Minder, voor deze prijs heb ik een jaar geleden nog een LBD helm met kinriem en witte streep erover(waarschijnlijk leider van een groep) kunnen kopen. Deze helm heeft al zoveel van zijn verf verloren en hij heeft ook geen kinriem meer, ik zou hier max. 10 EUR. voor geven.alex schreef:Waarde ±15 euro.
Echter ziet deze eruit alsof hij nog niet schoon gemaakt is. Als dit gebeurdt, kan hij er nog wel mooier uit gaan zien.
Het leger had groene helmen met evt. een helmplaat met Nederlandse leeuw voorop. Echter werden de helmplaten vaak verwijderd. Over het algemeen wordt aangenomen dat er in de mei-dagen een voorschrift gekomen is die soldaten er toe verplichtte deze helmplaat van hun helm te verwijderen.
Over de reden hiervoor wordt nog steeds gespeculeerd, het is mogelijk dat dit gedaan werd omdat dit Duitse (scherp)schutters een mooi mikpunt gaf om op te schieten, maar een andere mogelijkheid is dat deze helmplaat ervoor zou kunnen zorgen dat kogels niet afketsten op de helm maar er makkelijker doorheen gingen omdat de helmplaat meer relief had en rechter was als de rest van de helm.
Dit zijn slechts twee mogelijkheden maar er zijn er misschien zelfs nog meer.
Voor en door de LBD en de BS werden de helmen dus zwart geschilderd en evt. van letters en/of tekens voorzien, maar ook de Duitsers die na de meidagen vele Nederlandse helmen in beslag nam schilderde ze soms zwart om ze zelf weer uit te reiken aan bepaalde (militaire of non-militaire) eenheden die voor de Duitsers werkten en/of vochten. Zo heb ik zelf dus een helm die door de Duitsers zwart geschilderd is en waar de Duitsers ook een zwarte Duitse kinriem in hebben gezet en waar op de voorkant de afdruk van de helmplaat nog goed zichtbaar is net als de oorspronkelijke groene verf die op sommige plekken weer door het zwart heen zichtbaar is. En ook dus die LBD helm met witte streep erover heen. Hier zit gewoon een Nederlandse kinriem in.
Hopelijk heb je wat aan deze info.