Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Bericht door Erik S. »

bertjan schreef:oke hier zijn ze dan:

(heeft wel een week langer geduurt maar ze zijn er :oops: )


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Ook een van de redenen waarom ze het plaatje verwijderden, Schiet je naast het plaatje kan ie afketsen, maar hij op het koper ketst ie niet af en gaat de kogel door.

mvg
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

hallo, ben nieuw op deze forum. verzamel zelf nederlandse helmen van model m16 tot hedendaagse modellen. heb er op dit moment 19 in bezit en ben altijd op zoek naar nl helmen. ik zag dat bertjan een hele mooie heeft met een kogelgat. zo zie je ze niet vak. wees er zuinig op. feit dat ze weleens de leeuw eraf haalden is waar maar de reden beruste op een fabel. de helmen (m34) zijn van 1mm dik staal, een kogel(zeker duits 7.92) gaat er nagenoeg altijd erdoor(ook onder zeer schuine hoeken). met koperen plaat is de voorzijde dikker en zou iets meer bescherming geven maar toch onvoldoende voor een kogel.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Waren helmen van andere dan van dikker staal gemaakt? En het gaat er bij helmen toch juist om dat ze afketsen? Op die plaat zou de kogel niet afketsen maar zich dus in het staal boren was de reden toch?
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

niet helemaal, de helmen waren oorspronkelijk niet bedoeld om te beschermen tegen kogels maar meer tegen rondvliegend puin, kleine scherven, stoten van 't hoofd, blast e.d. de meeste shot wonden zijn op de romp en niet zozeer op 't hoofd. er zijn genoeg voorbeelden van oorlogs helmen waar kogels onder zeer schuine hoeken toch doorgingen. ook bij de wat dikkere helmen(duitse). de moderne kevlar helmen bieden wel enigzins bescherming tegen kogels. ik weet van twee voorbeelden van nederlanders( 1 in irak en 1 in afghanistan) waarbij zij op de helm werden getroffen door ak-47 kogels en ze gingen er niet door! maar toch blijft 't een behoorlijke klap op 't hoofd.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Plaats eens wat foto's!!! ;)
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ja klopt de kogel brengt (indoen hij wordt tegengehouden) een aardige klap toe. Maar ik heb toch wel verhalen van Nederlandse veteranen gelezen waarbij een kogel was afgeketst op hun helm...

Trouwens: welkom op het forum ;) En ik ben zelf ook op zoek naar Nederlandse miliataria en (dus) Nederlandse helmen.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Maar dat binnenwerk van de marine helm op de vorige pagina, wat zeggen jullie daarvan, ik vind het lijken op een brandweerbinnenwerk lijken...
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

zeker waar dat er kogels zijn afgeketst op nl helmen tijdens de oorlog. ook daar zijn genoeg voorbeelden van. blijft toch een moeilijk onderwerp, leeuw erop laten of eraf halen en het nut ervan. heb zelf een m34 waarbij de leeuw eraf gehaald is. soldeersel zit er nog op, verf is behoorlijk beschadigd. denk dat iemand met een schuurmachine eroverheen is gegaan. ik zal binnenkort wat fotos plaatsen. heb geduld. vandaag een mint m27 gehaald. preverseer vet zit nog op het plaatje. echt een juweeltje.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Als het degene is waarvan ik het denk heb je echt een hele mooie helm te pakken.
Inc. stapel randen als ik me niet vergis.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

..
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

..
Laatst gewijzigd door dutchhelmets op 05 mei 2010, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Dank voor de informatie :)
*m38 (2 varianten en wordt vaak m40 genoemd, is volgens mij niet juist), nederlandse aanmaak voor de politie, brandweer, BB, e.d. deze variant is tijdens en na de oorlog gewoon nog geproduceerd en zijn vaak zwart van kleur. knil variant, gemaakt in de VS tot 1942 in opdracht van het nederlandse regeering in ballingschap. is wat korter dat 't nederlandse type en heeft geen ranselriem sleuf achter.
dit zijn volgens mij de juiste benamingen voor de verschillende modellen.
Heb je hier foto's van, deze ken ik namelijk nog niet.
En, de leeuw, die kijkt toch naar links??
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

is goed plaats vandaag wat foto's en nee de leeuw kijkt naar rechts. als je de helm op zet naar welke kant kijkt de leeuw? naar rechts dus. zo moet je het dus ook bekijken.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Eh bedoel je dan dat vanuit JEZELF gezien dat hij naar rechts kijkt als je de helm ophebt of vanuit iemand die je aankijkt?
Trouwens lekker veel info, is goed te gebruiken!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

als je hem zelf op zet dan kijkt hij naar rechts. nou, ik ga weer proberen om een paar fotos te plaatsen. als dit weer niet lukt(computer is voor mij een grote toverdoos), dan kunnen jullie op mijn blogspot een aantal fotos zien. zoeken op dutchhelmets.
Plaats reactie