Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Voor zover ik weet is deze echt.
Ik heb te horen gekregen van degene wan wie ik deze gekregen heb dat deze meegenomen is door een vriend van hem...geruild met een Russische militair tegen West Duitse Marken...

aan de binnenkant zit er een wit label aan de rand vast...blauwe letters

Er staat iets van :

СOPT
ЦeHa

En erachter staan een heleboel cijfers...
En links, bij de rand, een soort van klok met 9D in het midden :?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
RussianCollector
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:57

Bericht door RussianCollector »

Zoals deze?

[img=http://img507.imageshack.us/img507/4622/ushblackbacksc0.th.jpg]

Volgens mij is het geen echte, als er een label aan zit, zijn het 99% reproducties. Normaal werden ze alleen gestempeld.
Maar een foto van jouw ushanka kan opheldering geven :lol:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische Ushanka

Bericht door asjemenou »

mannerheim schreef:Voor zover ik weet is deze echt.
Ik heb te horen gekregen van degene wan wie ik deze gekregen heb dat deze meegenomen is door een vriend van hem...geruild met een Russische militair tegen West Duitse Marken...

aan de binnenkant zit er een wit label aan de rand vast...blauwe letters

Er staat iets van :

?OPT
?eHa

En erachter staan een heleboel cijfers...
En links, bij de rand, een soort van klok met 9D in het midden :?
RussianCollector schreef:Zoals deze?

[img=http://img507.imageshack.us/img507/4622/ushblackbacksc0.th.jpg]

Volgens mij is het geen echte, als er een label aan zit, zijn het 99% reproducties. Normaal werden ze alleen gestempeld.
Maar een foto van jouw ushanka kan opheldering geven :lol:
Russische militaire uniformen/uitrustingsstukken werden/worden over het algemeen alleen gestempeld dat is waar. Kan je echt geen foto maken van je Ushanka? Een vergelijkbare foto van een Ushanka is natuurlijk nog niet jouw Ushanka.
De Ushanka's in mijn verzameling, waarvan één uit WOII, lijken niet eens op het model zoals op de door RussianCollector geplaatste foto.
Nog even een opmerking. Je verteld iets over de afkomst van de Ushanka. Dit is een verhaal wat natuurlijk niet door jou is na te trekken. Laat je dus ook niet misleiden door dergelijke verhalen. Het belangrijkste is dat je een object herkent aan z'n kenmerken. Dan alleen kan je zeker zijn van de orginaliteit.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Degene van wie ik die muts gekregen hed is wel te vertrouwen hoor.
Ik kan wel een foto maken...maar hoe upload ik die dan? :?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Dat kan via http://www.imageshack.us . Met 'bladeren' zoek je de foto op op je PC en vervolgens klik je op 'host it'. Dan krijg je een aantal codes. Je kiest dan de tweede van boven en die plaats je in het vak waar je ook je reacties typt.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Afbeelding

Dit is hem...ik heb nog meer foto's maar volgens mij is dit voldoende :wink:
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Label in bontmuts

Bericht door asjemenou »

Blijkbaar heb je een Russische bontmuts uit 1990. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik mij niet zo verdiep in de moderne naoorlogse Russische militaria maar ik denk dat ik het labeltje toch wel redelijk voor je kan ontcijferen.

Afbeelding

1. Het cijfer 10 in de cirkel van getallen is onderstreept dus dit zou kunnen betekenen dat de bontmuts in oktober 1990 is gefabriceerd.

2. P = Размер (Razmjer), dit is het Russische woord voor maat. Het getal 59 is onderstreept dus de bontmuts zal maat 59 zijn.

3. Copt (Sort), het Russische woord voor klasse of kwaliteit. De bontmuts zal dus van kwaliteit 1 zijn want dit cijfer is eveneens onderstreept.

4. Цена (Tsena), Russisch voor prijs. De bontmuts zal een verkoopprijs van 27-00 Roebel hebben gehad.

