan de verzameling mogen toevoegen. Het betreft een zeer fraaie en geheel nummergelijke No.5 karabijn. De karabijn heb ik voorzien van een lederen M95 wapenriem.
Hembrug karabijn
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Re: Hembrug karabijn
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- Aart
- Lid
Re: Hembrug karabijn
Asjemenou,
Bedankt voor je uitvoerige reactie; hier kan ik wat mee.
Bedankt voor je uitvoerige reactie; hier kan ik wat mee.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?