Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door rammsander »

Ik heb wel eens contact gehad met de site Dutchhelmets, daar was mij dat uitgelegd kan de site niet meer te voor schijn toveren...

http://www.cascoscoleccion.com/holanda/hol40.htm

Mooie site en uitleg

De M27 en M34 mooie rond lopende rand en de in de oorlog geproduceerde helmen ( naar mijn idee dus de M38 ) hebben een flauweren ronding?!

Ik al van de week foto's maken van de verschillen! Heb 2 "M38" en 1 M34 en nog een "halzen snijder" ben nu niet thuis!

Misschien dat Dutchhelmets het kan uitleggen?

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Erik »

Wat die site laat zien zijn gewoon M.27 naar K.N.I.L.-model.
Maar vooruit, als we mekaar dan toch graag verwarren met nieuwe kreten! Ik heb een M.40 zonder gekraalde rand maar met vooroorlogs binnenwerk. En een M.45 maar dan met wit vilt in plaats van geel-oranje!
Ben nu op zoek naar een M.22/27D.

:bonk:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door rammsander »

Haha oké dat is waar! Oké dan weet ik genoeg Erik, dus ik heb 2 M.27 helmen!

Wat voor een model is de helm zonder gekraalde rand eigenlijk?

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Erik »

De helmen M.16 A t/m C waren ronder rand, model D. kwam met een 'omgeslagen' rand die dan 'gekraalde rand' wordt genoemd. De reguliere M.27 en M.34 waren voorzien van een gekraalde rand.
Van de na-1940 helmen die voor de Luchtbeschermingsdiensten werden gemaakt (M.34 en K.N.I.L.) was een aantal K.N.I.L.-helmen zonder rand.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door rammsander »

Bedankt Erik! Ik weet genoeg!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

Erik schreef:
Joep schreef:Anderen zeiden dat het een M27 was :/
Waar kun je dat aan zien?
Het is ook een M.27, naar K.N.I.L.-model. Het achterhoofddeel is drie cM korter dan de reguliere M.27. De aanduiding M.38 bestaat niet voor de Nederlandse helm. Wel voor de tweede serie vechtwagens, die werden M.38 genoemd.
De helmen die voorkomen in ons bedrijf zijn, als je begint bij de M.27:
M.27
M.27 naar K.N.I.L.
M.34
Van de M.34 zijn varianten gemaakt voor de Marine, voor Roemenië, voor motorrijders.

Stop je geld eens in "De Nederlandse Stalen Helm 1916-1946" door K. de Joode in plaats van allerlei prullaria waarvan je later moet vragen wat het precies is!

De helm van Joep is géén m27, naar KNIL model. Dit is een eigen verzonnen benaming, net als m22, m28, m38, m40, enz die ook niet in het boek van de Joode wordt besproken/weergeven.
Als je het hebt over de civiele helm die is afgeleid van de KNIL helm (model die Joep heeft gepost), dan hebben we het over de "naar model KNIL".
Deze helmen zijn geproduceerd gedurende de oorlogsjaren en er zijn vele variaties van in model en dikte van staal. Vanaf '44 werden de binnenwerken deels van stof gemaakt. Er zijn ook vele exemplaren met eigen gefabriceerde (veelal van stof en vilt) binnenwerken. Zelf heb ik ook meerdere in bezit.
Deze helmen zijn gedurende de bezettingsjaren met name verkocht aan LBD'en en aan particulieren. Pas na de oorlog is deze type ook veelvuldig door de Politie in gebruik genomen. Dit waren oorlogse helmen die opnieuw werden gespoten en voorzien van binnenwerken.
Deze helmen worden internationaal inderdaad m38 of m40 genoemd. Dit klopt dus niet (net als m27, naar model KNIL) en laten wij ons daar niet schuldig aan maken. Het is gewoon "Naar model KNIL".
Er zijn ook variaties die geen omvelzde rand hebben, net als de stalen helm (civiel model m34). Ook deze helmen zijn geproduceerd gedurende de bezettingsjaren. Deze helmen worden ook wel "halzensnijders" genoemd. Een benaming wat stamt uit de oorlogsjaren en afkomstig van oorspronkelijke dragers. Reden mag wel duidelijk zijn....
Erik schreef:
Jasper J schreef:Dit heb ik ook een keer gehoord schijnt de bedachte naam voor civiele helmen zover ik weet.
Civiele helmen waren doorproducties van VerBliFa in 1940 en 1941 en kwamen zwartgespoten uit de fabriek. Dat is niet aan de hand met de helm van Joep. Daarbij heten deze civiele helmen gewoon M.34 en K.N.I.L.
Luchtbeschermingshelmen kwamen uit de voorraad buitgemaakte NLD helmen van de Wehrmacht en werden nadien zwartgespoten.
Er wordt nergens gesproken over de helm M.38.
(K. de Joode, pag. 133 en 134)
De civiele helmen (model m34, omschreven als Stalen helmen in de folders van Verbilfa) werden al vóór de oorlog geproduceerd (zowel in het groen en zwart) en verkocht. Er zijn ook vele helmen gedurende de bezettingsjaren door Verblifa geleverd aan de LBD'en. Niet alle helmen kwamen uit Duitse "beute" voorraden. Vergeet ook niet dat vóór het uitbreken van de oorlog, de LBD'en al uitgerust waren met helmen, al dan niet geleverd door de Landmacht.
Jasper J schreef:Ik heb ooit eens een ptt helm gehad zwart geverft en met militair binnenwerk de verkoper noemde deze ook m38 dus waar de naam dan vandaan komt is mij een raadsel.
Ja, ik heb er ook meerdere. Zijn gewoon hergebruikte binnenwerken en kom je vaak tegen bij PTT helmen.
rammsander schreef:Ik heb wel eens contact gehad met de site Dutchhelmets, daar was mij dat uitgelegd kan de site niet meer te voor schijn toveren...
Ben mijn site aan het vernieuwen. Beetje bij beetje wordt het (hopelijk) weer wat.
Kijk op:

