Nederlandse M28 of M34 helm?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Eric
Lid

Bericht door Eric »

In September 1938 a contract for 500.000 helmets was signed with the Dutch company Verblifa. The model selected by Romanian military authorities was the M. 1934 Dutch pattern, a surprising decision motivated maybe by the total difference from the neighboring armies head gears. It gave a unique appearance to the Romanian soldier, especially in profile, the Dutch liner imposing to be carried front inclined. Between the liner and the shell there was a lining in thin orange felt. A new order for 300.000 helmets was released in May 1939.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Helm keuze

Bericht door asjemenou »

belgablair schreef:waarom hebben een land als nederland en roemenië quasie de identieke helm?
"In September 1938 a contract for 500.000 helmets was signed with the Dutch company Verblifa. The model selected by Romanian military authorities was the M. 1934 Dutch pattern, a surprising decision motivated maybe by the total difference from the neighboring armies head gears. It gave a unique appearance to the Romanian soldier, especially in profile, the Dutch liner imposing to be carried front inclined. Between the liner and the shell there was a lining in thin orange felt. A new order for 300.000 helmets was released in May 1939."

Een andere verklaring heb ik er ook niet voor. Het blijkt dus een willekeurige keuze te zijn van de toenmalige Roemeense regering. Wat is de beweegreden geweest van veel landen om tijdens en na de 1e wereldoorlog voor de Adrian helm te kiezen (Net als België én ook Roemenië overigens)?
Waarom hebben veel landen na de 2e wereldoorlog juist voor het model van de Amerikaanse M1 helm gekozen? Goedkoop? En zijn ze zo'n 15 jaar geleden weer massaal over gestapt naar de welbekende kevlar helm? Waarschijnlijk ook om economische en politieke redenen denk ik dan maar.
Eric
Lid

Bericht door Eric »

Dat zei ik ook al :D
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
asjemenou
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Oorlogsaanmaak?

Bericht door asjemenou »

Even terugkomend op de eerder genoemde helm;

Afbeelding

Als de Nederlandse helm tot 1942 is gefabriceerd mag ik dan aannemen dat dit model (M40?!) een oorlogsaanmaak is? Ik zie deze helmen zo hier en daar nog wel eens voorbij komen maar meestal in zwarte uitvoeringen. Is deze helm misschien vervaardigd ten behoeve van de LBD en dergelijke hulporganisatie's?
steelpots
Lid

Re: Oorlogsaanmaak?

Bericht door steelpots »

asjemenou schreef:Even terugkomend op de eerder genoemde helm;

Afbeelding

Als de Nederlandse helm tot 1942 is gefabriceerd mag ik dan aannemen dat dit model (M40?!) een oorlogsaanmaak is? Ik zie deze helmen zo hier en daar nog wel eens voorbij komen maar meestal in zwarte uitvoeringen. Is deze helm misschien vervaardigd ten behoeve van de LBD en dergelijke hulporganisatie's?
Je mag van mij aannemen dat het een M-34 is.
Richard1976
Lid
Contacteer:

Bericht door Richard1976 »

steelpots schreef:

Afbeelding

De welving van de helmrand van een M34 is anders/hoger. Dit is een overgeschilderde M28 pot
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

steelpots schreef:

Afbeelding

Op de vorige pagina is nog duidelijk gezegd dat je bij een M34 een vinger eronder kan duwen, dat kan hier dus echt niet!?!
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

O, sorry, ik herhaal eigenlijk Shaft's reactie...
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
steelpots
Lid

Bericht door steelpots »

Als jullie graag willen dat het een m-40 is,dan is het een M-40.
Mij ook goed.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

steelpots schreef:Als jullie graag willen dat het een m-40 is,dan is het een M-40.
Mij ook goed.
Een M40 bestaat niet. Je vindt nog veel van dergelijke helmen, ze zijn dan ook door de NL politie tot in de jaren '60 gebruikt en volgens mij ook geproduceerd, maar daar kan Steelpots vast meer over vertellen daar dit zijn specialiteit is.
Daar is 'ie weer!
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Sterker nog. Ze worden nog wel eens gebruikt door de politie. Laatst (ofja al tijd terug) op Ned.1 iets van politie gezien, die hadden ook zwarte m34 helmen op.

(Nu snap ik ook een rede waarom dit topic: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=100688& ;) )
Plaats reactie