Britse WOII parahelm te koop

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Britse WOII parahelm te koop

Bericht door asjemenou »

Op Ebay wordt deze parahelm te koop aangeboden; http://cgi.ebay.com/World-War-2-WW2-Bri ... dZViewItem .
Leuk ding maar volgens mij behoort dit type parahelm een lederen bandenstel te hebben en niet een webbing zoals getoond. Een webbing bandenstel behoort volgens mij alleen in het laatoorlogse dan wel het naoorlogse model. Of werden dergelijke lederen bandenstellen later in de oorlog vervangen door webbing?

Ik had graag deze reactie even op http://www.tommy-talk.com gezet maar om één of andere reden kan ik mij daar niet registreren (meedere malen geprobeerd). Blijkbaar houdt men daar niet van mensen die ook nog Russisch WOII verzamelen.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

ik persoonlijk zie er niks verkeerds aan, maar verbeter me als ik iets fouts zie. :wink:
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

@ Dennis

Ik weet het niet zeker. Maar de helm is meen ik een vroeg model, en deze zou (meen ik!!) leren riempjes moeten hebben. Of de banden later in de oorlog werden vervangen weet ik niet...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
asjemenou

Zeker weten?!

Bericht door asjemenou »

dennisb schreef:ik persoonlijk zie er niks verkeerds aan, maar verbeter me als ik iets fouts zie. :wink:
Zoals ik al in de openingstopic vermeld, behoort dit model origineel géén webbing banden te hebben! Mijn vraag is, kan het zijn dat er gevallen bekend zijn van dit type helm waarvan het lederen bandenstel tijdens de oorlog al werd vervangen door een webbing bandenstel? Of is het webbing bandenstel er na de oorlog óf misschien wel door de huidige verkoper in gepropt?

Misschien is het toch raadzaam dennisb om dit eens goed uit te zoeken. Ben jij degéne (dennisb6245) die er al een bod van 200 Australische Dollar op heeft uitgebracht? Zie http://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll? ... 0024241047. Straks moet je er 800 Australische Dollar voor neerleggen, dan ga je wel voor 800 Australische Dollar het schip in. Zie topic, http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=148 ... sc&start=0
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

De verkoper komt uit Australië... Daar werden deze vroege helmen als tankhelmen doorgebruikt door het Australisch leger. Ik heb echter nooit een Australische re-issue vroege helm met soortgelijke banden gezien :wink:
Westland.nl verkoopt enkele van deze post war doorgebruikte parahelmen.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

Klopt denk ik Loek D. want asjemenou als je goed kijkt zie je dat bij 1. nog een stuk van die vroege riem heeft moeten zitten maar die zit er niet meer, en bij 2. zie je dat er ook een stuk tussen zit en daar hebben ook die riempjes gezeten, dus waarschijnlijk klopt het wat Loek D. zegt en zijn er later webbing riempjes opgekomen!

hier de pic. :

http://img311.imageshack.us/img311/605/881vs6.jpg

Maar ik kan het fout hebben dus verbeter me A.U.B. als ik het fout heb!
asjemenou

Australische (para) helm

Bericht door asjemenou »

Loek D. schreef:De verkoper komt uit Australië... Daar werden deze vroege helmen als tankhelmen doorgebruikt door het Australisch leger. Ik heb echter nooit een Australische re-issue vroege helm met soortgelijke banden gezien :wink:
Westland.nl verkoopt enkele van deze post war doorgebruikte parahelmen.
Bedankt voor de link Loek D. Westland.nl is mij wel bekend maar eerlijk gezegd kijk ik niet wekelijks op deze website. Ik heb nu wel een duidelijk antwoord op mijn vraag. De webbing banden moeten er dus later ingezet zijn. Niet een helm waar ik op zou gaan bieden dus.
Ik weet nu ook wat voor een prijs mijn Britse parahelmen zouden moeten opbrengen vandaag de dag. Oeps, ik had ze toch een beetje te laag ingeschat.
dennisb
Lid

Bericht door dennisb »

welke heb jij dan ? ook deze vroege modellen ?
asjemenou

Parahelmen

Bericht door asjemenou »

dennisb schreef:welke heb jij dan ? ook deze vroege modellen ?
Ik heb niet het model met de fibre rim maar wel met de leather en webbing chinstreaps. Blijkbaar is de helm met de leather chinstreaps dus nog zeldzamer dan de helm met de fibre rim. Ik dacht eigenlijk dat dit andersom was. Ik heb beide helmen al járen geleden gekocht. Ik zoek deze helmen dus ook niet meer want ik behoef er geen 10 van te hebben ofzo. Doordat je die dingen alle jaren hebt verlies je weleens de huidige marktprijs van zo'n object uit het oog. Goed, ik ben weer helemaal bij. Bedankt jongens.
stengun
Lid
Contacteer:

