Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

de binnenlandse strijdkrachten hebben inderdaad diverse helmen gebruikt. van de nederlandse helmen zijn ze in alle vormen gebruikt, met plaat, zonder, doorgebruikt door diverse instanties, overgeverfd, enz. je weet pas zeker dat een helm is gebruikt als deze van een (verzet)strijder weg komt. ook zijn de stoottroepen gevormd uit verschilende verzet groepen in het zuiden. afdeling Limburg kreeg US materieel en afd Brabant Engels spul. de Nederlandse grensbewakings bataljons hadden mkIII helmen.
de gealieerden waren niet echt blij dat de Nederlandse helmen werden gebruikt tijdens de bevrijding door de verschillende groepen. deze leken op afstand een beetje op de Duitse helmen.
vwb jou helmen kan ik daar niks van zeggen. is mogelijk al denk ik het niet.
groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jasper J »

De plaat van de groene moet er met een reden af gehaalt zijn ?
De rest cvan de nl helm heeft de origineele groene kleur behalve waar de plaat verwjdert is,het binnenwerk is ook origineel en gestempelt.
Enig idee waar ze dan voor werden gebruikt?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

het gebeurde wel eens in de mei dagen '40 dat de plaat door de gebruiker eraf werd gehaald vanwege een gerucht dat een kogel makkelijker erdoor kon gaan. het was echter verboden om de helmplaat eraf te halen volgens de geldende voorschriften. ik kan moeilijk zien op een foto of dit het geval is bij jou helm. ik zou hem echt even in mijn handen moeten hebben.
tijdens en na de oorlog zijn veel platen verwijderd vanwege gebruik door een andere instantie of gewoonweg vanwege het materiaal.
groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jasper J »

Denk ook dat de plaat er mischien in de meidagen 40 is afgehaalt.
In de helm op het leertje staat ook een naam kapitein en zijn naam kan ik niet echt meer lezen.
Heb er nog wat foto,s bij gedaan van de voorkant je ziet sporen van een soort bijtel denk ik waar de plaat mee afgewipt is.
Maar denk dat de helm na de oorlog niet is door gebruikt meestal werden ze dan over geverft.
De naam in de helm is overigens kapitein stalfoort als ik het goed ontcijfert heb
foto,s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aude Audenda
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door ArjenS »

dutchhelmets schreef:het is een helm model m27,periode '27-'31. stempels zijn geen fabricage stempels. deze zitten aan de binnenzijde van de helmbol. misschien eenheid?
binnenwerk komt mij ook niet bekend voor. kun je wat meer foto's plaatsen van de buitenzijde(verflaag en klinknagels) en het binnenwerk(lerenband, vilt, flappen en evt. stempels aanwezig).
groet,
Bedankt voor de info, ik zal morgen in het daglicht even meer foto's proberen te maken.
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door ArjenS »

Ik heb nog even aan de binnenkant gezocht, maar ik ben verder geen stempels tegengekomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

het is een m27 uit de periode '27-'30. dat zie ik aan de struktuur aan de buitenzijde. klinknagels en binnenwerk zijn ook goed. leer lijkt wat gladder door gebruik(is niet erg) en zelfs het veter is origineel. wel jammer dat het vilt ontbreekt.
lijkt of deze helm overgeverfd is aan de buitenzijde en binnenzijde scherm in een olijf groene kleur(kan niet goed zien op de foto). ik heb er ook een. dit is wel vaker gebeurt, waarschijnlijk eind jaren '30(kleur lijkt meer op die van de m34 dan op die van de m27 periode '32-'34).
dat er geen stempel zit aan de binnenzijde van de helmbol is niet zo raar. ook dit kwam wel vaker voor. wel goed kijken, ze zijn niet altijd makkelijk te vinden/zien.
helm is goed en een hele mooie ook. wees er zuinig op!!!!!
groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door ArjenS »

dutchhelmets schreef: lijkt of deze helm overgeverfd is aan de buitenzijde en binnenzijde scherm in een olijf groene kleur(kan niet goed zien op de foto).
groet,
De kleur is aan binnen en buitenkant hetzelfde. De laatste foto lijkt de verf donkerder, maar dat komt omdat ik die binnen heb gemaakt.

Bedankt voor de info! :)
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

dan is deze gewoon helemaal zoals hij hoort te zijn. een mooie exemplaar!
veel plezier ermee.
groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jasper J »

Vraagje je ziet wel is nederlandse helmen met ptt er op.
Ik denk dat de ptt al bestond in ww2 gebruikte de ptt deze helmen tijdens de 2de wereldoorlog?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door ArjenS »

Jasper J schreef:Vraagje je ziet wel is Nederlandse helmen met ptt er op.
Ik denk dat de ptt al bestond in ww2 gebruikte de ptt deze helmen tijdens de 2de wereldoorlog?
Volgens mij is dat na-oorlogs doorgebruikt.
Ik heb zelf ook een Engelse "turtle" helm uit 1944 gehad met PTT erop.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

absoluut na-oorlogs.
tijdens de oorlog werd voornamelijk de helm "naar model knil" gebruikt door verschillende bedrijven. ook werden er m27 en m34 helmen gebruikt, zowel voor-oorlogs omgebouwd als gefabriceerd tijdens de bezetting(m34). na de oorlog kwam daar ook nog eens een hoop surplus gealieerd(engels/canadees) helmen bij.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jasper J »

dutchhelmets schreef:absoluut na-oorlogs.
tijdens de oorlog werd voornamelijk de helm "naar model knil" gebruikt door verschillende bedrijven. ook werden er m27 en m34 helmen gebruikt, zowel voor-oorlogs omgebouwd als gefabriceerd tijdens de bezetting(m34). na de oorlog kwam daar ook nog eens een hoop surplus gealieerd(engels/canadees) helmen bij.
En naar model knil ptt helmen dus ook naoorlogs dan? (m38)geen helmen voor de ptt gebruikt tijdens wo2 dus?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

de m38 of "naar model knil" werd al voor de oorlog gebruikt door diverse instantie's en particulieren. ik ben van mening dat ook de PTT deze helmen voor de oorlog maar ook tydens de bezetting gewoon heeft gebruikt.
groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jasper J »

Dat dacht ik dus ook mischien worden jouw gedachten bevestigt door mij.
Op de m 38 die zwarte met die cm stempel waar we het over hebben heb ik sporen ontdekt met ptt erop.
De helm is dus gebuikt door de ptt later is hij zwart geverft mischien weer gebruikt voor lbd of politie .
Aude Audenda
Plaats reactie