Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb een lange tijd geleden van een man die bij mijn opa in de flat woonde wat papierwerk gekregen, de man was een veteraan en had in '40 bij de Wielrijders gezeten. Ik heb van hem zijn persoonsbewijs gekregen uit de oorlog maar ook een legitimatie boekje van het Nederlands leger.. Kan iemand mij meer vertellen over het legitimatie boekje? Hij zei dat het uit de oorlog kwam maar er staat een datum in van 1946, maar dit kan misschien betekenen dat hij toen uit dienst is getreden is of iets dergelijks? Of is het boekje toch naoorlogs? Er staat wel in dat hij bij de Wielrijders behoorde maar bestond die eenheid nog na de oorlog? Als iemand mij meer erover kan vertellen zou ik dat op prijs stellen.
Hier scan's. Misschien iets wat onduidelijk maar is me eerste keer met zn ding....
Persoonsbewijs.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gezagstroepen, misschien was de man lid geweest van de BS ofzo? Heb even zitten zoeken of ik wat kon vinden over de wielrijders maar heb niks kunnen vinden.
Het is in ieder geval een intressant item !!!
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Opgericht 12 september 1944 , behoorden zij wel tot de Kon. Landmacht , maar kregen geen operationele taak , doch de taak van handhaving van orde en rust , resp. bewaking der grenzen , tot hun taak weer zou worden overgenomen door de politie en de Kon. Marechaussee"