Bericht door stengun »

Volgens mij weet westland niet precies wat bij moet vragen,
Mij is immer verteld dat hoe vroeger het model is hoe duurder.
Ik heb zelf wel een fibre rim, alleen de kinband mist helaas.
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Het zou tog ook kunnen dat de britten een kapotte kinriem met een nieuwe hebben vervangen, dat hij toch gewoon 100% origineel is...of ben ik te optimistisch... :roll:
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Jonhy Frost schreef:Het zou tog ook kunnen dat de britten een kapotte kinriem met een nieuwe hebben vervangen, dat hij toch gewoon 100% origineel is...of ben ik te optimistisch... :roll:
Nee je bent niet te optimistisch, dit is zelfs heel goed mogelijk alleen is helaas zo goed als niet te controleren of dit inderdaad in ww2 is gebeurd of dat dit toch na de oorlog is gebeurd. :|
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Re: Parahelmen

Bericht door Maj.Cain »

asjemenou schreef:
dennisb schreef:welke heb jij dan ? ook deze vroege modellen ?
Ik heb niet het model met de fibre rim maar wel met de leather en webbing chinstreaps. Blijkbaar is de helm met de leather chinstreaps dus nog zeldzamer dan de helm met de fibre rim. Ik dacht eigenlijk dat dit andersom was. Ik heb beide helmen al járen geleden gekocht. Ik zoek deze helmen dus ook niet meer want ik behoef er geen 10 van te hebben ofzo. Doordat je die dingen alle jaren hebt verlies je weleens de huidige marktprijs van zo'n object uit het oog. Goed, ik ben weer helemaal bij. Bedankt jongens.
Hallo,
de helm die getoond wordt is een Fibre Rim Para helm, deze is zo te zien idd door het Australische leger gebruikt als tanker helm!
Dus dat houdt in dat de leren chinstraps vervangen zijn door de khaki chinstraps, hier voor werdt idd een extra gaatje achter in de helm geboort!
Waarde licht toch nog rond de 600 tot 800 euro, originele lere chinstraps zijn moeilijk maar niet onmogelijk!
Een prima fibre rim alleen gedaalt in waarde omdat ermee geknoeit is door vermoedelijk Australische leger!
En Asjemenou ik zou je woorden maar weer omdraaien, je eerste gedachten waren wel correct!
Het aller 1e model Britse parahelm is de P-Type ook wel Bruneval helmet genoemd, deze had een rubber uiteinde in de nek!
Daarna kreeg je de Fibre Rims(Mk1), toen de Mk2 met leren Chinstraps maar zonder de Fibre Rim dus, en toen pas eind 1943 begin 1944 de Mk3 de meest voorkomende en goedkoopste uitvoering, met de khaki chinstraps!
Ik heb een Fibre Rim in de collectie en 2 Mk3, ben nu aan het sparen voor een Mk2, de P-Helmets zijn "bijna" onmogelijk te vinden!

Cheerio,
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
asjemenou

Parahelmen

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je duidelijke uitleg Maj. Cain. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet op de hoogte was van het hergebruiken van de fibre rim Mk1 parahelmen door het Australische leger. Het is mij nu inmiddels wel duidelijk dat de webbing straps er door het Australische leger zijn ingezet. Zonde dat wel maar zo gaat dat nu eenmaal vaker met voorraden van het leger. Daar kijkt men niet naar de historische waarde maar alleen of dat iets nog functioneel is of niet.
Blijkbaar heeft de verkoper op de Westland site toch nog de hand weten te leggen op 2 niet aangepaste (Australische!) fibre rim helmen.
Ik heb 2 Britse parahelmen in mijn collectie, een Mk2 en een Mk3 en daar hou ik het maar bij denk ik.
Zijn de prijzen voor de parahelmen op Westland.nl een beetje reëel denk jij?
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

De prijzen zijn wel redelijk reeel, mijn Fibre Rim komt ook bij Westland vandaan!
De Fibre Rims geprijst 900+ euro zijn gewoon goede helmen met originele chinstraps, alleen de waarde is dus gedaald vanwege het x-tra gaatje achterin!
Maar hoe dan ook het blijven goede oorlogse Fibre Rims!
Dit met de P type zijn de duurste van de helmen range, gevolgd door de Mk2!
In het gulden tijdperk deden ze al 2200 gulden...

Cheerio,
Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Plaats reactie