Hulp gezocht: Engelse parahelm of toch een miskoop?
-
- Lid
ja dit is dus inderdaad een na-oorlogse belgische helm ( te zien aan het bruinkleurige binnenwerk) voor in gepantserde voertuigen
de belgische na-oorlogse tankhelm is namelijk meer het amerikaanse type
ik hoop ook dat je er niet te veel betaald voor hebt want deze gaan namelijk tussen de 15 en 20 euro
je kan natuurlijk ook naar de verkoper terug gaan om je geld terug te vragen (als hij het tenminste omschreef als een engelse parahelm)
tip: als je duurdere aankopen plant kan je ze best eens even op dit forum zetten zo kan je nare verrassingen zoals deze vermijden
of op tommy-talk voor britse items
of op het ETO forum voor amerikaanse items
mvg stef
de belgische na-oorlogse tankhelm is namelijk meer het amerikaanse type
ik hoop ook dat je er niet te veel betaald voor hebt want deze gaan namelijk tussen de 15 en 20 euro
je kan natuurlijk ook naar de verkoper terug gaan om je geld terug te vragen (als hij het tenminste omschreef als een engelse parahelm)
tip: als je duurdere aankopen plant kan je ze best eens even op dit forum zetten zo kan je nare verrassingen zoals deze vermijden
of op tommy-talk voor britse items
of op het ETO forum voor amerikaanse items
mvg stef
- William Simpson
- Lid
Heb de helm op ebay.de gekocht. De binnenhelm werd niet getoond en ook de schroeven van de helm waren niet duidelijk zichtbaar. De helm leek hierdoor echt op (vond ik) de mk1. Dacht daarom snel bieden voordat hij weg is. Heb er in totaal (inclusief verzenden) 65 euro voor betaald.
In de advertentie stond dat het waarschijnlijk een engelse helm was.
Kan de verkoper er niet op aanspreken. Dit is dus helaas mijn eigen schuld.
Weet iemand hoeveel een echte parahelm zo'n beetje kost?
- William Simpson
- Lid
- Jonhy Frost
- Lid
Volgens mij kun je er al krijgen voor 250-300 euro, maar dat is dat wel het laatste model met canvas kinriemen.(verbeter me als ik fout zitdennisb schreef:hm, een originele Engelse parahelm kost ook veel meer die kost zo'n beetje €400,00 dacht ik.. maar op sommige dealersites vragen ze er zelfs €900,00 voor.

Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Your squad, your weapon and your God.
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 51 keer
- Ontvangen: 93 keer
Miskoop
Tip! Neem niet altijd maar klakkeloos aan wat een verkoper in z'n advertentie beweert. Als een foto in een advertentie niet duidelijk of overtuigend genoeg is vraag de verkoper dan om een duidelijkere foto. Doet ie dit niet of is z'n camera toevallig weer kapot of reageert de verkoper sowieso niet op je vraag, meteen kappen met de betreffende verkoper. Iemand die iets 100% origineels te verkopen heeft die zal dit ook met open kaart willen verkopen.William Simpson schreef:Heb de helm op ebay.de gekocht. De binnenhelm werd niet getoond en ook de schroeven van de helm waren niet duidelijk zichtbaar. De helm leek hierdoor echt op (vond ik) de mk1. Dacht daarom snel bieden voordat hij weg is. Heb er in totaal (inclusief verzenden) 65 euro voor betaald.
In je openingsreactie zeg je dat je het boek "British soldier" hebt. Ik neem aan dat de Britse WOII parahelmen in dit boek toch wel goed beschreven worden, wellicht met foto's. Plaats die foto's van die parahelmen dan eens die in dat boek staan. Ik ben daar toch wel heel erg benieuwd naar.
Nogmaals ben je ergens niet zeker van, vraag de betreffende verkoper dan om meerdere foto's. Verder kan het geen kwaad om je eens beter in de Britse WOII parahelmen te verdiepen. Nu ga je voor 65 Euro het schip in maar dit kan ook voor een veel hoger bedrag gebeuren.
Trouwens de kans dat je een originele Britse WOII parahelm voor 65 Euro vindt is wel heel erg klein. Bedenk dat je echt niet de enige bent die naar zo'n helm zoekt op het Internet. Een kenner (die kijken ook op Internet) die zo'n helm naar waarde weet te beoordelen zal er een veel hoger bod op uitbrengen dan 65 Euro.
Wat de prijs vandaag de dag precies is van zo'n Britse WOII parahelm zou ik niet eens weten maar ik denk dat het model met de leren banden (zie mijn eerder geplaatste foto) toch al gauw richting de 800 a 900 Euro gaat.
Ik weet ik kan makkelijk praten. 25 Jaar geleden kon je die originele helmen gewoon nog voor een redelijkere prijs kopen. Vandaag de dag is dat anders en kan je sowieso niet meer zonder boeken e.d.
Het wordt hier meer gezegd op dit forum door de meer doorgewinterde verzamelaars; Weet wat je precies zoekt en waarop je moet bieden.
- William Simpson
- Lid
Hoi asjemenou,
Bedankt voor je reactie.
http://img366.imageshack.us/img366/7270/p9020039gp9.jpg
Dit is de foto van de parahelmen die in het boek staan. Niet erg gedetailleerd zoals je ziet. Niet kijkend naar het binnenwerk, vind ik hem erg op de middelste helm lijken.
Er is ook een ander engels referentieboek, met 'tommy' in de titel, weet je misschien hoe dit boek voluit heet? Misschien dat in dat boek het een en ander duidelijker wordt weergegeven. Kan ik die beter eens aanschaffen.
Mijn voornaamste probleem is denk ik dat ik niet voldoende zicht heb op de 'normale' verkoopprijzen. Als ik wist dat een echte parahelm 800-900 euro zou kosten, zou ik de advertentie op ebay aan mij voorbij hebben laten gaan.
Op dit moment loopt er een advertentie op ebay.com waar een engelse parahelm wordt aangeboden. Dit is de titel van het item:
World War 2 WW2 British PARATROOPERS HELMET - 1942
Als ik kijk naar de helm zelf, denk ik dat het om een echte gaat. Maar de 'randen' van het binnenwerk komen niet overeen met die van de foto die je geplaatst had.
Voor mij is dit weer zo'n twijfelgeval, en het boek dat ik heb geeft mij hier onvoldoende uitleg over.
Is dit wel een originele?
Ik denk dat ik eerst maar eens dat andere referentieboek aanschaf, voordat ik 'grotere' aankopen zal gaan doen.
Bedankt voor je reactie.
http://img366.imageshack.us/img366/7270/p9020039gp9.jpg
Dit is de foto van de parahelmen die in het boek staan. Niet erg gedetailleerd zoals je ziet. Niet kijkend naar het binnenwerk, vind ik hem erg op de middelste helm lijken.
Er is ook een ander engels referentieboek, met 'tommy' in de titel, weet je misschien hoe dit boek voluit heet? Misschien dat in dat boek het een en ander duidelijker wordt weergegeven. Kan ik die beter eens aanschaffen.
Mijn voornaamste probleem is denk ik dat ik niet voldoende zicht heb op de 'normale' verkoopprijzen. Als ik wist dat een echte parahelm 800-900 euro zou kosten, zou ik de advertentie op ebay aan mij voorbij hebben laten gaan.
Op dit moment loopt er een advertentie op ebay.com waar een engelse parahelm wordt aangeboden. Dit is de titel van het item:
World War 2 WW2 British PARATROOPERS HELMET - 1942
Als ik kijk naar de helm zelf, denk ik dat het om een echte gaat. Maar de 'randen' van het binnenwerk komen niet overeen met die van de foto die je geplaatst had.
Voor mij is dit weer zo'n twijfelgeval, en het boek dat ik heb geeft mij hier onvoldoende uitleg over.
Is dit wel een originele?
Ik denk dat ik eerst maar eens dat andere referentieboek aanschaf, voordat ik 'grotere' aankopen zal gaan doen.

Dat zal de 3 delige serie van David Gordon zijn.
Weapons / Equipment / Uniformes of the ww2 Tommy.
Hij heeft ook een boek uitgebracht die speciaal over het parachute gedeelte gaat.
Maar kijk eens op http://www.tommy-talk.com.
Het forum voor de commonwealth.
Weapons / Equipment / Uniformes of the ww2 Tommy.
Hij heeft ook een boek uitgebracht die speciaal over het parachute gedeelte gaat.
Maar kijk eens op http://www.tommy-talk.com.
Het forum voor de commonwealth.
Mvg/Best regards, Sipke
- asjemenou
Britse parahelm op Ebay
Bedoel je deze helm? http://cgi.ebay.com/World-War-2-WW2-Bri ... dZViewItem
Zo te zien is de helm wel origineel alleen behoort dit type parahelm geen webbing bandenstel te hebben. Het is alleen moeilijk te zeggen wanneer dit bandenstel precies vervangen is. Tijdens of na de oorlog?!
Zo te zien is de helm wel origineel alleen behoort dit type parahelm geen webbing bandenstel te hebben. Het is alleen moeilijk te zeggen wanneer dit bandenstel precies vervangen is. Tijdens of na de oorlog?!
- William Simpson
- Lid
- asjemenou
Parahelm
Dat wel. Alleen denk ik dat de prijs niet bij 157,50 Australische Dollar (120,69 Euro) zal blijven. De veiling duurt nog zo'n 7 dagen. Het wordt pas spannend op het laatste moment. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijke bod zal worden.
Tip. Mocht je serieus gaan bieden op de helm, het is altijd raadzaam om even van te voren aan de verkoper te vragen wat de (verzekerde) verzendkosten zijn voor de helm. Tenslotte moet de helm wel vanuit Australië worden verzonden.
Tip. Mocht je serieus gaan bieden op de helm, het is altijd raadzaam om even van te voren aan de verkoper te vragen wat de (verzekerde) verzendkosten zijn voor de helm. Tenslotte moet de helm wel vanuit Australië worden verzonden.
- SiNiStEr
- Lid
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Je moet niet vergeten dat je 3 Britse parahelmen laat zien met de afbeelding in het boek!
Dus ook 3 verschillende prijs klassen!
Een originele Fibre Rim waar dus niet mee geknoeid is rond de 1200 a 1300 euro!
Een Mk2 zelfde conditie rond de 800 tot 1300 euro!
Een Mk3 doet normaal gesproken 300 tot 450 euro, maar er zijn leden die 650 euro vragen, dit is te gek voor de Mk3!
Jou aanschaf is helaas geen van de 3 bovenste, dit is een naoorlogs helm, met een vorm als die van een Britse parahelm!
Koop de boeken en bekijk ze goed, een Parahelm heeft chin (kin) straps (bandjes) om de helm strak op de kop te kunnen dragen zodat je hem niet verloor tijdens jump en dat hij bleef zitten tijdens de gevechten.
Bekijk meteen ook de D/R helmen Dispatch Riders, motorfiets koeriers, deze hebben ook dezelfde vorm als een parahelm, maar weer een ander binnenwerk en bekijk de schroeven ook goed, waar ze zitten en hoeveel, dus de schroeven op de buitenkant helm!
Let wel op er zijn ook Fibre Rims voor D/R gemaakt, maar dus totaal ander binnenwerk als parahelmen!
Als laatste kijk goed naar het binnenwerk van de Britse parahelmen, er staan stempels op de binnenrand de rand die op het hoofd gedragen wordt zeg maar!
Hier staat de fabrieksnaam (meestal B.M.B.) de maat en het jaartal!
Een Belgische na oorlogse parahelm is dus identiek aan de Britse Mk3, maar heeft dus geen khaki chinstrap maar groene, ook staan er meestal geen stempels in, in ieder geval niet de hier boven beschreven stempels!
