wie herkent wat?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

wie herkent wat?

Bericht door leieboordbewoner »

ik ben een inventaris aan het opmaken van mijn verzameling. In het begin kocht ik wat ik zag... en dat is echt de weg van werken niet... Zo zijn er zijn echter een paar objecten die ik niet thuis kan brengen. Na het vele opzoeken ben ik nog niet wijzer geworden... Wie kan me helpen...

Afbeelding
geen data,... markeringen: wireless set N°88, Type A, ZA32972

Afbeelding
gelijkend op de EE-8 field phone, hier ook geen data. Was de stof v.d. EE-8 niet gecamoufleerd?

Afbeelding
Schopje, enkel markering GM60, ik dacht een WO1 duits schopje, maar weet dit niet zeker

Afbeelding Afbeelding
officierenlaarzen, ik twijfel tussen Belgisch...?

Dus wie objecten herkent en de oorsprong/jaartal van kent, shoot! Alvast bedankt!
For King & Country
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

EE-8 Field Telephone

Bericht door asjemenou »

Het enige wat ik herken is de EE-8 Field Telephone.

Afbeelding

De eerste modellen van deze telefoon hebben een bruin lederen draagtas, de zg. EE-8-A. De latere modellen een canvas tas zoals jouw model. Dit is de EE-8-B. Een EE-8 met een gecamoufleerde draagtas heb ik nog nooit gezien.
Zelf denk ik dat de kans wel bestaat dat jouw model ook uit de 2e WO stamt. Het zal wel een EE-8-B zijn. Op zich is deze telefoon niet zo zeldzaam en vrij makkelijk te vinden. Veel van deze telefoons zijn na de oorlog doorgebruikt. Het Nederlandse leger heeft ze volgens mij tot ver in de zestiger jaren nog gebruikt.
Ik heb mijn model, een EE-8-B, eens onderzocht op jaartallen. De bijbehorende handset is overigens een TS-9-K met vlindercontact. Deze is van februari 1944.
In de telefoon zelf zitten ook onderdelen uit 1944. Om er achter te komen uit welk jaar de jouwe komt, zal je hem open moeten schroeven.
littlebelgiansoldier
Lid

Bericht door littlebelgiansoldier »

hallo,

het schopje is Belgisch of Frans van de periode 1940. Ik denk dat je aan de markering kunt zien of het Belgisch of Frans is.

de laarzen kunnen belgisch zijn van 1940 maar ik ben niet 100% zeker.
kan je anders eens foto's posten van de achterkant van de laarzen.

mvg Enzo
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb die field phone als eens opengeschroeft, met name de de hoorn. Ik had gehoord dat daar US of een jaartal kon instaan. Maar niets te vinden. Ik weet ook dat die modelen na wo2 werden gebruikt door het Belgisch Leger. Dus conclusie: er is een kansje dat dit een wo2 field phone is...

Ik zal vanavond eens een foto maken van die laarzen. Als het belgische laarzen zijn, dan zijn ze waarschijnlijk van particuliere aankoop voor officieren denk ik.

De enige zichtbare markering die erop staat is GM60. Het model ziet er wel duits wo1 uit. Maar die zijn doorgebruikt door het belgische leger anno 1940. één punt: die schoppen waren wel bruin. Dus de kans zit erin dat deze is overschilderd.

Nog eens bedankt voor jullie reply! Mochten er nog mensen iets herkennen: just tell me! :wink:
For King & Country
asjemenou
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

EE-8 fieldtelephone

Bericht door asjemenou »

leieboordbewoner schreef: Ik heb die field phone als eens opengeschroeft, met name de de hoorn. Ik had gehoord dat daar US of een jaartal kon instaan. Maar niets te vinden. Ik weet ook dat die modelen na wo2 werden gebruikt door het Belgisch Leger. Dus conclusie: er is een kansje dat dit een wo2 field phone is...
In en op de handset TS-9 (hoorn) behoort wel degelijk iets te staan. O.a. de naam van de firma en een jaartal. Behoort de handset van jouw veldtelefoon wel oorspronkelijk bij de EE-8 veldtelefoon? Dit kan ik namelijk op jouw geplaatste foto niet zien.
De handsets werden o.a. bij American Microphone Company Ltd. en bij Kellogg Switchboard & Supply Company Ltd. gemaakt. Uitgaande van mijn eigen exemplaar zette de laatst genoemde fabrikant wel degelijk z'n naam op de handset. Op de speaker en de microfoon zelfs nog het jaar van fabricage en een onderdeelnummer.
Wanneer je de telefoon losschroeft van de draagtas dan zie je dat er op de telefoonkast zelf een stroomkringschema van de telefoon is geplakt. De z.g. schematic diagram en de wiring diagram. Hierop kan je o.a. de naam van de fabrikant lezen en het ordernummer. Met aan het eind het jaar van fabricage.
Dit zijn eigenlijk de aantoonbare bewijzen dat je telefoon uit WOII kan stammen. Volgens mij zijn ze ook nog na WOII gemaakt maar tot wanneer dat weet ik eigenlijk niet.
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

batterijen zijn op van mijn fototoestel...
op de hoorn staat vermeld: TS-9-F-GY
Ik heb de radio zelf uit de hoes gevezen en de diagrammen heb ik ook gevonden.
Daar kwam ik op de rare benaming EE-8-Bg. de serie's A en B ken ik maar wat die g erbij doet? :?
Er is een klein stukje weggescheurd van het wiring diagram dus kan ik de maker of ordernummer niet lezen...
Wat wel duidelijk is zijn de markeringen:
:arrow: iets dat misschien toch aan een serienr doet denken: SA?3759
:arrow: ATEA: wat direct doet denken aan Siemens...
:arrow: B.T.M. Co.
In 1920, Sosthenes Behen, owner of the Puerto Rico Telephone Company, organized and incorporated the International Telephone and Telegraph Corporation (ITT) and in 1925, bought out all the Bell holdings outside of the United State and Canada. These holdings consisted of 11 manufacturing companies, including the large Bell Telephone Manufacturing Company (BTM) in Antwerp, Belgium.
Ik vrees dat het een na-oorlogse belgische EE-8-Bg is...
For King & Country
Mr_Flibble
Lid
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Ik heb ook een setje EE-8-B telefoons, maar met dunne canvas tas (lijkt op transitional uitvoering met OD#7 en Khaki lining) aan de zijkant van de metale behuizing staat het electrische schema en het merk Roma...
Lijkt me dus dat deze telefoons door aardig wat landen na de oorlog zijn gemaakt en gebruikt.

Als je er twee hebt is het altijd leuk voor de kids om mee te spelen.
Je hoeft niet eens op te letten welke polen je aansluit. En als ze zichzelf een keer onder stroom zetten met het aanzwengelen leren ze dat wel af :D
In Tabulas Argenteas Refero
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

Mr_Flibble schreef:En als ze zichzelf een keer onder stroom zetten met het aanzwengelen leren ze dat wel af :D
_/-\o- Ah, op die manier houd u uw kinderen in bedwang! :wink:

Jammer dat het geen ww2 item is, maar ik maakte me geen illusie. Heb die fieldphone gehad van iemand, dus ja... Misschien nog een leuk dingetje voor re-enactment?
For King & Country
Eric
Lid

Bericht door Eric »

Mr_Flibble schreef:
Als je er twee hebt is het altijd leuk voor de kids om mee te spelen.
Je hoeft niet eens op te letten welke polen je aansluit. En als ze zichzelf een keer onder stroom zetten met het aanzwengelen leren ze dat wel af :D
Dat had ik ook keer, ik loop lekker te draaien.
Ik raak die telefoon in en voel ineens een schok :o
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
littlebelgiansoldier
Lid

Bericht door littlebelgiansoldier »

heb je al foto's van de achterkant van de laarzen?
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

littlebelgiansoldier schreef:heb je al foto's van de achterkant van de laarzen?
Sorry voor de vertraging... Druk op het werk en batterijen te kort voor de camera. Bij deze:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
For King & Country
TommoVich
Lid
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Het Schopje is in ieder geval geen puur belgisch ,
want die werden met AB en een datum gemarkeerd...
echte belgische hebben ook een T-steel...
maar natuurlijk hebben de belgen ook heel veel duitse schopjes uit WO1 gebruikt ! aangezien dat gok ik op een duits of een frans !

Groeten ,
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
pigy
Lid

Bericht door pigy »

het is een frans schopje 100% zeker, het staat hier in een boekje over de franse uitrusting 1919 - 1940
leieboordbewoner
Lid
Contacteer:

pigy schreef:het is een frans schopje 100% zeker, het staat hier in een boekje over de franse uitrusting 1919 - 1940
Thanks mate! eindelijk uitsluitsel! Weet je toevallig ook voor wat de markering GM60 staat?
For King & Country
pigy
Lid

Bericht door pigy »

nee helaas niet :(
Plaats reactie