Nederlandse M28 of M34 helm?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Nederlandse M28 of M34 helm?

Bericht door asjemenou »

Een Poolse verzamelaar vroeg mij om enige informatie omtrent een Nederlandse M28 helm. Hij verwees naar de volgende website; http://www.pottia.net/pottia/potat/index.htm Op deze site worden enkele vooroorlogse Nederlandse helmen getoond. Men heeft het over één M28 helm en twee M34 helmen. Het verschil tussen deze helmen, volgens deze site, zou dus de binnenhelm zijn. Men heeft het zelfs over een M40 helm. Is de informatie op deze website juist? Mijn kennis over de Nederlandse vooroorlogse helm gaat niet zover maar misschien weet iemand er meer van.

Verder stuurde hij mij een foto van een opgegraven Nederlandse vooroorlogse helm, gevonden in het westen van Polen! De enige informatie die hij mij kon geven was dat er aan het eind van de oorlog in het bewuste gebied ,waar de helm is gevonden, Nederlandse en Roemeens oorlogsvrijwilligers (Duitse dienst) hebben gezeten.
Mocht de helm dus door Roemeense troepen zijn hergebruikt dan is het wel heel opmerkelijk dat het schildje met de Nederlandse leeuw niet is verwijderd.
Is er iets meer bekend over deze Nederlandse of Roemeense troepen die toen in west Polen zaten?

Afbeelding
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Voor zover ik weet heeft een M28 een flauwe helling in de rand zitten zeg maar, bij de M34 is die een stuk hoger. Bij een M28 kan je je vinger niet tussendoen als hij op de grond ligt, bij een M34 dus wel.

Mijn M28 met vanwege regelementen verwijderde plaat

Afbeelding

Mijn LBD M28.

Afbeelding

Mijn M34.

Afbeelding

Die bodemvondst lijkt me dus een M28.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
asjemenou

Nederlands of Roemeens?

Bericht door asjemenou »

De eerder genoemde site; http://www.pottia.net/pottia/potat/index.htm vind ik eerlijk gezegd enigszins verwarrend. Dit model helm werd dus naast het Nederlandse leger ook door het Roemeense leger gebruikt. Ik meen dat er zelfs voor de oorlog helmen vanuit Nederland naar Roemenië zijn geëxporteerd. Ook na de capitulatie zouden de Duitsers partijen Nederlandse helmen naar Roemenië hebben gezonden. Immers toen een bondgenoot van Duitsland. Kloppen de omschrijvingen van de bewuste helmen op deze site?

Afbeelding

Volgens de site is dit dus een Hollandse M28 helm. Volgens mij is de kleur sowieso niet goed voor een Nederlandse helm maar ook de binnenhelm niet. Is de binnenhelm soms (gedeeltelijk) Roemeens? De 3 flappen lijken mij niet Nederlands. Ook de kinband niet. Wellicht is deze helm Roemeens door gebruikt.

Afbeelding

Volgens de site is dit dus een Nederlandse M34 helm maar volgens mij is dit dus een M28. Wel in de goede kleur lijkt mij maar zonder koperen plaatje. Ook de binnenhelm en de kinband lijken mij Nederlands.

Afbeelding

De site noemt dit dus een M40 maar ik noem dit een M34. Het minder gewelfde model helm. De kleur lijkt mij niet goed voor een Nederlandse helm. Helaas is de binnenhelm niet helemaal 100% in orde maar lijkt me wel Nederlands. Wellicht ook Roemeens doorgebruikt.

Onder de Roemeense helmen op de bovenstaande site staan dus ook 2 soortgelijke helmen. Eén ervan heeft naar mijn mening een Nederlandse binnenhelm. Wellicht ook doorgebruikt.
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Nee, het minder gewelfde model is de M28, de meer gewelfde is de M34. Dus andersom als hoe jij het zegt.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
asjemenou

Hoe zit het nu wel?

Bericht door asjemenou »

Edgar schreef:Nee, het minder gewelfde model is de M28, de meer gewelfde is de M34. Dus andersom als hoe jij het zegt.
Wat jij beweert lijkt inderdaad wel waar te zijn maar bekijk deze site eens; http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm (klikken op de helm van de soldaat links afgebeeld). Hier spreekt men zelfs over de M27. Het minder gewelfde model helm zou dus een M27 helm zijn. Toch is dit model helm anders van vorm dan de "M40" helm van de andere site (zie foto boven). Hoe zit dit nu? Wat is die "M40" helm nu precies?
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Van de M40 heb ik trouwens nog nooit gehoord, behalve op die site dan. Vind ik ook erg raar, want dan zou het model dus in 1940 ontworpen zijn? En gebruikt zijn door de NL in WO II in de meidagen? Lijkt me sterk.
steelpots
Lid

Re: Nederlands of Roemeens?

Bericht door steelpots »

asjemenou schreef:De eerder genoemde site; http://www.pottia.net/pottia/potat/index.htm vind ik eerlijk gezegd enigszins verwarrend. Dit model helm werd dus naast het Nederlandse leger ook door het Roemeense leger gebruikt. Ik meen dat er zelfs voor de oorlog helmen vanuit Nederland naar Roemenië zijn geëxporteerd. Ook na de capitulatie zouden de Duitsers partijen Nederlandse helmen naar Roemenië hebben gezonden. Immers toen een bondgenoot van Duitsland. Kloppen de omschrijvingen van de bewuste helmen op deze site?

Afbeelding

Volgens de site is dit dus een Hollandse M28 helm. Volgens mij is de kleur sowieso niet goed voor een Nederlandse helm maar ook de binnenhelm niet. Is de binnenhelm soms (gedeeltelijk) Roemeens? De 3 flappen lijken mij niet Nederlands. Ook de kinband niet. Wellicht is deze helm Roemeens door gebruikt.

Afbeelding

Volgens de site is dit dus een Nederlandse M34 helm maar volgens mij is dit dus een M28. Wel in de goede kleur lijkt mij maar zonder koperen plaatje. Ook de binnenhelm en de kinband lijken mij Nederlands.

Afbeelding

De site noemt dit dus een M40 maar ik noem dit een M34. Het minder gewelfde model helm. De kleur lijkt mij niet goed voor een Nederlandse helm. Helaas is de binnenhelm niet helemaal 100% in orde maar lijkt me wel Nederlands. Wellicht ook Roemeens doorgebruikt.

Onder de Roemeense helmen op de bovenstaande site staan dus ook 2 soortgelijke helmen. Eén ervan heeft naar mijn mening een Nederlandse binnenhelm. Wellicht ook doorgebruikt.
De bovenste 2 helmen zijn de M-28 Nieuw Model.
De onderste is de M-34 en ook de helm die in 1938 naar roemenie is geëxporteerd.
asjemenou

Nederlandse helmen

Bericht door asjemenou »

Het blijft onduidelijk. Zelf heb ik het idee dat de 2 bovenste helmen dus M34's zijn. In een boek voor uniformen lees ik overigens dat juist de M27 (M28) naar Roemenië is geëxporteerd. Volgens de site; http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/start_uniform.htm is de M34 dus iets meer gewelfd dan de M27 maar de M27 ziet er niet zo uit als de onderste van de 3 helmen. De bovengenoemde site komt toch wel erg geloofwaardig over. Kan de onderste van de 3 helmen naoorlogs zijn? Toch heb ik dit model wel meer gezien.
Wat vinden jullie overigens van de Nederlandse helm die gevonden is in west Polen?
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

asjemenou

Website

Bericht door asjemenou »

bertjan schreef:Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

http://www.leger1939-1940.nl/Uniform/In ... t/helm.htm
Bedankt voor je reactie Bertjan. Met mijn bovenstaande link bedoel ik ook de link die jij in je reactie aangeeft. Mooie site overigens. Komt qua informatie geloofwaardiger over dan die "Pottia" helmen website.
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Als men wil weten of een roemeense helm eerst is gebruikt door het Nederlandse leger kan men volgens mij kijken in het binnewerk daar staat
als het goed is een stempel van het leger en een jaartal,staat er geen stempel in is het volgens mij geen nl helm geweest.

mvg Jasper j
Aude Audenda
asjemenou

Roemeense WOII helmen

Bericht door asjemenou »

Reactie van een Roemeense verzamelaar;

All Romanian M.39 Dutch style helmets initially had in front King Carol’s II cipher. After his abdication, in September 1940, that badge was grid away as it could be seen in many photos of Romanian soldiers in WW2.

In September 1938 a contract for 500.000 helmets was signed with the Dutch company Verblifa. The model selected by Romanian military authorities was the M. 1934 Dutch pattern, a surprising decision motivated maybe by the total difference from the neighboring armies head gears. It gave a unique appearance to the Romanian soldier, especially in profile, the Dutch liner imposing to be carried front inclined. Between the liner and the shell there was a lining in thin orange felt. A new order for 300.000 helmets was released in May 1939.

Until the beginning of 1942, 628,000 helmets were delivered by Verblifa. In April 1940 (klein foutje van de Roemeense verzamelaar, moet uiteraard mei 1940 zijn), Netherlands was invaded by Germany, so the Dutch company was forced to work for the Wehrmacht.

During the 1941 and 1942 campaigns the front line units were equipped with M.1939 helmets but because of heavy looses, especially after Stalingrad defeat, an obvious shortage of helmets occurred. Germany asked Verblifa to produce helmets for the Romanian army, with availabe Dutch shells but equipped with German M.1935 liners. The lining (between liner and shell) was in thick gray felt. These helmets are the most frequent found in collections and antique shops because they were later delivered and carried at the end of the war.

From the beginning of 1950’s, Dutch helmets were progressively replaced by the Soviet M.1940 type. At the end of 1960’s old Dutch pattern helmets, kept in the army stores, saw service again in an attempt to avoid any resemblance with the reproved Soviet military. It was already obsolete, especially by its fastener straps. After a few tests with different types of liner and straps, the M.39 pattern was definitively abandoned for a new model, M.1973, an ugly and most inefficient head gear.

The M.39 Dutch helmets with Carol II cipher are very difficult to find and, therefore, very expensive. They belonged especially to officers who, after Carol’s abdication, were forced to resign, so they didn’t carried their helmets in campaign. Their liners are of the Dutch pattern but made in black or natural good quality leather.

As far as I know the Romanian army never used “second-hand” Dutch helmets, with the Dutch cipher.

Afbeelding

M39 helmet

Afbeelding

M39 modified helmet

Afbeelding

M39/42 helmet

Afbeelding

M39/42 helmet inside
steelpots
Lid

Bericht door steelpots »

asjemenou

Nederlandse/Roemeense helm

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je aanvulling Steelpots. Wel grappig het verhaal van die Roemeense verzamelaar. Dit werpt weer eens een heel andere kijk op de Nederlandse vooroorlogse helm. Dat is het leuke van de militaria fora, zo leer je nog eens wat van elkaar. Wat die opgegraven Nederlandse helm betreft, ik neem aan dat dit toch wel een Nederlandse helm is. En dat ie niet door de Roemenen is doorgebruikt ofzo. Alleen zal je nooit weten of hoe zo'n helm in vredesnaam in Polen verzeilt is geraakt. Deze foto's kreeg ik ook nog doorgestuurd vanuit Roemenië;

Afbeelding

Een leuk voorbeeld van een doorgebruikte Nederlandse helm, doorgebruikt als Luftschutz helm. Volgens het verhaal van de boven genoemde Roemeen zijn deze helmen tot 1942 in Nederland gefabriceerd. Wie weet waar de Duitsers die helmen nog meer heen gestuurd hebben. Misschien ook wel naar Polen.
belgablair
Lid

Bericht door belgablair »

waarom hebben een land als nederland en roemenië quasie de identieke helm?
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Plaats reactie