Dus een Britse parahelm welk type dan ook zal je echt niet voor 65euro kopen/vinden!
British Airborne verzamelen is zeg maar de "Creme de la Creme" van het hele Britse leger, de Elite dus.
En Elite verzamelen is niet goedkoop en zeker niet makkelijk!
Dus denk eerst goed nah wat je wilt gaan verzamelen, kies een richting die bij je portomonee past zou ik zeggen.
Beslis je wel Airborne te gaan doen, verdiep je dan echt heel goed in de boeken en ga naar de juiste fora's en veilingsites, en zorg dat je een dikke portomonee hebt
Goodluck!
Cain
Dus ook 3 verschillende prijs klassen!
Een originele Fibre Rim waar dus niet mee geknoeid is rond de 1200 a 1300 euro!
Een Mk2 zelfde conditie rond de 800 tot 1300 euro!
Een Mk3 doet normaal gesproken 300 tot 450 euro, maar er zijn leden die 650 euro vragen, dit is te gek voor de Mk3!
Jou aanschaf is helaas geen van de 3 bovenste, dit is een naoorlogs helm, met een vorm als die van een Britse parahelm!
Koop de boeken en bekijk ze goed, een Parahelm heeft chin (kin) straps (bandjes) om de helm strak op de kop te kunnen dragen zodat je hem niet verloor tijdens jump en dat hij bleef zitten tijdens de gevechten.
Bekijk meteen ook de D/R helmen Dispatch Riders, motorfiets koeriers, deze hebben ook dezelfde vorm als een parahelm, maar weer een ander binnenwerk en bekijk de schroeven ook goed, waar ze zitten en hoeveel, dus de schroeven op de buitenkant helm!
Let wel op er zijn ook Fibre Rims voor D/R gemaakt, maar dus totaal ander binnenwerk als parahelmen!
Als laatste kijk goed naar het binnenwerk van de Britse parahelmen, er staan stempels op de binnenrand de rand die op het hoofd gedragen wordt zeg maar!
Hier staat de fabrieksnaam (meestal B.M.B.) de maat en het jaartal!
Een Belgische na oorlogse parahelm is dus identiek aan de Britse Mk3, maar heeft dus geen khaki chinstrap maar groene, ook staan er meestal geen stempels in, in ieder geval niet de hier boven beschreven stempels!
Dus een Britse parahelm welk type dan ook zal je echt niet voor 65euro kopen/vinden!
British Airborne verzamelen is zeg maar de "Creme de la Creme" van het hele Britse leger, de Elite dus.
En Elite verzamelen is niet goedkoop en zeker niet makkelijk!
Dus denk eerst goed nah wat je wilt gaan verzamelen, kies een richting die bij je portomonee past zou ik zeggen.
Beslis je wel Airborne te gaan doen, verdiep je dan echt heel goed in de boeken en ga naar de juiste fora's en veilingsites, en zorg dat je een dikke portomonee hebt

Goodluck!
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
http://www.156PARA.com
- William Simpson
- Lid
Allen hartelijk bedankt voor jullie reacties. Vind het fijn dat er op het forum mensen zijn die zo met je meedenken. Ik ga de boeken van David Gordon aanschaffen via tommytalk, en dan hoop ik voorlopig even geen miskopen meer te doen.
En ik denk inderdaad Cain dat ik nog maar even een aantal jaar ga sparen voor ik aan de airborne begin. Hou het voorlopig maar bij de 'gewone' infanterist. Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb een antwoord op mijn vraag: helaas een miskoop, maar wel weer veel geleerd. Dit topic mag op slot.
Groeten Arjen
En ik denk inderdaad Cain dat ik nog maar even een aantal jaar ga sparen voor ik aan de airborne begin. Hou het voorlopig maar bij de 'gewone' infanterist. Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik heb een antwoord op mijn vraag: helaas een miskoop, maar wel weer veel geleerd. Dit topic mag op slot.
Groeten Arjen