Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb deze medaille in Polen gekocht. Volgens de verkoper was het een zilvere Pools Kruis uit de tweede wereld oorlog. Heeft iemand van jullie meer informatie over dit kruis? Is hij orgineel?
Mvg,
Ed
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Ow. Jammer, ik dacht dat het ww2 was. Kon hem voor een prikkie kopen.
Bedankt Roel voor je antwoord.
Roel heeft de onderscheiding al goed benoemd. Vervolgens is er een simpele manier om vast te stellen of dat het hier om een Pools WOII item gaat of niet. De (voor)oorlogse Poolse adelaar heeft een kroontje op de kop en de naoorlogse (communistische) Poolse adelaar niet. Volgens de naoorlogse Poolse communistische regering was een kroontje op de kop van de adelaar een symbool van de Poolse aristokratie en werd dus verboden. Op het opbergetui van de medaille zie ik een adelaar afgebeeld zonder een kroontje! Dus een item uit de Poolse communistische periode.
Hieronder een Poolse WOII adelaar die een kroontje heeft.
De afkorting RP of PRL op de medaille zijn Poolse afkortingen die staan voor de Poolse (volks)republiek. RP (Rzeczpospolita Polska) werd tot 1952 gebruikt en PRL (Polska Rzeczpospolita Ludowa) na 1952 tot aan 1989.