Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Let wel op, deze zijn in de meidagen NIET gedragen door Nederlandse soldaten...
DannyMNL
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:20

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door DannyMNL »

Och, op een airsoftveld ziet/weet toch bijna niemand dat ( al is dat hier vloeken in de kerk). Als de rest van mijn uniform compleet is zal ik naderhand alsnog voor een betere helm kijken, in de tussentijd de M40 als placeholder gebruikend. Wel bedankt voor het meedenken!
DannyMNL
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:20

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door DannyMNL »

Ik kon het toch niet laten om voor een beter passend model te gaan. Ik kwam op Ebay een M34 tegen die na de oorlog is doorgebruikt door de Rijkspolitie. Mijn idee was dat het qua historische waarde niet veel meer kon zijn en dat ik deze zonder al teveel consequenties terug kon brengen naar de oorspronkelijke groene kleur en er een repro leeuwenplaat op kon zetten.

Nu kreeg ik hem thuis en vielen mij een aantal dingen op die ik wel enorm interessant vond. Zo zitten er blijkbaar decals van de Gendarmerie op hoogglans zwarte lak onder de modernere Rijkspolitie matte anthraciet lak. Ook heeft de helmplaat er hoogstwaarschijnlijk nog opgezeten tijdens de periode bij de gendarmerie, want direct onder de plek waar de Rijkspolitie decal is afgesleten is er kaal metaal zichtbaar, terwijl er onder de Gendarmerie decals nog hoogglans zwarte lak vandaan komt. Binnenin staat nog een naam waarvan ik heel benieuwd ben wanneer die er in gezet kan zijn. Het binnenwerk is in ieder geval in zeer mooie staat en heeft zeer duidelijke stempels op die in de rand na.

Nu is mijn vraag, in hoeverre is er bezwaar tegen om deze helm terug te brengen in vooroorlogse staat? Ik maak me niet zo druk over de Rijkspolitie uitvoering, maar wel om het stukje Gendarmerie geschiedenis wat er onder zit... Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik een stuk belangrijke geschiedenis verpruts.

Foto's in de bijlage ter illustratie en beoordeling, en natuurlijk als interessant object om te delen.
Bijlagen
11.jpg
10.jpg
9.jpg
8.jpg
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Lijkt erop dat je een helm hebt gescoord van de politietroepen uit wo2...zo laten!
andre28061978
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2019, 15:51

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door andre28061978 »

Goedendag heren,

Ik ben op zoek naar een NL wollen jas, grove stof, ik heb al patroontassen en broodzak, ik zoek ook tevens een NL helm met een soort van zand camouflage.

De jas moet wel in goede conditie zijn.

Wie heeft er trouwens originele foto’s van NL soldaten met een helm overtrekken, ik hoorde er laatst iets over op een beurs maar heeft het NL leger überhaupt wel camouflage helmovertrekken gehad, op Google gekeken maar niets gevonden.

Groet
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Erik »

André, maak even een nieuw topic aan!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Madman
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 mei 2007, 15:29
Locatie: Kubaard
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Madman »

Hoi,

Op ebay.com staan een aantal m27/m34 helmen te koop voor hoge prijzen, volgens mij zit er wat nep tussen en ook een met een Roemeens plaatje waar ik nog nooit van gehoord had. Weet iemand meer over de echtheid van de onderstaande helmen?


https://www.ebay.com/itm/WW2-DUTCH-NAVY ... Swmexdm7OH

https://www.ebay.com/itm/WW2-DUTCH-NAVY ... Swmexdm7OH

https://www.ebay.com/itm/WW2-DUTCH-ARMY ... SwKphcT44z

https://www.ebay.com/itm/Original-WWII- ... SwW89d8L18
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Mike_Utrecht »

Ja, en mijn advies is deze gewoon te laten liggen.
Teveel zaken welke niet goed zijn: verf, marine anker , Roemeens anker embleem.
Belangrijk is om je in te lezen en investeer in het nieuwe Nederlandse helmenboek.

viewtopic.php?f=28&t=43444

Fijne dagen gewenst!
cel
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jan 2020, 17:20

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door cel »

