Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Dodo schreef:
Loek D. schreef:
Dodo schreef:Als mevrouw een legbatterij was, dan kreeg ze een medaille. Bizar dit... :?
Hebben de Duisters toch ook... Het Mutterkreuz!
Heel logisch eigenlijk :)
Eigenlijk niet. Twee volstrekt bizarre en misdadige ideologien, het communisme en het nazisme, dus zo logisch is het niet. Vind ik dan.
Jawel, als je je er in verplaatst, als die kinderen groot zijn kunnen ze in het leger, of zelf een goede moeder worden, zo bleef het volk voortbestaan, en waren Hitler en Stalin 'verzekerd' van een machtig rijk op lange termijn.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

maar dat wil niet zeggen dat het niet misdadig is..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

sobel schreef:maar dat wil niet zeggen dat het niet misdadig is..
Precies, maar wat Jonhy zegt klopt ook helemaal. :)

Laten we weer terug on-topic gaan..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
jeffreyvanspengen
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2005, 12:28

Bericht door jeffreyvanspengen »

Intressant topic, ik begin er nu toch aan te denken om ook wat Russisch spul te verzamelen 8)
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Dodo schreef:Als mevrouw een legbatterij was, dan kreeg ze een medaille. Bizar dit... :?
Tja, een beloning voor het 'leveren' van nieuwe krachten die het land kunnen dienen. De regel was trouwens dat de onderscheiding uitgekeerd werd wanneer het jongste kind 1 jaar was en alle andere kinderen nog leefden. Als een kind echter stierf terwijl hij / zij de staat diende werd dit kind ook meegerekend.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Mijn hemel, delen van collecties van personen op een ander Forum:

Enkele duizenden Euro's waard:
Afbeelding

Vele tienduizenden Euro's waard:
Afbeelding

Bijna honderdduizend Euro waard:
Afbeelding

:shock:
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Katusha
Lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 18 feb 2006, 14:38

Bericht door Katusha »

Damn homie!! Waarom zo veel hetzelfde :?
She ne wmerla Ukraina ni slawa ni wolja she Wam Brattja Ukrainci posmihnetsja dolja!!!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Dat is een beetje overdreven... Die man moet een partij geld gehad hebben! Die onderste medailles zijn gemiddeld ongeveer 6700 euro waard! Wat voor'n medailles zijn het dan..?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische onderscheidingen

Bericht door asjemenou »

Het is wat je zegt een flinke verzameling of is het voor de verkoop? Alleen de onderscheidingen/orden op de onderste foto zijn echte klappers vind ik (als ze origineel zijn). De rest is leuk maar niet spectaculair. Wel als je het allemaal weet te verkopen natuurlijk dan levert het nog wel wat op.
Op de bovenste foto zie je in het rechterbakje voornamelijk een partij Roemsorden 2e klasse liggen. Volgens mij allemaal 1985 uitgaven, zeg maar de Brezjnev versie. Ter herinnering aan het 40 jarige jubileum van de overwinning op Duitsland in 1985 kreeg elke toen nog levende veteraan zo'n 1985 versie van de Orde van de Vaderlandse orde uitgereikt. Er zijn er toen ruim 5 miljoen (2e klasse) van verleend! De 1985 versie is overigens een herinneringsonderscheiding en geen orde zoals het 1e en 2e type. De waarde van de 1985 versie is trouwens ook niet zoveel. Wat de rest van de medailles/onderscheidingen betreft deze zijn allen tot aan 1991 toe verleend. Of deze persoon veel geld heeft weet ik niet maar het is meer de vraag of hoe hij er aan komt. In Nederland hebben we ook iemand die zoveel van deze Sovjet onderscheidingen verkoopt; http://koopjes.marktplaats.nl/verzamele ... 35462.html

Misschien is dit wel goed om even op dit topic te vermelden. Het is o.a. in Rusland en de Oekraïne bij de wet verboden om dit soort onderscheidingen te kopen dan wel te verkopen. Een reden zou zijn dat het is voorgekomen dat oude veteranen zijn beroofd van hun onderscheidingen. Uiteraard komt het ook voor dat een veteraan die van z'n karige pensioentje moet leven z'n onderscheidingen op de zwarte markt verkoopt. Veel krijgt hij er overigens niet voor want het is bij wet verboden om dit te doen. Daarom deze wet. Uitvoeren van dit soort onderscheidingen is dan ook verboden. Het is dan ook niet raadzaam om dit soort onderscheidingen te kopen in Rusland. De kans is zeer groot dat het spul bij de Russische douane in beslag wordt genomen. Je zult dus ook zelden een Rus via Ebay e.d. de onderscheidingen van z'n vader te koop zien aanbieden.
De Russische onderscheidingen die je in het Westen te koop ziet aangeboden zijn veelal al voor het aannemen van deze wet uitgevoerd. Alles wat nu nog deze kant opkomt wordt waarschijnlijk aangeleverd door mensen die niet helemaal zuiver op de graad zijn. Het gaat hier dan wel voornamelijk om hogere en zeldzame onderscheidingen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit ook pas sinds een jaar weet. De meeste mensen hier in het Westen weten ook niet dat deze wet in Rusland bestaat. Ik ben sindsdien heel selectief geworden met het aankopen van Sovjet onderscheidingen en zeker van wie ik ze koop. Nu kan ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit Sovjet onderscheidingen direct vanuit Rusland e.d. heb gekocht.
Wat die Nederlandse verkoper op Marktplaats betreft, ik ken 'm verder niet en het kan een hele aardige meneer zijn maar ik krijg toch wat kriebels bij dit soort advertentie's. De man doet overigens volgens de Nederlandse wetgeving niets verkeerd maar hoe komt hij bijvoorbeeld aan zoveel Lenin orden? Zijn deze ooit verleend? Is het een productieoverschot welke naderhand zijn genummerd, dus vervalst?! Ik heb geen idee en daar geeft mijn boek The comprehensive guide ook geen antwoord op.
Het is niet verkeerd of verboden in Nederland/België om Sovjet onderscheidingen te verzamelen. Alleen let goed op of van wie je dit spul koopt. Ik koop het sowieso niet van bovenstaande personen die hele voorraden hebben.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Russische onderscheidingen

Bericht door Auke »

asjemenou schreef:Het is wat je zegt een flinke verzameling of is het voor de verkoop? Alleen de onderscheidingen/orden op de onderste foto zijn echte klappers vind ik (als ze origineel zijn).
Deze zijn origineel! Er zijn van die fanatiekelingen die alleen maar het 'hoge' spul kopen en daar echt kapitalen aan uit geven. Zo ken ik ook iemand die alleen maar Medailles van de Gouden Ster van de Held van de Sovjet-Unie koopt. Niets anders. Hij heeft na tientallen jaren verzamelen drie van die dingen...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Koude oorlog

Bericht door asjemenou »

Tientallen jaren?! Ik had tot 16 jaar geleden niet durven dromen dat het mogelijk zou zijn om een verzameling Russisch WOII te hebben maar dit terzijde.
Zoals al eerder gezegd hoe is het mogelijk dat zo iemand zo'n partij Sovjet onderscheidingen heeft? Net wat je zegt, met geld doe je veel ook in Rusland.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Tientallen jaren zal wel wat overdreven zijn, ik denk niet dat er voor de val van de muur veel te verzamelen viel. Maar waar het om gaat; er zijn dus mensen die niets geven om de 'low end' medailles en alleen maar voor het grote werk gaan. Na vele jaren is dan zoiets het resultaat. Geef mij dan maar een verzameling met de meer voorkomende ordes en medailles...

Ik heb trouwens contact opgenomen met die persoon van Marktplaats. Ik ben benieuwd wat daaruit voortkomt...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

asjemenou schreef:Het is o.a. in Rusland en de Oekraïne bij de wet verboden om dit soort onderscheidingen te kopen dan wel te verkopen.
Net als in Amerika het verboden is om de Medal of Honor te verkopen..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Mijn verzameling Russische WOII onderscheidingen bestaat ook enkel en alleen maar uit veel voorkomende onderscheidingen. De hogere onderscheidingen zijn te duur en gaan dus sowieso boven mijn budget.
Wat de verkoper op Marktplaats betreft, doe voor mij geen moeite ik wil niet eens weten wie het is of hoe hij aan de partij onderscheidingen komt. Wanneer je hem benadert dan zal hij wel een leuk verhaal hebben en waarschijnlijk heeft hij ze ook weer van iemand anders. Gewoon een handelaar die in onderscheidingen doet. Eind van het verhaal is alleen, dat spul komt uit Rusland en hoe kan je daar op een legale manier aan zoveel Lenin orden komen terwijl er daar een wet is die het verhandelen ervan verbied?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Dodo schreef:Dat is een beetje overdreven... Die man moet een partij geld gehad hebben! Die onderste medailles zijn gemiddeld ongeveer 6700 euro waard! Wat voor'n medailles zijn het dan..?
Sorry, even je vraag over het hoofd gezien.

Van links naar rechts, van boven naar onder:
Orde van de Rode Ster - Medailles van de Gouden Ster van de Held van de Sovjet-Unie - Orde van de Rode Ster.
2 x Orde van de Patriottische Oorlog 1e Klasse - Orde van de Rode Banier.
Orde van Aleksandr Nevsky.
Orde van Bogdan Chmelnitsky 3e Klasse - Orde van Soevorov 3e Klasse.
Orde van Bogdan Chmelnitsky 2e Klasse - Orde van Soevorov 2e Klasse - Orde van Koetoezov 1e Klasse.
Orde voor de Dienst voor het Moederland in de Krijgsmacht van de USSR 1e Klasse.
Daaronder twee Mongoolse onderscheidingen.



En nog een lachertje, onlangs op E-Bay: de Orde van de Big Mac.
Laatst gewijzigd door Auke op 01 dec 2006, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie