US waterzak...

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
SiNiStEr
Lid

US waterzak...

Bericht door SiNiStEr »

Waaraan herken je een orginele wo2 US waterzak die je o.a. aan Willys jeeps, verscheidene US trucks en volgens mij ook tanks in de oorlog zag hangen. Dit was een ronde, redelijk hoge canvas zak met bovenaan een hengsel om hem fatsoenlijk vast te pakken.
Ik kan vermoedelijk nog zo'n zak krijgen, maar ik weet niet of hij wo2 is. Ik zou dus graag weten waaraan je deze herkend. Ik heb hiervan helaas geen foto's.

Alvast bedankt voor jullie hulp!!! _/-\o_
Laatst gewijzigd door SiNiStEr op 10 sep 2006, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Hopen dat ik jou nu kan helpen na de diensten van jou :)

Uiteraard moet er U.S. op staan, verder had je 2 types (voor zover ik weet) deze waren te herkennen aan de lengte en dikte van de zak, en het hengsel dat was bij het ene type dikker als bij het andere
Afbeelding

p.s.: dit is alle info die ik weet, er zal vast wel meer info zijn :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Onderaan staat maker en datm in vele gevallen.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het rechter model op de foto zijn die je vindt op de voertuigen...

Gemaakt in light and dark OD verschillende merken en data..., te zien op de onderkant

Voorbeelden uit mijn collectie!

Afbeelding

Johan
29th Let's Go!!!!!
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Re: US waterzak...

Bericht door Michiel M. »

SiNiStEr schreef:...aan Willy's jeeps...
Willys, geen Willy's :wink:
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

@Sobel: Heel erg bedankt! Je hebt me met deze afbeelding al een end op weg geholpen. Het model dat ik bij de lokale scoutinggroep heb gezien is het rechter model. Het is daar nog in gebruik bij bepaalde spellen. Het U.S. staat er nog duidelijk op, maar de datering heb ik nog niet kunnen vinden. Aankomende vrijdag kan ik hem waarschijnlijk nogmaals bezichtigen, misschien dat ik dan een datering kan ontdekken. Kan deze waterzak vrijwel zeker gratis meenemen en met een beetje geluk hebben ze er nog meer dan een liggen.

@Jeeper704 en Johan W.: Bedankt voor jullie uitleg en Johan ook erg bedankt voor de foto! _/-\o_ Nu ik weet waar ik de datering en fabrieksstempel kan vinden zal ik aankomende vrijdag eens op zoek gaan naar enige stempelingen. Als ik geluk heb staan ze er nog op. Volgens mij is de zak die ik in handen heb gehad in light OD uitgevoerd.

@Michiel M.: Sorry voor de fout, tis nu veranderd. :oops: ;)

Nu ik enkele vragen beantwoord heb, heb ik er nog een paar over voor jullie, hopelijk kunnen jullie die ook nog beantwoorden. Ik heb er nog 3.

1. Van wanneer tot wanneer zijn dit type zakken in gebruik geweest?
2. Hoe frequent kom je orginele wo2 canvas waterzakken nog tegen?(neem aan redelijk frequent)
3. Waarvoor dienden deze zakken precies?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Sbas
Lid

Bericht door Sbas »

@ Johan...ik heb dezelfde (zo lijkt het) als links boven op jou foto. Heeft die van jou ook een houten hengsel...tenminste hou onder de stof?

Sbas
Plaats reactie