Gezien het feit dat de bontmuts uit 1990 komt zal de prijs wel 27,00 oude Sovjet-Russische Roebel zijn geweest. Ik weet uit eigen ervaring dat je in die tijd in Rusland voor 27 Roebel nog heel wat kon doen. Dus jouw bontmuts zal dan wel van een goede kwaliteit zijn.
Omdat er een prijs wordt vermeld in de bontmuts denk ik niet dat het om een militaire variant gaat. Bontmutsen, en overige uitrustingsstukken worden tenslotte uitgereikt aan militairen en niet aan ze verkocht. Zelf heb ik één naoorlogse Russische militaire bontmuts. Zo even uit m'n hoofd gezegd uit 1989. Deze is aan de binnenzijde gestempeld en heeft geen label. Ook staat er absoluut geen prijsvermelding in.
Ik weet niet of dat je een beginnende Sovjet verzamelaar bent maar ik wil je wel even hierbij een goede tip geven. Als je "Russische" letters in een bontmuts, jas of wat dan ook ziet staan wil dit niet zeggen dat het ook van Russische komaf is. De meeste mensen hier noemen die letters Russisch maar in werkelijkheid is dit Cyrillisch schrift. Het Cyrillisch schrift wordt namelijk ook gebruikt door Witrussen, Oekraïners, Bulgaren en Serviërs. Dus bijvoorbeeld een bontmuts voorzien van Cyrillische lettertekens kan ook daar vandaan komen.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Hartelijk bedankt voor je hulp :)
Ik verzamel nu Russisch, maar ik wil nog Fins en Duits gaan verzamelen.
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Vervalste medaille voor de verdediging van Moskou

Bericht door asjemenou »

Dat de hogere Sovjet orden en medailles worden nagemaakt dan wel vervalst dat is inmiddels wel bekend. Maar dat de wat meer voorkomende medailles zoals de verdedigings-, inname- en bevrijdingsmedailles ook worden nagemaakt dat zal misschien niet elke nieuwe Sovjet onderscheidingen verzamelaar weten. Ik heb het hier dan even niet over de medaille's zoals voor de verdediging van het poolgebied, voor de verdediging van Odessa e.d.
Onlangs kwam ik in het bezit van een nagemaakte medaille voor de verdediging van Moskou (?????? ?? ??????? ??????/Medal Za oboronu Moskvy). Er zijn ruim 1 miljoen exemplaren van deze medaille uitgereikt dus het is niet echt een super zeldzame medaille.

Afbeelding

Afbeelding

Voor alle duidelijkheid, de linkermedaille is de vervalsing en rechts de originele medaille voor de verdediging van Moskou. Op bovenstaande foto's is het verschil uiteraard goed te zien maar herken je de vervalsing ook wanneer hij alleen staat afgebeeld op een foto van matige kwaliteit zoals je die veel tegenkomt op Ebay?
Het eerste wat mij opviel aan de vervalsing was het oneffen oppervlak van de medaille. Op een foto kan dit oneffen oppervlak al snel voor vuil o.i.d. worden aangezien. Ten tweede, is het oogje/ringetje van de vervalste medaille gesoldeerd met messing soldeer en niet met tin/lood soldeer zoals dat bij een originele wel het geval is.
Ten derde, de diameter. Een originele medaille voor de verdediging van Moskou heeft een diameter van 32,5 milimeter. De diameter van de vervalsing is 31,7 milimeter. Als je de medailles op elkaar legt dan is het verschil goed te zien. Als je wat kritischer gaat kijken dan zie je ook verschil tussen de letters en de afbeeldingen van de medaille's.
Zoals al eerder vermeld, is het niet alleen de medaille voor de verdediging van Moskou die wordt nagemaakt. Zo heb ik ook vervalsingen van de medaille's voor de inname van Boedapest, Wenen en Berlijn gezien. Ik heb ze ook al zelfs meedere keren op Marktplaats en Ebay te koop aangeboden gezien.
Nogmaals gezegd, aan de hand van alleen een foto en het verkoperspraatje kan je vaak de originaliteit niet bepalen. Durf gerust de verkoper naar bepaalde kenmerken te vragen. Daarbij is een goed referentieboek onmisbaar. De tijd dat Sovjet onderscheidingen niet interessant waren om na te maken is voorbij. De verzamelmarkt voor Sovjet onderscheidingen wordt steeds meer overspoeld met vervalsingen. Dit geldt voor zowel de duurdere als de goedkopere onderscheidingen.
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Maar wat is het nut van het vervalsen van goedkopere onderscheidingen??? :?
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

mannerheim schreef:Maar wat is het nut van het vervalsen van goedkopere onderscheidingen??? :?
Ze zijn ook makkelijker te verkopen. Productiekosten worden omlaaggedrukt als je ze in een grote hoeveelheid kan maken. Daarnaast lijkt het logischer als je enkele minder zeldzame onderscheidingen aanbied, in plaats van enkele zeer zeldzame onderscheidingen. De meeste kopers gaan dan toch even wat duidelijker kijken, bij goedkopere is dat dan weer niet zo.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
mannerheim
Lid
Berichten: 910
Lid geworden op: 01 jan 2007, 14:54
Locatie: Limburg-Noord

Bericht door mannerheim »

Klopt, maar het lijkt me toch winstgevender om op het gehele WWW dure medailes te koop te zetten (1 op marktplaats, 1 op Duitse Ebay, 1 op Nederlandse Ebay 1 op Engelse Ebay etc.)
Audemus Jura Nostra Defendere
I Wish I was in Dixie, Hooray! Hooray!
Oi maamme, Suomi, synnyinmaa!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

mannerheim schreef:Klopt, maar het lijkt me toch winstgevender om op het gehele WWW dure medailes te koop te zetten (1 op marktplaats, 1 op Duitse Ebay, 1 op Nederlandse Ebay 1 op Engelse Ebay etc.)
Ook dit gebeurt al en niet alleen met Sovjet medailles. Ebay e.d. is nu eenmaal een nummer 1 methode om koopwaar (wereldwijd) aan de man te brengen. Sommige mensen verkopen er bewust vervalsingen/kopieën maar er zijn ook genoeg mensen die niet eens weten of wat ze nu eigenlijk verkopen. Het blijft als serieuze verzamelaar zijnde dus goed uitkijken geblazen op dit soort verkoopsites. Zie eerdere topics; http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=15843 en http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=15812 .
Wat die kosten betreft voor het namaken van bijvoorbeeld de goedkopere Sovjet inname-/bevrijdings- en verdedigingsmedailles. Vermoedelijk worden deze medailles ergens in een voormalige Sovjetrepubliek of misschien wel in Rusland zelf gemaakt. In dit soort landen kan je uiteraard die medailles heel goedkoop en makkelijk produceren. De lonen zijn er superlaag, men is geen lid van de wereldhandelsorganisatie dus wie doet je wat?!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant M1891

Bericht door asjemenou »

Regelmatig krijg ik PB’tjes/e-mails van mensen die vragen hebben over het Mosin Nagant geweer. Vaak is dit naar aanleiding van een Mosin Nagant die ze bijvoorbeeld op Marktplaats te koop hebben zien staan. De meest gestelde vraag is dan; “Is deze ook in de oorlog gebruikt?”. Deze vraag is natuurlijk niet altijd even makkelijk te beantwoorden. Daarvoor heb ik toch wel enkele detailfoto’s van het bewuste geweer nodig. De ervaring leert mij dat de meeste Mosin Nagants die je op Marktplaats tegen komt, afkomstig zijn uit Finland. Dit zijn de zg. Finse Mosin Nagants model M1891.
Maar al te vaak wordt gesuggereerd dat dit geweer per definitie (Sovjet) Russisch zou zijn maar niets is minder waar. Daarom even een klein stukje historie. Tot aan 1917 behoorde Finland tot het Russische rijk. Daarna werd Finland een onafhankelijk land. Het wegtrekkende Russische leger liet zoveel wapentuig achter dat de Finnen hiermee hun leger konden uitrusten. Onder dit wapentuig bevonden zich ook grote partijen Russische Mosin Nagant M1891 geweren. Na verloop van tijd had het Finse leger behoefte aan (reserve) onderdelen. Deze zijn ze dus zelf gaan maken. Ook werden de Mosin Nagant geweren opgelapt met onderdelen van andere Mosin Nagant geweren. Zo kan het dus zijn dat zo’n Finse Mosin Nagant bijvoorbeeld ook Russische en of Franse onderdelen heeft. Een Finse (doorgebruikte) Mosin Nagant M1891 is over het algemeen makkelijk te herkennen. Meestal is deze dan voorzien van de bekende rechthoekige Finse legerstempel met daarin de Latijnse letters SA (Suomen Armeija – Fins leger). Sovjet Russische Mosin Nagants zullen dus altijd Cyrillische (Russische) letters in de stempels hebben staan. Zijn deze oudere Mosin Nagants M1891 nu ook in WOII gebruikt? Ja, ze zijn ook in WOII gebruikt door zowel de Finnen als door de Sovjets. De Sovjet Mosin Nagant M1891 die ik in mijn verzameling heb is hier een mooi voorbeeld van (zie foto onder). Deze late versie van de M1891 uit 1925 is namelijk buitgemaakt door de Finnen in de winteroorlog van 1939/40. Dit is te zien aan bepaalde stempels op het geweer.

Afbeelding

Het bajonet op de foto is een zg. 1e model bajonet met een schroefklem en behoort dus op de M1891. Het 2e model, die je veel vaker ziet, met de veerklem past wel op de M1891 maar behoort hier eigenlijk niet op. Het 2e model bajonet behoort op de M1891/30. Het 1e model past overigens niet op de M1891/30.
Finland en Rusland (Sovjet Unie) zijn overigens niet de enige landen geweest die het Mosin Nagant geweer in gebruik hebben gehad.

Afbeelding

Russische rekruten (burgerwacht?!) krijgen gedurende WOII wapeninstructie's van een legerofficier. De rekruten zijn bewapend met Mosin Nagant M1891 geweren. Aan de klembeugels om de handbeschermers is te zien dat het late versie's van de M1891 zijn.

Afbeelding

Sovjet soldaten eveneens bewapend met de oudere Mosin Nagant M1891 geweren. De eerste model bajonetten met de schroefklem zijn op de foto duidelijk te zien. Dit eerste model bajonet past alleen op het oudere M1891 geweer en niet op de latere M1891/30.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant karabijn M44

Bericht door asjemenou »

Onlangs werd ook de vraag op dit forum gesteld of dat de Mosin Nagant M44 karabijn ook in WOII werd gebruikt. Ja, de M44 karabijn werd vanaf eind 1943 door de Sovjets in gebruik genomen. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat deze M44 karabijn alleen door artilleristen, chauffeurs e.d. werd gebruikt. Foto’s uit die tijd bewijzen het tegendeel. Hoewel de Sovjets hun soldaten veelal uitrustte met automatische wapens zoals de PPSh-41 en de PPS-43, hechtte men toch ook veel waarde aan een infanteriewapen welke kon worden voorzien van een bajonet. De M44 karabijn was een mooie aanvulling hierop en zeer geliefd bij straatgevechten.

Afbeelding

Een vroege oorlogsgedateerde versie van de Sovjet M44 karabijn. Dit is o.a. te zien aan het scharnier van het klapbajonet.

Afbeelding

1945, soldaten van het Rode leger in Wenen. Drie van vier soldaten zijn bewapend met M44 karabijnen.

De M44 karabijn welke tot 1948 in de Sovjet Unie werd gemaakt, kent ook een naoorlogse geschiedenis. De M44 karabijn werd na de oorlog bij de meeste Warschau Pactlanden in de bewapening opgenomen en zelfs geproduceerd. De M44 karabijn werd zelfs tot in China toe gemaakt. Uiteraard valt er veel meer te vertellen over de verschillende modellen Mosin Nagant geweren en karabijnen. Meer informatie over de Mosin Nagant is te vinden op de websites; http://www.mosinnagant.net/default.asp en http://russian-mosin-nagant.com/mambo/ .

Afbeelding

Rekruten van de Oostduitse Volksmarine krijgen schietoefeningen met de M44 karabijn. Hoewel de Oostduitse strijdkrachten wel uitgerust waren met M44 karabijnen werd de karabijn echter niet in de DDR zelf gefabriceerd. Dit waren veelal Sovjet gefabriceerde M44's. De foto dateert uit de jaren vijftig.

Afbeelding

M44 karabijnen afgebeeld in DDR Schützenschnuren für Schützenwaffen. Links de Volksmarine variant, rechts de Landstreitkräfte variant.

Afbeelding

Boedapest 1956. Een Hongaarse vrouw bewapend met een M44 karabijn gedurende de opstand tegen de Sovjet overheersing. Hongarije was één van de landen die de M44 karabijn ook heeft gemaakt. Hongaarse M44 karabijnen zijn gemerkt met de code "02".
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie