Bedankt voor de link Loek, ook dit is weer zo'n naoorlogse helm. De verkoper beweert overigens niet dat het een WOII helm is maar dit terzijde.
Ik krijg bijna dagelijks mailtjes van mensen die denken dat ze een originele Russische WOII helm kunnen kopen en dan nog wel voor een prikkie. Of dat ik even kan zeggen aan de hand van een paar meegestuurde wazige foto's of dat de helm een WOII uitgave is. Ik kan rustig zeggen dat op een enkeling na alle "Russische WOII helmen" op Ebay en Marktplaats naoorlogs of niet geheel origineel meer zijn! De bodemvondsten even buiten beschouwing gelaten. Ook al beweert de verkoper dat het wel zo is. En hij er ook nog een leuk verhaaltje over weet te vertellen.
Het overgrote deel van de Russische M40 (SSch40) helm is naoorlogs. Ze zijn tot in de jaren zestig van de vorige eeuw gemaakt in Rusland en gebruikt door o.a. het Russische, Tsjechoslowaakse en Hongaarse leger. De stalen buitenhelm is hetzelfde alleen vervingen de Tsjechen en Hongaren de binnenhelm door een eigen variant. De buitenhelm kan nog wel eens oorlogsgedateerd zijn maar de binnenhelm is het dan zeker niet.
Wil je een 100% Russische WOII helm hebben ga dan voor een SSch36 of een SSch39 ( voor de SSch39 zie mijn topic;
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=11994 ).
De prijs voor een goede SSCh39 met originele binnenhelm ligt zo rond de 350 Euro. Dus een aanbod van een complete Russische WOII helm voor 50 Euro is erg twijfelachtig.
Tot slot, veel Russische WOII helmen zijn op- en doorgebruikt. De kans dat je er dus één vind in een mint staat is erg klein.