Belgische militaria 1940
- SV Kenny
- Lid
- Contacteer:
Belgische militaria 1940
Hallo iedereen, mijn naam is Kenny Vanhove, ik ben 16, ik ben een beginnend verzamelaar van militaria, en ben vooral geinteresseerd in abbl spul van het interbellum tot 1940.
Ik besef dat dit niet het eenvoudigste onderwerp is om uberhaupt spullen in goede staat van te vinden, maar als ik dan eens een stuk koop, vind ik de voldoening ook veel groter dan bij een "makkelijk" onderwerp als Engels of Amerikaans.
Ik heb een paar vraagjes:
Zijn er boeken te vinden over Belgische militaria?
Wat is een goede prijs voor :
- een patroonhouder voor mauser m89
- Adrian M16 met binnenwerk en riempje (mint of goede staat)
- M36 vest
- Scheepje van een linieregiment
Is er hier iemand die wat spullen wil verkopen of ruilen ?
Zijn hier nog mensen die verzamelen ivm het Belgisch leger in 1940, en wat zijn uw ervaringen?
Alvast bedankt.
MVG, Kenny
Ik besef dat dit niet het eenvoudigste onderwerp is om uberhaupt spullen in goede staat van te vinden, maar als ik dan eens een stuk koop, vind ik de voldoening ook veel groter dan bij een "makkelijk" onderwerp als Engels of Amerikaans.
Ik heb een paar vraagjes:
Zijn er boeken te vinden over Belgische militaria?
Wat is een goede prijs voor :
- een patroonhouder voor mauser m89
- Adrian M16 met binnenwerk en riempje (mint of goede staat)
- M36 vest
- Scheepje van een linieregiment
Is er hier iemand die wat spullen wil verkopen of ruilen ?
Zijn hier nog mensen die verzamelen ivm het Belgisch leger in 1940, en wat zijn uw ervaringen?
Alvast bedankt.
MVG, Kenny
-
- Lid
weet waar je aan begint. Belgisch materiaal is moeilijk te vinden en de prijzen zijn hoog.
Er zijn boeken over belgische militaria maar die zijn even zeldzaam als de objecten zelf
een patroonhouder voor mauser m89: Ik veronderstel dat je een driedelig munitiezakje bedoelt. onlangs is er op ebay een enkel verkocht voor 50 euro.
voor een adrian mod 16 mag je toch al 100-150 euro rekenen.
maar voor een mei 1940 mannequin ben je best dat je een mod 30 helm gebruikt. deze zijn veel goedkoper.
M35 vest gaan tegenwoordig al tussen de 350-450 euro
deze prijs maak ik op a.d.h.v. de beursprijzen.
en een bonnet de police van een linieregiment, deze kom je nog courant tegen aan een euro of 50- 60
als je nog iets wil weten moet je maar een Pb sturen
Er zijn boeken over belgische militaria maar die zijn even zeldzaam als de objecten zelf

een patroonhouder voor mauser m89: Ik veronderstel dat je een driedelig munitiezakje bedoelt. onlangs is er op ebay een enkel verkocht voor 50 euro.
voor een adrian mod 16 mag je toch al 100-150 euro rekenen.
maar voor een mei 1940 mannequin ben je best dat je een mod 30 helm gebruikt. deze zijn veel goedkoper.
M35 vest gaan tegenwoordig al tussen de 350-450 euro
deze prijs maak ik op a.d.h.v. de beursprijzen.
en een bonnet de police van een linieregiment, deze kom je nog courant tegen aan een euro of 50- 60
als je nog iets wil weten moet je maar een Pb sturen

- TommoVich
- Lid
- Contacteer:
Het valt me op dat de laatste tijd er zeer veel collectioneurs bijkomen van het ABBL gebeuren.
Maar goed! Ik verzamel ook het ABBL gebeuren en voornaam van 1928 - 1940. Waarom die datum , wel in 1928 is men begonnen met het herbewapenen van de oude maasforten rond Luik , het nieuwe uniform is er etc...
Mijn grootste intresse is dus den ABBL in de luikse forten , hun reglementen , orders , dienst , uitrustingsstukken ,...
M35 vest gaat tegenwoordig (mijn mening) al 500 € , het laatste goede dat ik zag aangeboden toch...
Tevens kan ik je aanraden deze site eens te bekijken : http://www.abbl1940.be
Hier staat alle info over de Belgische uitrusting van het interbellum !
Maar goed! Ik verzamel ook het ABBL gebeuren en voornaam van 1928 - 1940. Waarom die datum , wel in 1928 is men begonnen met het herbewapenen van de oude maasforten rond Luik , het nieuwe uniform is er etc...
Mijn grootste intresse is dus den ABBL in de luikse forten , hun reglementen , orders , dienst , uitrustingsstukken ,...
M35 vest gaat tegenwoordig (mijn mening) al 500 € , het laatste goede dat ik zag aangeboden toch...
Tevens kan ik je aanraden deze site eens te bekijken : http://www.abbl1940.be
Hier staat alle info over de Belgische uitrusting van het interbellum !
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
- Contacteer:
De ABBL guru is Jean L uit het Gentse!!!!!!!
Hij heeft ongetwijfeld de collectie ABBL met de meeste variatie!!!
http://www.abbl1940.be
Edit: samen gepost!!!
29th Let's Go!!!!!
- TommoVich
- Lid
- Contacteer:
Hehe Johan , inderdaad samen gepost , er zat maar een verschil van 1 minuut injohan willaert schreef:De ABBL guru is Jean L uit het Gentse!!!!!!!

"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
- BBB
- Lid
niet alles is duur, een mooi gasmaker in perfecte staat (zo eentje in jute draagtas) zag ik onlangs te koop voor 15 € !
beenbeschermers, holsters,helm,... best betaalbaar.
De kledingstukken van het uniform daarentegen is idd heel wat duurder, veel werd afgedragen tijdens krijgsgevangenschap.
beenbeschermers, holsters,helm,... best betaalbaar.
De kledingstukken van het uniform daarentegen is idd heel wat duurder, veel werd afgedragen tijdens krijgsgevangenschap.
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
- carl1944
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- TommoVich
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Ik heb er de laatste Ciney eentje zien weggaan voor 100 Euro, weet niet of dat de courant marktprijs is, gezien ik er zelf al enkele jaren ééntje heb en ik dit (de overjassen dan toch) niet meer zo volg.carl1944 schreef:Weet iemand van jullie voor hoeveel een Belgische overjas uit 1940 gaat tegenwoordig?
Mvg
Carl
Vriendelijke groeten,
-
- Lid
Nog vergeten te melden:
http://www.freewebs.com/abl1940/index.htm
Eveneens een zéér informatieve website !
Vriendelijke groeten,
http://www.freewebs.com/abl1940/index.htm
Eveneens een zéér informatieve website !
Vriendelijke groeten,
- TommoVich
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
Dit klopt inderdaad, de stof is krak hetzelfde net zoals de knopen geen verschil tussen te zien (komen waarschijnlijk uit de 1940 stock).TommoVich schreef:Vergeet niet , dat na de oorlog sterkgelijkende op die van 1940 geproduceerd zijn.. met een kleine aanpassing precies hetzelfde...
Vriendelijke groeten,
- carl1944
- Lid
- Contacteer:
Ik heb de mijne ettele jaren geleden voor een appel en een ei gekocht.
Aangezien er blijkbaar toch veel interesse is in dit Belgisch materiaal was ik eens benieuwd. De beste man die hem verkocht aan me zei dat hij ABBL WO2 was, er staat iig een label in met 1940. En deze jas gelijkt idd zeer sterk op de naoorlogse capotjassen vaan het ABL. Ik zal binnenkort enkele foto's plaatsen
Mvg
Carl
Aangezien er blijkbaar toch veel interesse is in dit Belgisch materiaal was ik eens benieuwd. De beste man die hem verkocht aan me zei dat hij ABBL WO2 was, er staat iig een label in met 1940. En deze jas gelijkt idd zeer sterk op de naoorlogse capotjassen vaan het ABL. Ik zal binnenkort enkele foto's plaatsen

Mvg
Carl