McCord/Schlueter shell... Hoe te herkennen?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Loek D.
Lid

McCord/Schlueter shell... Hoe te herkennen?

Bericht door Loek D. »

Hallo,

Ik kwam weer eens op http://www.m-1helmet.com terecht, en keek alle pagina's van het "virtual museum" nog eens na. Nu staat er hier een helm met bijschrift: "The steel shell appears to be a Schlueter manufacture although there is no stamping of any kind under the visor to confirm that..."
Nu is normaal het regeltje "nummer = McCord", "S+nummer = Schlueter."
Betekent helemaal geen stempel dus Schlueter? Ik heb ook eens gehoord dat de fixed bales van een schlueter "ronder" zijn dan die van een McCord.
Ik vraag dit alles, omdat mijn fixed bale ook ongestempeld is, en van zo'n rondere bales heeft. Daarbij komt ook nog eens dat beide shells (die van M1helmet en die van mij) fixed bale zijn, maar toch kinriemen hebben met platte buckles.
Is er ook nog een waardeverschil tussen een McCord en Schlueter?

Bij voorbaat dank :yes:

Edit: http://www.m-1helmet.com/m1helmet1.html# 4e helm op de pagina.
carl1944
Lid
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Schleuters zijn zeldzamer en dus duurder...
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Schlueters zijn over het algemeen identiek aan de McCord, met als verschil dat er aan de voorkant bij het vizier waar doorgaans de batchstempel staat de letter S is toegevoegd. Schlueters zijn inderdaad zeldzamer dan McCord helmen en daar zijn de prijzen ook naar. Schlueter fixbale helmen zijn nóg zeldzamer... Maar verder is er afgezien van de stempeling geen verschil tussen een Schlueter en een McCord. Ook per productiebatch konden er kleine verschillen zijn..
Daar is 'ie weer!
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Maar eentje met helemaal geen stempel in, is dat dan meteen een Schlueter?
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Loek D. schreef:Maar eentje met helemaal geen stempel in, is dat dan meteen een Schlueter?
Bij een Schlueter staat altijd een S in de helm. Het is soms moeilijk te zien. Als de binnenkant een keer over geschilderd is zal het niet meer zichtbaar zijn.
CAN DO
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Ja, maar op M-1helmet.com staat dus een Schlueter zonder "S" onder de seam... Bestaan er ook ongestempelde McCords?

Bedankt voor de reacties!
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Loek D. schreef:Ja, maar op M-1helmet.com staat dus een Schlueter zonder "S" onder de seam... Bestaan er ook ongestempelde McCords?

Waar? Hoe kan je dan weten dat het een Schleuter is? Volgens mij hebben alle helmen een heat nummer.
CAN DO
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Loek D. schreef:Ja, maar op M-1helmet.com staat dus een Schlueter zonder "S" onder de seam... Bestaan er ook ongestempelde McCords?

Ik kan die Schlueter ook niet vinden..?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

http://www.m-1helmet.com/m1helmet1.html# en dan de 4e (zoals ook al in m'n eerste bericht). Daar staat dus deze tekst bij:
"The steel shell appears to be a Schlueter manufacture although there is no stamping of any kind under the visor to confirm that..."
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Loek D. schreef:http://www.m-1helmet.com/m1helmet1.html# en dan de 4e (zoals ook al in m'n eerste bericht). Daar staat dus deze tekst bij:
"The steel shell appears to be a Schlueter manufacture although there is no stamping of any kind under the visor to confirm that..."
Ik heb de eigenaar van de site ontmoet in La Gleize. Ik moet 'm toch wat foto's van een van mijn helmen mailen, dan zal ik gelijk vragen hoe hij het verschil kan zien tussen de 2 fabrikanten zonder dat er iets in de helm staat.
CAN DO
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Heel erg bedankt seabee :D Ik was ook al van plan om hem te gaan mailen. Vermeld er ook maar bij dat mijn fixed bale, net als die 4e op die pagina, ook een platte (dus late) chinstrap buckle aan de khaki kinriem heeft.
Nogmaals bedankt :yes:
Plaats reactie