Hoi, vorige week een vraag gesteld over de herkomst van een Nederlandse mariniers/knil helm. viewtopic.php?f=81&t=44113
Helaas nog geen reactie.
Zoals je kunt zien zitten er aan de voorzijde geen helmnieten meer in. Weet iemand wat de exacte maat is van deze nieten en waar die te koop zijn?
Tot vorige week had ik me nooit zo verdiept in de Nederlandse helm. Nu weet ik ondertussen dat het waarschijnlijk een model 40 is dus Knil. Het anker lijkt me ook origineel. Het knil binnenwerk lijkt er ooit opnieuw ingezet. Dit zou ook verklaren waarom er in de binnenhelm een ander nummer staat dan in de buitenhelm. Dat roept bij mij meteen weer een vraag op. Waarom zou je dit doen?? De helm komt niet uit een verzameling dus weet vrij zeker dat er in de laatste 70 jaar niet aan geprutst is.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Mike_Utrecht »

Beste,

Hier is niets van terug te vinden in de archieven.
Wel zijn we enkele exemplaren tegengekomen.
Het wanneer ,Wie , hoe en waarom is helaas giswerk.
De helmnieten zijn feitelijk koperen splitpennen.
Het is wat mij betreft een grote uitdaging om helmen tegenwoordig te reviseren/compleet maken zonder dat dit zichtbaar blijft. Mijn advies hierin is om de helm zo te laten zoals die is.

Ik heb zelf ook een Verblifa Knil Model 1940 zonder helmembleem maar met typische bevestiging van de nekflap. Deze probeer ik later te fotograferen en toe te voegen.
Mogelijk was deze ook bestemd voor een anker.

Hoe dan ook, deze helm is een interessant onderzoeksobject.
Mocht deze helm in de verkoop komen, dan houd ik me aanbevolen. Onbekend is niet onbemind voor mij. Daarvoor is er ruimte genoeg in mijn collectie.

16 februari ben ik aanwezig op de Militariabeurs in Houten. Mocht u voornemens zijn om deze ook te bezoeken, dan zou ik deze helm graag fysiek willen zien.
Laatst gewijzigd door Mike_Utrecht op 02 feb 2020, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
cel
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jan 2020, 17:20

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door cel »

Hallo Mike,

bedankt voor je reactie! Ik ben nog niet voornemens om deze van de hand te doen, maar mocht ik het overwegen dan laat ik het je weten.
Militaria beurzen kom ik eigenlijk nooit, maar mocht je de helm ooit willen onderzoeken dan kunnen we wel wat regelen.
Gebruikersavatar
Mike_Utrecht
Lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 16 mei 2011, 22:11
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 7 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Mike_Utrecht »

Ik mijn foto’s in de starttopic geplaatst. Daar kan dit onderwerp verder besproken worden:

viewtopic.php?f=81&t=44113
Gebruikersavatar
Sambo
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 sep 2013, 14:36
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Sambo »

Hallo,

Vandaag is deze helm bij mij binnengekomen.
Als ik het goed heb is het een M38 versie? Ik kan helaas geen stempel of iets dergelijks vinden. Het binnenwerk is ook in te verouderde staat.
Ook bevind er zich aardig veel roest op de helm en raakt de helmplaat aan de rechterkant los.
Is er in beide gevallen iets aan te doen? Heeft er iemand tips voor?

Deze helm is mijn eerste Nederlandse stalen helm en aangeschaft via marktplaats voor €85. Wist al van te voren dat de staat niet super is, maar denk zelf dat €85 net een mooi bedrag was voor deze helm. Wat vinden jullie?

Met vriendelijke groeten,
Sam
Bijlagen
8ACF3C12-3B24-4367-A11D-99E84928A0D3.jpeg
2D3262A6-32FD-4FC0-AF57-477A30EBEFC8.jpeg
BAE75217-BA22-43D8-87E6-F2CBE2013EF4.jpeg
9852C9B4-9797-41BB-8257-4747A21346E2.jpeg
03349852-8582-4233-B4A8-4D59F0F11AE8.jpeg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door asjemenou »



Roemeense M39 helm.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door patrickh »

Persoonlijk had ik m zo gelaten, was een helm met geschiedenis... Wel knap gedaan.
Plaats reactie