beno schreef:Kan iemand me wat meer vertellen ivm de maker van de pps43? (is het btw normaal dat het magazijn niet past in mijn ppsh-41? Ik dacht namelijk dat dit kon...)

Leuke aanwinst zo'n PPS-43. De afkorting PPS-43 staat voor Pistolet Pulemjot Sudaeva-43. Sudaev was de ontwerper van dit machinepistool welke voor het eerst op beperkte schaal werd gemaakt in het voorjaar van 1942, o.a. ook gedurende het beleg van Leningrad. De PPS-42/43 was een goedkoper, eenvoudiger en sneller te fabriceren wapen dan de PPSh-41. Kostte het zo'n 7 uur om een PPSh-41 te fabriceren, de PPS-42/43 had slechts een productietijd van zo'n 3 uur.
De reden voor het ontwerp van de PPS-42/43 was niet alleen de prijs en de simpele constructie ervan. Het Sovjet leger had ook behoefte aan een machinepistool welke makkelijk in het gebruik was in kleine ruimten. Vanwege de opklapbare kolf was de PPS-42/43 voor o.a. tankbemanningen en parachutisten makkelijker in het gebruik dan de PPSh-41.
Hoewel het wapen al op beperkte schaal in 1942 werd gemaakt werd het pas in 1943 massaal gefabriceerd. De Sovjets hebben het wapen tot en met 1946 gemaakt. Met de invoering van het AK-47 Kalasjnikov aanvalsgeweer in het Sovjet leger verdween de PPS-42/43 naar de legers van de overige Warschau-Pact landen. In deze Warschau-Pactlanden werd de PPS-42/43 overigens ook gekopieerd net als in China en Noord-Korea.
Zoals Racefiets al terecht heeft opgemerkt zijn de magazijnen van de PPS-42/43 en de PPSh-41 niet onderling uitwisselbaar.
De letter "C" (Cyrillische S) op het wapen staat voor de Stalin auto fabriek of voor de Sovjet wapenfabriek Sestroryetsk. Het jaar van fabricage is 1943. Daaronder het serienummer van het wapen; PP 545.
De overige stempels op het wapen kan ik niet echt thuisbrengen. Het is goed mogelijk dat het wapen is doorgebruikt en overgestempeld door één of ander voormalig Warschau-Pactland.