M43 QM label

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
dynatra
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 mei 2005, 22:57

M43 QM label

Bericht door dynatra »

ik heb afgelopen week mn field jacket binnen gekregen..
de verkoper zei dat het qm label volledig was uitgewassen maar er staan nog heel vaag een paar dingen op.. op een foto niet te zien trouwens
FIELD JACKET, M-43
Stock no 55???????
36R
PHOENIX Clothes Inc.
.............................
..............................
.......................1945
.......................194?
Phila QM depot

kan iemand dit mayb aanvullen?? de fabriek ofzo...

hier een paar fotos van het jacket zelf...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er staat touwens ook nog een naam in de nek geschreven, Margaret Linke.

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door dynatra op 11 jun 2006, 12:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

De fabrikant is denk ik een van deze twee, ik denk de tweede;
- Phoenix Sportswear Co.
- Phoenix Clothes Inc.

Ik denk dat het een laat-oorlogse zoniet na-oorlogse jas is, heb je misschien een foto van de binnenkant van de jas?

Stock nummer zal beginnen met 55-J-191-??? (De laatste cijfers konden verschillen)

Hier een voorbeeld;
Afbeelding
Gebruikersavatar
dynatra
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 mei 2005, 22:57

Bericht door dynatra »

de binnenkant heeft dezelfde kleur als de buitenkant, zoals je kan zien op de bovenste foto. ik maak later wel een foto van de binnenkant.. bedankt voor de info
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M43 jas

Bericht door asjemenou »

Stravers schreef:De fabrikant is denk ik een van deze twee, ik denk de tweede;
- Phoenix Sportswear Co.
- Phoenix Clothes Inc.

Ik denk dat het een laat-oorlogse zoniet na-oorlogse jas is, heb je misschien een foto van de binnenkant van de jas?

Stock nummer zal beginnen met 55-J-191-??? (De laatste cijfers konden verschillen)

Hier een voorbeeld;
Afbeelding
Wat zijn de kenmerken van een oorlogs gedateerde M43 jas? Ik heb namelijk ook zo'n jas, jaren geleden gekocht bij die welbekende meneer uit Oude Pekela, alleen is het label er uit. De zak waar ie in heeft gezeten zat vol met houtsplinters. Vraag mij niet of hoe dat er in komt. In de nek zit nog wel het instructie label Jacket, Field M1943.
Gebruikersavatar
dynatra
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 mei 2005, 22:57

Bericht door dynatra »

foto van de binnenkant zit erbij
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M43 jacket

Bericht door asjemenou »

Die foto van de binnenkant van jouw jas had ik al wel gezien. Toch ziet de binnenkant van mijn M43 jas er anders uit. De voering is kaki kleurig net als het koord binnenin de jas. Heeft jouw jas ook die extra flap aan de kraag om de kraag dicht te knopen? Kan dit namelijk op de foto's niet goed zien.
Daarom mijn vraag, wat zijn de typische kenmerken voor een oorlogs gedateerde M43 jas?
Gebruikersavatar
dynatra
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 mei 2005, 22:57

Bericht door dynatra »

die flap die zit er
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Als de jas een khakikleurige/lichtgroene voering heeft, dan heb je inderdaad te maken met een M43 jas die zeker oorlogs is. De jas in dit topic is een jas van het C model M43, wat te zien is aan de groene kleur van de voering en ook de zakken zijn wat anders uitgevoerd. Wat ontbreekt is het label in de nek waarop aangegeven staat hoe het gebruikt moet worden. Deze jas is 2 maal 1945 gedateerd, wat ook duidt op de C model M43. De eerste datering is de patterndate en de tweede datering is de fabricatie datum, de patterndate is meestal februari 1945 en dus is de kans vrij groot dat het vooral postwar gebruikt is... Wil je het op safe spelen, koop dan een vroege versie met lichte voering want deze werden in 1943 geproduceerd.

De kenmerken van een oorlogse M43 zijn:

-ontbreken van gebruiksaanwijzingslabel in de nek.
-de maat is gestempeld en niet gelabeld.
-Voering is lichter van kleur ( OD #4 ).
-Zakken zijn wat kleiner, minder "bulky".

Ik heb beide exemplaren in m,n bezit, waarbij vermeld moet worden dat m,n tweede pop de vroege M43 variant draagt. ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Peter, ik heb dus ook zo'n type C waarschijnlijk...
Er staat 2 X de soldaat z'n "last four" (code bijv. W8031)
Werden deze codes dan na de oorlog ook nog gebruikt?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Je hebt het type C, inderdaad. De Laundrycode ( X 1234 ) werd ook na de oorlog op kleding gezet, dat werd natuurlijk niet afgeschaft toen de oorlog eindigde. ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

De jas heeft waarschijnlijjk geen oorlog gezien...

Weet niet of je dat erg vindt?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Maar dit soort nummer staat op bijna al mijn (issued) items. Denk dan aan canteens, cartridge belts enz...
Ik dacht dat de 1e letter de beginletter v.d. achternaam was en de 4 nummers de laatste van z'n a.s.n. Webbing/helmen hoefden toch niet gewassen te worden?!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

de 1ste letter is idd de beginletter van de achternaam, en de 4 cijfers de laatse cijfers van zen serial heb je mischien een foto van die nummers op je items?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

sobel schreef:de 1ste letter is idd de beginletter van de achternaam, en de 4 cijfers de laatse cijfers van zen serial heb je mischien een foto van die nummers op je items?
Ja, dacht ik ook, maar Peter heeft het nu ineens over dat dat nummer een "wascode" is...

In mijn M43 staat trouwens 2 keer "G 3549"
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Loek D. schreef:
sobel schreef:de 1ste letter is idd de beginletter van de achternaam, en de 4 cijfers de laatse cijfers van zen serial heb je mischien een foto van die nummers op je items?
Ja, dacht ik ook, maar Peter heeft het nu ineens over dat dat nummer een "wascode" is...

In mijn M43 staat trouwens 2 keer "G 3549"
Het wordt de Laundrycode genoemd, omdat de meeste onderdelen van het uniform wel gewassen werden en er zo voorkomen werd dat de soldaat zijn uniform en/of uitrusting kwijtraakte als het gereinigd werd. Ook komt het voor dat er verschillende codes in staan doordat het door meerdere soldaten gebruikt is.
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie