Canadese battle dress blouses

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Canadese battle dress blouses

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik twee Canadese battle dress blouses gekregen. Leuke jasjes om te krijgen maar ik blijf toch met een paar vragen zitten. Misschien kan iemand van jullie mijn vragen beantwoorden.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste jas heeft o.a. de emblemen van de 1st Canadian Army en de rangdistinctieven van een Corporal. Is de samenstelling van de emblemen correct op de jas of ontbreekt er nog iets? Wat voor type baret en baretembleem hoort precies bij deze jas?
Het aparte aan deze jas is dat hij oorspronkelijk 1945 Canadees gestempeld is maar is doorgebruikt door het Nederlandse leger. De twee ronde stempels met de afkorting M.v.O. 1948 en M.v.O. 1956 zijn dus Nederlands. M.v.O. is dus Ministerie van Oorlog. De paarse stempel en de stempel met de broad arrow in de letter C zijn dus Canadees. Wie herkent de overige stempels? Zijn deze ook Canadees?
Ik denk dat de vorige eigenaar de emblemen er destijds zelf op heeft genaaid. Gezien de achtergrond van deze vorige eigenaar is dat érg lang geleden en aan de originaliteit van de emblemen twijfel ik dan ook geen moment.

Afbeelding

Afbeelding

De tweede jas is orgineel ook een Canadese battle dress blouses en dateert van 1946. Deze jas is ook Nederlands doorgebruikt en opgemaakt als een service dress. Echter, de jas heeft geen Nederlandse legerstempels. De samenstelling van de emblemen e.d. maakt meteen duidelijk dat deze jas aan een Nederlandse Korea veteraan heeft toebehoort.
Op de jas de gebruikelijke Nederlandse vroeg jaren vijftig emblemen en rangdistinctieven.
Boven de linkerborstzak een Amerikaanse insigne, de expert infanteryman's badge. Achterop de insigne het woord Sterling. Deze insigne is mij wel bekend alleen ken ik 'm zonder de lauwerkrans. Ik neem aan dat dit een bepaalde gradatie inhoudt? Wat is het verschil zonder en mét lauwerkrans? Weet iemand dat?
Op de linkerborstzak een speldje van de Amerikaanse 2nd Infantrydivision "Indianhead". De afbeelding op de speld is van emaille. Het leuke aan het speldje is, is dat hij bij N.B.I. Co in Japan is gemaakt. Kan iemand iets meer vertellen over de fabrikant van dit speldje? Tenslotte is het wel apart dat zo'n speldje in Japan werd gemaakt.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Over het eerste jasje kan ik het volgende zeggen. De volgorde van emblemen klopt op dit jasje, daar is niks mis mee. Ik heb zelf ook een jasje die op ongeveer deze manier is opgebouwd alleen van het 2nd Corps en dan een officiers jasje. Alleen ik de emblemen zitten niet hoog genoeg. Volgens de voorschriften horen deze hoger te zitten.

Dit jasje is niet echt aan een eenheid gebonden alleen aan het 1st Canadian Army. Dus je zou hier verschillende baret emblemen bij kunnen gebruiken. Gewoon een simpel dienstvak wat bij dit leger was toegevoegd. Je kan hier gewoon een Canadese baret bij gebruiken, de donker groene infanterie baret.

De paarse stempel en de stempel met de broad arrow in de letter C zijn zover ik weet de enige Canadese stempels in het jasje. Die andere zijn volgens mij allemaal van het nederlandse leger geweest.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Iets wat me wel opvalt bij het eerste jasje is dat de 2 corporalstrepen verschillen. Of dit kan kloppen of dat dit fout is weet ik niet helaas. Maar hier zullen anderen wel kunnen helpen denk ik zo. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
asjemenou

Corporal strepen

Bericht door asjemenou »

SiNiStEr schreef:Iets wat me wel opvalt bij het eerste jasje is dat de 2 corporalstrepen verschillen. Of dit kan kloppen of dat dit fout is weet ik niet helaas. Maar hier zullen anderen wel kunnen helpen denk ik zo. ;)
Er zit wel een lichtelijk verschil in. De éne is ook iets meer verkleurt dan de ander. Maar ach, een gegeven paard...
asjemenou

Emblemen

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg Nico. Het is toch wel leuk om er een Canadees baret/baretembleem bij te zoeken. Wil je nu zeggen dat de emblemen wat te hoog op de jas zijn genaaid? Als dit zo is, weet jij dan de juiste positie op de jas voor de emblemen? Dan kan ik dat historisch verantwoord herstellen. Bijgaand nog een close up van de fluit. Enig idee of dat de metalen fluit ook Canadees is? Er staat niets op.

Afbeelding

Ook nog een detailfoto van de Amerikaanse insigne's op de "Korea" jas. Kan er iemand wat meer over vertellen? Enige omschrijving omtrent de insigne's, zie in mijn openingsreactie.

Afbeelding
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Het embleem op de borstzak is die van de US 2nd Inf division. Ik heb pas geleden nog een foto gezien van een Nederlandse soldaat in Korea. Ook hij had een jacket aan met het embleem van de US 2nd Inf Division. Ik gok dat er enkele Nederlandse soldaten bij deze divisie werden gedetacheerd. Dit betekend dat ze ook de US infantry badge kregen voor het dress-uniform.

Hier wat info over de Combat Infantryman Badge:
http://www.americal.org/awards/cib.htm

Ik zal kijken of ik die foto nog kan vinden, maar ik weet het niet zeker..

//edit:
Op deze site stond de foto:
http://www.nimh.nl/korea_tot_kabul/index.html

Hier is de foto:
Afbeelding
Beschrijving:
Het NDVN werd in mei 1951 ingezet in de Marathonvallei. De opmars over heuvel 975 maakt hongerig. Op de linkermouw het embleem van de 2nd Indianhead division.

Op de site kan je wat meer informatie vinden. Maar NDVN betekend Nederlands Detachement Verenigde Naties. Dit detachement werd dus ingedeeld bij de US 2nd..
Laatst gewijzigd door Dodo op 12 okt 2006, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Re: Emblemen

asjemenou schreef:Bedankt voor de uitleg Nico. Het is toch wel leuk om er een Canadees baret/baretembleem bij te zoeken. Wil je nu zeggen dat de emblemen wat te hoog op de jas zijn genaaid? Als dit zo is, weet jij dan de juiste positie op de jas voor de emblemen? Dan kan ik dat historisch verantwoord herstellen. Bijgaand nog een close up van de fluit. Enig idee of dat de metalen fluit ook Canadees is? Er staat niets op.
Nee precies andersom, de emblemen zitten nu te laag en moeten wat verder omhoog. Ik zal de juiste maten voor je opzoeken als ik thuis ben.

Of deze fluit Canadees is weet ik niet, weet ook niet of deze militair is. Om eerlijk te zijn heb ik nog geen Canadese fluitjes gezien. De Britse fluitjes ken ik wel en die zijn altijd wel gestempeld met fabriek, jaar en pijl.
Polte
Lid

Bericht door Polte »

Dodo schreef:Het embleem op de borstzak is die van de US 2nd Inf division. Ik heb pas geleden nog een foto gezien van een Nederlandse soldaat in Korea. Ook hij had een jacket aan met het embleem van de US 2nd Inf Division. Ik gok dat er enkele Nederlandse soldaten bij deze divisie werden gedetacheerd. Dit betekend dat ze ook de US infantry badge kregen voor het dress-uniform.
Klopt inderdaad, mijn opa heeft in Korea gedient bij het 2de Inf.Div.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
jeffreyvanspengen
Lid

Bericht door jeffreyvanspengen »

Mooi! Mocht je dat 2de jasje ooit eens wegdoen dan mag je contact met mij opnemen :D
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Hier een scan uit het boek The Canadian Soldier:

Afbeelding

Hier nog 2 foto's van Canadese BD's die ik in mijn bezit heb met ongeveer dezelfde soort opzet als die van jou.

Afbeelding

Afbeelding
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de reactie jongens. Zoals Polte al schrijft over z'n opa zo klopt het ook. De Nederlanders die in Korea hebben gediend tijdens de Korea oorlog waren ingedeeld bij het Amerikaanse 2nd infantry Division "Indianhead". Ze droegen dus Amerikaanse velduniformen en uitrusting.
Hun service dress zal er dus zo uit hebben gezien zoals mijn exemplaar. Dat er op de service dress schouderemblemen en straatnamen van het Regiment Infanterie "Van Heutsz" zitten is niet toevallig. Veel Nederlandse soldaten die in Korea hebben gediend waren voormalige KNIL militairen. Het R.I. "Van Heutsz" zet dus sinds 1950 de traditie van het KNIL voort.
De link die Dodo geeft is ook interessant. Nog bedankt overigens hiervoor. Met name de foto's.

Afbeelding

Premier W. Drees inspecteert, vergezeld door minister van Oorlog H.L. s' Jacob, het NDVN op het Binnenhof. De datum is 24 oktober 1950, twee dagen voor het vertrek van het bataljon naar Korea. Duidelijk is het model (Canadese) battle of service dress te zien. De soldaten dragen op de baret het algemene infantrie (Nulli Cedo) embleem.

Afbeelding

Bataljonscommandant luitenant-kolonel C. Knulst begeleidt de staatssecretaris van Oorlog F. J. Kranenburg bij diens tweede bezoek aan het bataljon. De drie militairen dragen allen het embleem van het R.I. "Van Heutsz" op de baret. Verder dragen ze Amerikaanse gevechtskledij en op de mouw hebben zij het divisieteken van het US 2nd Infantry Division.

Afbeelding

Oorlogscorrespondent W. W. Dussel maakt opnamen voor een radio-groetenprogramma vanuit het Main Hospital in Tokio (maart 1951). De oorlogscorrespondent draagt op z'n jack de Van Heutsz straatnamen en het VN embleem. De schouderemblemen zijn van de Infanterie algemeen. Ook draagt hij het embleem van oorlogsvrijwilliger.
Gewonden en soldaten met verlof werden tijdens de Korea oorlog veelal naar Japan gestuurd. Het is dan ook niet toevallig dat het 2nd Infantry Division speldje op mijn jas in Japan is gemaakt.

Voor wie de foto's groot wil zien kijk op; http://www.nimh.nl/korea_tot_kabul/index.html
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Nette jasjes Asjemenou.

Even over het eerste, en dan de corporal strepen.
Het verschil is, Dat de linker een canadese corporal stripe is en de rechter een britse uitvoering.
De rangtekens zijn precies het zelfde, alleen varieert het model per land.
Mvg/Best regards, Sipke
asjemenou

Canadese emblemen

Bericht door asjemenou »

Nico Roelofs schreef:Hier een scan uit het boek The Canadian Soldier:

Afbeelding

Hier nog 2 foto's van Canadese BD's die ik in mijn bezit heb met ongeveer dezelfde soort opzet als die van jou.

Afbeelding

Afbeelding
Bedankt voor je hulp Nico. Hier kan ik wel wat mee. Op je foto van de 1e Canadese Legergroep Koninklijke Artillerie zie ik dat de Unit title (straatnaam) 8 RCA op de epaulet genaaid is. Klopt dit? Ik zie op de scan van the canadian soldier dat de Unit Title precies op de bovenrand van de mouw behoort.
Wat de fluit betreft. Ik heb inderdaad ook zo'n Britse WOII fluit waar de naam van de fabrikant, het jaar van fabricage en de broad arrow opstaat. Deze is inderdaad anders van model dan degéne die bij de Canadese jas zit. Vandaar mijn vraag. Ik ken dit model fluit niet.
Hoe kan ik het beste de emblemen weer op de jas naaien? Ik neem aan dat dat destijds met standaard groene garen werd gedaan. Is het groene WOII garen nog ergens te verkrijgen, of is dat een zeldzaamheid geworden?
asjemenou

Britse en Canadese chevrons

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef:Nette jasjes Asjemenou.

Even over het eerste, en dan de corporal strepen.
Het verschil is, Dat de linker een canadese corporal stripe is en de rechter een britse uitvoering.
De rangtekens zijn precies het zelfde, alleen varieert het model per land.
Jij mag nooit meer raden. Ik ben al eerder op het verschil tussen de beide Corporal strepen gewezen en terecht. De rechter is inderdaad Brits. Ik heb 'm eens vergeleken met een stel Britse WOII Sergeant strepen die ik heb. Bij de Canadese Corporal strepen zit ook meer ruimte tussen de chevrons. Mijn volgende projectdus, deze Canadese jas in orde maken. Zijn die chevrons moeilijk te vinden? Ik heb al heel lang geen Brits (Canadees) meer gekocht.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Re: Canadese emblemen

asjemenou schreef:Bedankt voor je hulp Nico. Hier kan ik wel wat mee. Op je foto van de 1e Canadese Legergroep Koninklijke Artillerie zie ik dat de Unit title (straatnaam) 8 RCA op de epaulet genaaid is. Klopt dit? Ik zie op de scan van the canadian soldier dat de Unit Title precies op de bovenrand van de mouw behoort.

Hoe kan ik het beste de emblemen weer op de jas naaien? Ik neem aan dat dat destijds met standaard groene garen werd gedaan. Is het groene WOII garen nog ergens te verkrijgen, of is dat een zeldzaamheid geworden?
Ja die RCA titel klopt wel. De RCA eenheden hadden rechte straatnamen die op de schouderstukken werden genaaid.

Ik pak zelf gewoon hedendaagse garen. Doe ik beuwst zodat je altijd kan zien dat het jasje niet orgineel gemonteerd is. De afgebeelde jasjes van mij zijn trouwens orgineel gemonteerde jasjes.
Plaats reactie