http://www.dutchhelmets.nl/
Erik schreef:Maar vooruit, als we mekaar dan toch graag verwarren met nieuwe kreten! Ik heb een M.40 zonder gekraalde rand maar met vooroorlogs binnenwerk. En een M.45 maar dan met wit vilt in plaats van geel-oranje!
Zullen we dat maar niet doen..... Zo wordt het alleen maar erger.....

cheers,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jasper J »

Dutch duidelijke uitleg bedankt! _/-\o_
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Erik »

Je hebt gelijk. "Naar K.N.I.L. model" is de verkeerde volgorde; juist is "naar model K.N.I.L.". Klinkt wat zeikerig maar is inderdaad wel de correcte omschrijving. Dat moeten we vasthouden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door rammsander »

Bedankt Dutchhelmets! Ik weet genoeg!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Helm, plaat verwijderd en daarna ruw gecamoufleerd met zand zoals ze in de meidagen wel vaker deden, later gebruikt door de B.T. (BewakingsTroepen) - N.S.G. (Niet-Strijdend-Gedeelte); een afdeling van de BS die de zorg van veiligheid en bewaking van gevangen genomen NSB'ers/collaborateurs op zich nam.

Afbeelding




http://imageshack.us/photo/my-images/199/y52z.JPG/

http://imageshack.us/photo/my-images/33/qjm.JPG/
Laatst gewijzigd door Edgar op 26 sep 2013, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door hajos »

Edgar schreef:
Helm, plaat verwijderd en daarna ruw gecamoufleerd met zand zoals ze in de meidagen wel vaker deden


Huh? bronnen? ik ben dat dus nog nooit tegen gekomen.
Afslaan van de plaat is zeer zelden gebeurd. (trouwens lukt je niet zonder flinke schade toe te brengen aan de helm). En dat zand ben ik nog nooit tegen gekomen.

Het kan zijn dat ik wat nieuws ga leren :-)
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

hajos schreef:Edgar schreef:
Helm, plaat verwijderd en daarna ruw gecamoufleerd met zand zoals ze in de meidagen wel vaker deden


Huh? bronnen? ik ben dat dus nog nooit tegen gekomen.
Afslaan van de plaat is zeer zelden gebeurd. (trouwens lukt je niet zonder flinke schade toe te brengen aan de helm). En dat zand ben ik nog nooit tegen gekomen.

Het kan zijn dat ik wat nieuws ga leren :-)
Kijk maar eens in het boek van K. de Joode bijvoorbeeld (blz 50; blz 101; zie je ook het zand). En ik ben benieuwd wat jouw bronnen van de opmerking dat de helmplaat ''zeer zelden'' verwijderd werd. Je ziet regelmatig helmen waarvan de helmplaat is verwijderd met daarna de kale plek ruw gecamoufleerd. Dit in verband met verontrustende GERUCHTEN dat de helmplaat een zwakke plek op de helm was, alsmede dat ie glom in de zon als ie niet geheel zijn donkere kleur had (K de Joode, 2007).

Ik weet dat de persoon van Dutch Helmets er ook eentje heeft (met resten camouflage).

