Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Toch nog snel een kleine display gemaakt van mijn russisch materiaal ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

PPS-42/43

Bericht door asjemenou »

beno schreef:Kan iemand me wat meer vertellen ivm de maker van de pps43? (is het btw normaal dat het magazijn niet past in mijn ppsh-41? Ik dacht namelijk dat dit kon...)

Afbeelding
Afbeelding
Leuke aanwinst zo'n PPS-43. De afkorting PPS-43 staat voor Pistolet Pulemjot Sudaeva-43. Sudaev was de ontwerper van dit machinepistool welke voor het eerst op beperkte schaal werd gemaakt in het voorjaar van 1942, o.a. ook gedurende het beleg van Leningrad. De PPS-42/43 was een goedkoper, eenvoudiger en sneller te fabriceren wapen dan de PPSh-41. Kostte het zo'n 7 uur om een PPSh-41 te fabriceren, de PPS-42/43 had slechts een productietijd van zo'n 3 uur.
De reden voor het ontwerp van de PPS-42/43 was niet alleen de prijs en de simpele constructie ervan. Het Sovjet leger had ook behoefte aan een machinepistool welke makkelijk in het gebruik was in kleine ruimten. Vanwege de opklapbare kolf was de PPS-42/43 voor o.a. tankbemanningen en parachutisten makkelijker in het gebruik dan de PPSh-41.
Hoewel het wapen al op beperkte schaal in 1942 werd gemaakt werd het pas in 1943 massaal gefabriceerd. De Sovjets hebben het wapen tot en met 1946 gemaakt. Met de invoering van het AK-47 Kalasjnikov aanvalsgeweer in het Sovjet leger verdween de PPS-42/43 naar de legers van de overige Warschau-Pact landen. In deze Warschau-Pactlanden werd de PPS-42/43 overigens ook gekopieerd net als in China en Noord-Korea.
Zoals Racefiets al terecht heeft opgemerkt zijn de magazijnen van de PPS-42/43 en de PPSh-41 niet onderling uitwisselbaar.

De letter "C" (Cyrillische S) op het wapen staat voor de Stalin auto fabriek of voor de Sovjet wapenfabriek Sestroryetsk. Het jaar van fabricage is 1943. Daaronder het serienummer van het wapen; PP 545.
De overige stempels op het wapen kan ik niet echt thuisbrengen. Het is goed mogelijk dat het wapen is doorgebruikt en overgestempeld door één of ander voormalig Warschau-Pactland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Erg bedankt, asjemenou ;)
Maar kan het niet zijn dat het jaar van fabricage 1945 is?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door racefiets »

Fabrikagejaar is inderdaad 1945. De stempels op de diverse delen zijn voornamelijk proef/afname stempels. Die op je laatste foto kan ik niet direct thuis brengen. Vermoed dat die van het onklaar maken zijn.
Dat de C voor wapenfabriek Sestroryetsk zou zijn wist ik nog niet. Zo leer ik ook nog eens wat nieuws. :yes:

Nou maar hopen dat ik snel antwoord krijg op mijn ontheffing aanvraag. De PPS en PPSH staan heel hoog op mijn lijstje.
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

racefiets schreef:Fabrikagejaar is inderdaad 1945. De stempels op de diverse delen zijn voornamelijk proef/afname stempels.
Tu quoque, bedankt :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

PPS-42/43

Bericht door asjemenou »

beno schreef:Erg bedankt, asjemenou ;)
Maar kan het niet zijn dat het jaar van fabricage 1945 is?
Het fabricagejaar van de PPS-43 zal dan inderdaad 1945 zijn als jij het zo zegt. Ik kon dit jaartal niet goed zien op de foto. Ik twijfelde tussen 1943 en 1945 vandaar.

Afbeelding

De PPS-43 is ook op de bovenstaande wereldberoemde foto uit 1945 te zien. De Sovjet soldaat met de Sovjetvlag draagt op zijn rug een PPS-43 machinepistool.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door beno »

Bedankt :)
Nog een laatste vraagje: bovenop de rgd-33 granaat staan 2 keer de letter k, waar zou dit voor kunnen staan?
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door frei »

racefiets schreef: Nou maar hopen dat ik snel antwoord krijg op mijn ontheffing aanvraag. De PPS en PPSH staan heel hoog op mijn lijstje.
Ontzettend veel succes, zul je nodig hebben. Ikzelf heb jaren lang een ontheffing gehaden en alles liep goed, naar volle tevredenheid van de plaatselijke politie. Beveiliging en samenwerking met de politie en andere zaken alles was voorelkaar. Nam deel aan tentoonstellingen, hielp politie met gegevens over gevonden wapens enz. enz. enz. Tot het moment dat de kundige man van bijzondere wetten werd vervangen door een "broekje" die dacht alles te weten en zichzelf wou bewijzen. Kortom een persoon waarbij alles wat geregeld was, niet goed genoeg was. Het is jammer dat dergelijke figuren die totaal geen enkel gevoel met wapens hebben op zulke plaatsen terechtkomen. Hoop echt dat jij een andere en meer meewerkende agent hebt zoals ik die in het begin had. Heb door deze ervaring geen vertrouwen meer in een ontheffing daar ze deze op elk gewenst moment weer kunnen intrekken waardoor je verzamling die je met moeite hebt opgebouwd van de een op de andere dag niks meer waard is. ik had echt zeldzame stukken zoals o.a. een MP41, een nummergelijke MP44 alles wat hierboven (ppsh en pps)en nog veel meer. Deze zijn echter op een goede plek terechtgekomen, die heb ik net als de meeste wapens kunnen behoeden voor de pers.
Dit is natuurlijk mijn eigen ervaring en mening. HET KAN OOK ANDERS !! Hoop dat jij meer geluk hebt, maar hou er in ieder geval rekening mee dat wanneer je een ontheffing hebt je een speelbal bent van hun "grillen".
spetzkommisar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2011, 19:41

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door spetzkommisar »

Ik heb inmiddels een bontmuts met embleem(foto komt) nu wil ik eigenlijk graag zon leren jas of schaapsvacht jas erbij in mijn eigen maat(ja ik draag mijn militaria colectie daadwerkelijk). Ik weet niet meer precies wie die jassen droegen maar ik heb er wel foto van.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga zowiezo nog een advertentie plaatsen in de marktplaats maar ik moet eerst in die groep geaccepteerd worden.
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Volkspolizei »

Verzamel al enige jaren DDR uniformen.
Kortgeleden een Russisch uniform gekocht en daarna nog een paar, ik vrees dat dit uit de hand gaat lopen.......
Moet mijzelf dus nu flink gaan inlezen m.b.t. Sovjet uniformen, koude oorlog periode.

Hier wat van mijn aankopen (het zijn de Ebay foto's, heb zelf nog geen foto's gemaakt)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Volkspolizei »

UdSSR Stahlhelm Mod.1940 SH40 СШ 40

Gisteren gekocht via Ebay.
Dit is een naoorlogse aanmaak, ongebruikt uit depot.

Afbeelding
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Volkspolizei »

Gisteren aangekocht via Ebay:

Kolonel luchtmacht, velddienst uniform

Afbeelding

Afbeelding
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Haplo »

Volkspolizei schreef:ik vrees dat dit uit de hand gaat lopen.......
Begint het al wel op te lijken.... :mrgreen:
Wel nette uniformen.
Mooie staat.
Mvg/Best regards, Sipke
Men of Valor
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 04 okt 2009, 20:53

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Men of Valor »

Nette buste's,waar kun je deze verkrijgen??
Top collectie
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
Plaats reactie