Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

jah hij ziet er nog best wel goed uit van buiten.

zal eens even kijken waneer ik een foto kan maken.
Carl4cv
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 jan 2007, 10:00
Locatie: Deventer

Bericht door Carl4cv »

Ik heb 2 nederlandse helmen in mijn bezit, kan iemand vertellen welk type het is en waar het nummer 12 voor staat. Dit nummer is in 1 van de helmen aan de zijkant er in geslagen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Type M27/M28. Volgens mij origineel pre-40 binnenwerk maar dat zou je aan de expert moeten vragen. Deze zijn na de oorlog doorgebruikt (< Zwarte kleur), waarschijnlijk door de brandweer.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Het binnenwerk van de linkse lijkt mijn 1940 aanmaak, maar dat weet ik niet precies. De zwarte kleur zou ook kunnen betekenen dat het om een verzets helm gaat, maar dat lijkt mij hier nniet echt het geval. Oja, over die vraag m27 of m28, het moet m27 zijn(model 1927), waarom velen denken dat het m28 is weet ik ook nog niet, binnenkort komt er een boek uit over de Nederlandse stalen helm van 1916-1946, daar zou het gegarandeerd in staan!
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Bericht door wukko »

Guido schreef:Zelfde als deze helm:

Afbeelding
(midden)

(eigen collectie)
Hoi,
De hierboven afgebeelde B.S.- helmen zijn zeker weten nep!!!

M.v. g Alex.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Graag enige onderbouwing...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Inderdaad. Als je dat zo zeker weet, kun je ons dan ook vertellen waar je dat uit op maakt, die middelste is nammelijk nu in mijn collectie...ik weet zelf ook niet zeker of het een lbd o.i.d.of een verzethelm is. Denk je dat de twee BS stempels er later zelf zijn op gezet?
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Bericht door wukko »

Jonhy Frost schreef:Inderdaad. Als je dat zo zeker weet, kun je ons dan ook vertellen waar je dat uit op maakt, die middelste is nammelijk nu in mijn collectie...ik weet zelf ook niet zeker of het een lbd o.i.d.of een verzethelm is. Denk je dat de twee BS stempels er later zelf zijn op gezet?
Hoi,
Ik weet het zeker omdat ik deze helmen zelf heb beschilderd met het B.S.-embleem!!!!! Niet omdat ik mensen wou oplichten maar omdat verzamelaars uit mijn buurt vroegen om zulk een helm voor verzamel/ expositiedoeleinden. Ik heb nooit geweten dat de door mij gemaakte helmen verkocht of geruild gingen worden. Daarom weet ik zeker dat de persoon die ze nu in zijn bezit heeft ze uit Zuid-Limburg verkregen heeft. (ik praat nu in dit geval alleen over de B.S. helmen, niet de afgebeelde helm met leeuw!) Ik was altijd goed in opknappen en oudmaken van oude spullen en heb veel ervaring opgedaan met schildertechnieken ivm mijn hobby op bouwmodelgebied. Veel vrienden van mij lieten bij mij helmen "restaureren". Ik heb o.a. U.S. helmen , Duitse rode kruis, Duitse cammo, Luftschutz, SS, Heer, Luftwaffe en para-helmen opgeknapt. Mocht de bezitter van deze helmen mij niet geloven, in zijn geval heb ik de door mij zelf gemaakte sjabones ter keuring nog altijd in mijn bezit.

M.v.g. Alex.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Dat is lekker voor degene aan wie de BS helm verkocht is....
Jeroen 29th
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 apr 2006, 16:44

Bericht door Jeroen 29th »

Fijn staaltje oplichting is het daar!
Rare jonegns die nederlanders :P
(ik had het niet over jou wukko)
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

wukko schreef:
Jonhy Frost schreef:Inderdaad. Als je dat zo zeker weet, kun je ons dan ook vertellen waar je dat uit op maakt, die middelste is nammelijk nu in mijn collectie...ik weet zelf ook niet zeker of het een lbd o.i.d.of een verzethelm is. Denk je dat de twee BS stempels er later zelf zijn op gezet?
Hoi,
Ik weet het zeker omdat ik deze helmen zelf heb beschilderd met het B.S.-embleem!!!!! Niet omdat ik mensen wou oplichten maar omdat verzamelaars uit mijn buurt vroegen om zulk een helm voor verzamel/ expositiedoeleinden. Ik heb nooit geweten dat de door mij gemaakte helmen verkocht of geruild gingen worden. Daarom weet ik zeker dat de persoon die ze nu in zijn bezit heeft ze uit Zuid-Limburg verkregen heeft. (ik praat nu in dit geval alleen over de B.S. helmen, niet de afgebeelde helm met leeuw!) Ik was altijd goed in opknappen en oudmaken van oude spullen en heb veel ervaring opgedaan met schildertechnieken ivm mijn hobby op bouwmodelgebied. Veel vrienden van mij lieten bij mij helmen "restaureren". Ik heb o.a. U.S. helmen , Duitse rode kruis, Duitse cammo, Luftschutz, SS, Heer, Luftwaffe en para-helmen opgeknapt. Mocht de bezitter van deze helmen mij niet geloven, in zijn geval heb ik de door mij zelf gemaakte sjabones ter keuring nog altijd in mijn bezit.

M.v.g. Alex.
Oeioeioei, daar schrik ik wel even van, het scheelde namelijk maar een paar minuten of ik was de eigenaar geweest van een van die.... Ik kan me niet herrineren dat erbij was vermeld dat ze nep zijn, ik weet wel nog dat ik het een belachelijk lage prijs was... te veel voor een 'repro'maar veel te weinig voor een originele. Ik kan me helaas niet herinneren wie hem wel gekocht heeft, ik zal effe kijken of ik dat kan op zoeken.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=15736
Dit is het topic, de bs helm was al weg en had hij al eraf gehaald...
Het is wel grof dit zo achter de rug van Guido te doen, misschien wist hij zelf niet eens dat ze nep waren...
We moeten het hem gewoon vragen.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Wukko,

Hier schrik ik zelf heel erg van! HEEL erg van.. Ik heb ze beide als zijnde orgineel gekocht. Ik weet niet of jij die ene Alex bent waarvan in de linker helm toendertijd heb gekocht via Marktplaats?!?!

Ik ga er verder achteraan... En zou graag meer van je horen over het beschilderen van de helmen en voor wie deze helmen bedoeld waren. Zodat ik het een en ander kan natrekken!

Mvg

Guido
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Bedankt Guido, fijn dat jij de 'oplichter' niet bent! ;)
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
wukko
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 aug 2005, 09:32
Locatie: Heerlen

Bericht door wukko »

Hoi,
Ik heb nooit zo een helm verkocht. Ik heb idd vaker een helm voor vrienden en bekenden opgeknapt. O.a ook zwarte Nederlandse helmen met een wolfsangel op de voorkant.

M.v.g. Alex.
Plaats reactie