Hier eentje met ook een periodiek verwijderde helmplaat: http://dutchhelmets.nl/krijgsmacht/geve ... blifa.html

En nederlandse camouflage helmen zijn inderdaad niet veelvoorkomend, maar je ziet dus ze zo nu en dan. De plaat gaat er heel makkelijk vanaf, want het is enkel gesoldeerd. Bij sommige helmen, zonder dat er uberhaupt geprobeerd is om de plaat los te krijgen, zie je al dat ie iets los komt (door de bolling, denk ik).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door hajos »

Edgar,

Wij hebben ook dit uit geprobeerd een aantal jaren terug.
Het met de bajonet afslaan resulteerde in veel deuken en kapotte plaat.
Met de schep het zelfde.
Dit is gedaan bij een 6 tal helmen welke geen binnenwerk etc meer hadden.

Van 1 eenheid is het bekend dat men het gedaan heeft, Bij schans de engelaar.
Om een resultaat te krijgen van een verwijderde plaat zonder schade aan de helm is uit onze bevindingen gebleken dat dit alleen mogelijk was met een gasbrander.

Zoals de afzakkende putties is het denk ik in het collectief geheugen gegrift.

En ja er is een legerorder uitgebracht om de plaat te verwijderen, deze is vrij snel weer ingetrokken en heeft zeker niet overal de front lijn bereikt.

Ik ben geen verzamelaar maar een uitbeelder, dat betekend dat je dingen probeert te bevestigen of te ontkrachten.

En in mythbusters termen te blijven is het afslaan plausible.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Edgar »

Het lijkt mij makkelijker met een stormdolk dan een bajonet. Verhitting klinkt ook aannemelijk. Dat de plaat zelf er natuurlijk niet altijd heelhuids af ging is natuurlijk niet vreemd, daar ging het tenslotte ook niet om. Als ie er maar af was. Vaak zie je ook nog veel resten van soldeermateriaal. Natuurlijk was het niet iets wat iedereen deed, daarom zie je die helmen ook niet elke dag.

Ongeacht hoe het gedaan werd gebeurde dit wel, daarvan zijn er voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld (zeer vergelijkbaar met die uit het boek van de Joode:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En zonder de helmplaat te verwijderen, maar zeer vergelijkbare camouflage:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Ik ben benieuwd naar de mening van andere helmenverzamelaars over dit fenomeen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door hajos »

Ook met een stormdolk is het niet te doen.
de plaat zit met een flinke laag tin vast.
Je vernield de stormdolk (als deze al aanwezig was) en niet de plaat.
Ja het kwam voor.

Even wat resultaten uit ons eigen onderzoek:

A)Een mikpunt is inderdaad bollelplaat, maar dat een schot op de plaat heeft gezorgd voor een paniekreactie waarbij iedereen z'n helmplaat verwijderde is wel gebeurd!
Tijdens de verdediging van het steunpunt 'Engelaar' (in de literatuur te vinden als 'de schans') onder leiding van kap. Moquette (+ 19 nov 1942) heeft een schutter een schot dwars op de plaat gekregen. Verwonding: een lelijke kras op z'n hoofd en waarschijnlijk een natte broek van de schrik. Gevolg: iedereen trachtte de plaat middels de punt van de bajonet te verwijderen en de opengevallen plek te maskeren met modder.
Daarnaast zijn er soldaten geweest die meteen na 14 mei de plaat verwijderd hebben om als souvenir te behouden.
En ik kan me voorstellen dat de Duitsers ook platen hebben verwijderd van de Beutehelmen!


B)verzin je daarna een hoax over massaal verwijderde helmplaatjes vanwege niet afketstende kogels en je verkoopt de nu vernielde helm voorzien van een klats groenen verf op de plaats waar de leeuw heeft gezeten als heeeeeel erg zeldzame helm met tijdens de Meidagen orgineel afgeslagen helmplaat, nu te koop voor de onbegrijpelijk lage prijs van 125 Eurootjes. Ik loop inmiddels al een tijdje mee in het verzamelgebeuren en met wat ik gezien heb kan ik je vertellen dat dit niet eens een heel wilde veronderstelling is.

C)Capitulatie: de trots om het wapen van het koninkrijk niet in vijandelijke handen te laten vallen. (wapen vernielen door stuk te slaan, plaat er af te slaan etc etc etc.)
Dit verhaal heb ik meerdere malen gehoord van oudstrijders die dit ook zelf gedaan hadden.

D) ook heeft een van onze mensen een aantal verwijderde platen in bezit die gezien de beschadigingen met een beitel of schroevendraaier en hamer verwijderd zijn.

Echter de verhalen die ons van oud strijders ten ore gekomen zijn is dat iedereen het deed, maar zij zelf niet. (hear say) en van oudstrijders die bij het inleveren van de spullen zelf de plaat verwijderd hebben.

Dat het voor gekomen is wil ik best geloven, alleen niet in de grote aantallen als men denkt.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie