Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat dit helm nummer 13 is van een bepaalde eenheid. Een vorm van herkenning binnen een eenheid.
Helmen in mijn bezit hebben ook wel eens namen of een uitgebreide aanduiding van eenheid en gebruiker. Soms een geverfd nummer in het scherm bij de sleuf.
Vooral in late M34's zie je vaak géén CM stempels in het binnenwerk, vaak ook géén aanduiding van de fabrikant van dit binnenwerk, noch een stempel in het staal.
Twee van mijn M34's hebben CM stempels in de band: 1937 en 1939.
De meeste M34's in mijn collectie zijn hebben géén stempel in het staal, noch in het binnenwerk. Sommigen wel met de CM stempel in de band onder een flap. Soms tref ik nummerstempels of afkortingen van eenheden en persoonsnamen aan.
Het magnifieke boek van Kevin de Joode, De Nederlandse stalen helm, geeft veel unieke informatie, maar is natuurlijk niet het laatste woord op dit gebied. Er valt nog veel research te doen!
emileverbunt schreef:
Het magnifieke boek van Kevin de Joode, De Nederlandse stalen helm, geeft veel unieke informatie, maar is natuurlijk niet het laatste woord op dit gebied. Er valt nog veel research te doen!
Groet,
Emile
Absoluut waar,zo staat er maar zeer weinig over LBD-helmen beschreven,de rode kruis helmen komen er ook bekaaid vanaf,maar desalniettemin toch een goed boek!
vwb de cm stempels in de m34 helmen is het ook zo dat in 1939 en 1940 wel eens rode inkt werd gebruikt. hierdoor zijn deze erg moeilijk zichtbaar. ik heb een aantal helmen waarvan ik dacht dat er geen stempel in zat totdat ik goed ging kijken.
groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Heb vandaag mijn nieuwe nederlandse m16 binnen de helm is zwart met daaronder sporen van groene verf.
Deze m16 is in wo2 gebruikt door waarschijnlijk de lbd.
Foto,s hieronder
ik heb exact dezelfde helm. ook een m16A, mat zwart onder de binnenwerk, glimmend zwart buitenzijde en binnenzijde rand met precies hetzelfde binnenwerk en kinriem. Helm hoeft niet LBD te zijn. kan ook BZB, burgerwacht of polite zijn. ik weet het zelf ook niet zeker.
leuke helm.....
groet,
BZB= bedrijfs zelf bescherming.
ook na de oorlog zijn er binnewerken gemaakt van stof en zelfs van karton. hoeft dus niet per-se (voor-) oorlogs te zijn. dit moet ik zelf ook nog goed bekijken.
groet,
Weet iemand of dit exemplaar van een M34 van de Schalkhaar politie in supergoede staat is of dat deze is overgechilderd..? Hebben helmen gebruikt door de SH politie geen standaard decals op de helm of kan dit verschillen..?
Mij lijkt het trouwens dat M16 model niet gebruikt is tijdens W.O.II omdat er tijdens de oorlog helmen werden gemaakt in Nederland voor de diverse onderdelen....kan dit kloppen..?
toonen schreef:Weet iemand of dit exemplaar van een M34 van de Schalkhaar politie in supergoede staat is of dat deze is overgechilderd..? Hebben helmen gebruikt door de SH politie geen standaard decals op de helm of kan dit verschillen..?
Mij lijkt het trouwens dat M16 model niet gebruikt is tijdens W.O.II omdat er tijdens de oorlog helmen werden gemaakt in Nederland voor de diverse onderdelen....kan dit kloppen..?