US Armbanden bij de 101st AB.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Loek, wat doe je moeilijk!?

Ten eerste: de 101st para's droegen GEEN vlaggetje tijdens D-Day. Dat er een foto is waarop 501 Pathfinders een vlag droegen, wil NIET zeggen dat ze allemaal een vlaggetje droegen (zie VotG). De 82e AB divisie droeg wel armbanden.

Tijdens Market Garden droeg de 101st WEL armbanden. Zowel de 'plastice' als de 'gaasjes'.

Mark Bando weet erg veel van veteranen en historie van de 101st, maar weet niet veel van equipment. Daarbij, ik weet niet of je het boek hebt, op de voorkant van het boek 'Vanguard of the Crusade" staat een koeiegrote foto van 8 101st paratroopers. Er is duidelijk te zien dat er para's tussen staan die een gaasje dragen! Het boek is zelfs geschreven door Mark Bando zelf! :roll:

Er worden hier meerdere foto's geshowt waar 101st paratroopers op staan die GEEN plastice armband dragen. Waarom neem je dat niet gewoon aan!?!? We hebben hier echt niet massaal lopen photoshoppen..?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Identificatievlaggetje

Bericht door asjemenou »

Loek D. schreef:
Mark Bando schreef: Although brassards like those shown above were worn by everybody in the 101st Airborne during the Market-Garden operation, photographic evidence indicates that they were not generally worn in Normandy by the 101.
Het is maar net of hoe je die tekst wil lezen Loek. Mark Bando bedoelt in de tekst waarschijnlijk het model armband welke boven staat afgebeeld dat dát model door iedereen van het 101ste gedragen werd die zo'n armband droeg gedurende Market Garden. Als ik enkele boeken doorkijk die over Market Garden gaan dan zie ik inderdaad soldaten van het 101ste met van die armbanden lopen maar ik zie er ook met van die opgenaaide US identificatievlaggetjes. Er zijn hier zelfs al enkele foto's van gepost op dit topic. Als ik een simpel fotoboek zoals Militaria magazine, Operation Market Garden opsla dan kom ik zelfs enkele foto's tegen waar leden van het 101ste opstaan die zowel armbanden en opgenaaide vlaggetjes dragen.
Loek ik denk dat jij sommige dingen een beetje te letterlijk gaat nemen. Naslagwerken over uniformen e.d. zijn een goede leidraad maar je kunt ze niet altijd voor de volle 100% op een ander soort gelijk object toepassen. Er zijn altijd fabricageverschillen/veranderingen o.i.d. met het geen wat je in zo'n boek ziet staan.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Michiel M. schreef:Loek, wat doe je moeilijk!?

Ten eerste: de 101st para's droegen GEEN vlaggetje tijdens D-Day. Dat er een foto is waarop 501 Pathfinders een vlag droegen, wil NIET zeggen dat ze allemaal een vlaggetje droegen (zie VotG). De 82e AB divisie droeg wel armbanden.

Tijdens Market Garden droeg de 101st WEL armbanden. Zowel de 'plastice' als de 'gaasjes'.

Mark Bando weet erg veel van veteranen en historie van de 101st, maar weet niet veel van equipment. Daarbij, ik weet niet of je het boek hebt, op de voorkant van het boek 'Vanguard of the Crusade" staat een koeiegrote foto van 8 101st paratroopers. Er is duidelijk te zien dat er para's tussen staan die een gaasje dragen! Het boek is zelfs geschreven door Mark Bando zelf! :roll:

Er worden hier meerdere foto's geshowt waar 101st paratroopers op staan die GEEN plastice armband dragen. Waarom neem je dat niet gewoon aan!?!? We hebben hier echt niet massaal lopen photoshoppen..?
Hoe kun jij zien of een soldaat van de 82nd of 101st is aan de hand van een foto waar je geen shoulder patch ziet. Zelfs geen markings op helmen. Ik weet dat er altijd uitzonderingen zullen zijn!

Als deze foto (hieronder) daadwerkelijk van de 101st AB div. is, is er natuurlijk geen twijfel meer:
Afbeelding
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zeggen toch meer dan genoeg !?
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Loek D. schreef: Hoe kun jij zien of een soldaat van de 82nd of 101st is aan de hand van een foto waar je geen shoulder patch ziet. Zelfs geen markings op helmen. Ik weet dat er altijd uitzonderingen zullen zijn!

Als deze foto (hieronder) daadwerkelijk van de 101st AB div. is, is er natuurlijk geen twijfel meer:
Afbeelding
In England paratroopers from 101 Airborne Division are 'boarding' for operation Market Garden on September 17th 1944.

US Army Washington
:roll:

Hier trouwens nog een foto:

Afbeelding

Loek, geloof wat je zelf wilt. Ik ga me niet meer druk maken om dingen die jij weigert te geloven. Ik kan hier nog wel tientallen foto's posten... Als je ons niet wilt geloven, fijn. Maar hou gewoon je mond dicht.
We will remember them.
asjemenou
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Waar of niet waar!

Bericht door asjemenou »

Loek D. schreef:
Hoe kun jij zien of een soldaat van de 82nd of 101st is aan de hand van een foto waar je geen shoulder patch ziet. Zelfs geen markings op helmen. Ik weet dat er altijd uitzonderingen zullen zijn!

Afbeelding
Begeleidende tekst in mijn boek van deze foto; Paratroopers of the 101st Airborne Division, part of the 1st Allied Airborne Army dropped over Holland, board their transport plane at an airfield somewhere in England.

Kijk Loek dit is het laatste wat ik er nog over wil zeggen. Uiteraard kan je op de foto niet zien tot welke Airborne Division deze mannen hebben behoort, op dat punt heb je van mijn part gelijk maar als in meerdere boeken wordt vermeld dat zij tot de 101ste hebben behoort dan moeten we dat maar aannemen. Helemaal omdat wij er zelf niet bij zijn geweest en de informatie niet uit de eerste hand hebben.
Met dit soort uitlatingen ga je helemaal scheef want dan kan je helemaal niets meer aannemen. Dan kan je hier op dit forum ook wel een topic openen met de vraag of dat het wel de Amerikanen zijn geweest die bij Eindhoven zijn gesprongen en niet de Egyptenaren.
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Die tweede foto van Michiel M. lijkt mij toch een geplastificeerde.....
(trouwens, bijschrift zegt ook niet alles)
Laatst gewijzigd door Jonhy Frost op 27 jun 2006, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

aaaargg.. Jonhy, komop zeg, het is nu toch wel duidelijk dat de vlag net zoals op het jasje van asjemenou gewoon is gedragen tijdens MG!! of geloof je het ook nog steeds niet ondanks al het foto bewijs!?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Jonhy Frost schreef:Die tweede foto van Michiel M. lijkt mij toch een geplastificeerde.....
(trouwens, bijschrift zegt ook niet alles)
Dat is inderdaad een geplastificeerde bevestigd met veiligheidsspelden.
De vorige foto's echter bewijzen wel dat de vlaggetjes van gaas gedragen werden door het 101ste op het M43.
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

sobel schreef:aaaargg.. Jonhy, komop zeg, het is nu toch wel duidelijk dat de vlag net zoals op het jasje van asjemenou gewoon is gedragen tijdens MG!! of geloof je het ook nog steeds niet ondanks al het foto bewijs!?
Ja, dat weet ik ook wel maar ik had het even specefiek over die foto...
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

4e para van links heeft duidelijk GEEN plasitce armband om :!:
We will remember them.
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

OK, laten we er maar over ophouden en zeggen dat het geen "regular issue" was. Net zoiets welke helmnetten ze droegen.
Ik geloof jullie nu wel, maar ik blijf toch nog zoeken naar dé verlossende foto's.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Loek D. schreef:OK, laten we er maar over ophouden en zeggen dat het geen "regular issue" was. Net zoiets welke helmnetten ze droegen.
Ik geloof jullie nu wel, maar ik blijf toch nog zoeken naar dé verlossende foto's.
De verlossende foto's...

:/
We will remember them.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Loek D. schreef:OK, laten we er maar over ophouden en zeggen dat het geen "regular issue" was. Net zoiets welke helmnetten ze droegen.
Even naar boven scrollen.
Daar staan ze.
Mvg/Best regards, Sipke
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Haplo schreef:
Even naar boven scrollen.
Daar staan ze.
:W 8)
We will remember them.
Plaats reactie