Dat de hogere Sovjet orden en medailles worden nagemaakt dan wel vervalst dat is inmiddels wel bekend. Maar dat de wat meer voorkomende medailles zoals de verdedigings-, inname- en bevrijdingsmedailles ook worden nagemaakt dat zal misschien niet elke nieuwe Sovjet onderscheidingen verzamelaar weten. Ik heb het hier dan even niet over de medaille's zoals voor de verdediging van het poolgebied, voor de verdediging van Odessa e.d.
Onlangs kwam ik in het bezit van een nagemaakte medaille voor de verdediging van Moskou (?????? ?? ??????? ??????/Medal Za oboronu Moskvy). Er zijn ruim 1 miljoen exemplaren van deze medaille uitgereikt dus het is niet echt een super zeldzame medaille.
Voor alle duidelijkheid, de linkermedaille is de vervalsing en rechts de originele medaille voor de verdediging van Moskou. Op bovenstaande foto's is het verschil uiteraard goed te zien maar herken je de vervalsing ook wanneer hij alleen staat afgebeeld op een foto van matige kwaliteit zoals je die veel tegenkomt op Ebay?
Het eerste wat mij opviel aan de vervalsing was het oneffen oppervlak van de medaille. Op een foto kan dit oneffen oppervlak al snel voor vuil o.i.d. worden aangezien. Ten tweede, is het oogje/ringetje van de vervalste medaille gesoldeerd met messing soldeer en niet met tin/lood soldeer zoals dat bij een originele wel het geval is.
Ten derde, de diameter. Een originele medaille voor de verdediging van Moskou heeft een diameter van 32,5 milimeter. De diameter van de vervalsing is 31,7 milimeter. Als je de medailles op elkaar legt dan is het verschil goed te zien. Als je wat kritischer gaat kijken dan zie je ook verschil tussen de letters en de afbeeldingen van de medaille's.
Zoals al eerder vermeld, is het niet alleen de medaille voor de verdediging van Moskou die wordt nagemaakt. Zo heb ik ook vervalsingen van de medaille's voor de inname van Boedapest, Wenen en Berlijn gezien. Ik heb ze ook al zelfs meedere keren op Marktplaats en Ebay te koop aangeboden gezien.
Nogmaals gezegd, aan de hand van alleen een foto en het verkoperspraatje kan je vaak de originaliteit niet bepalen. Durf gerust de verkoper naar bepaalde kenmerken te vragen. Daarbij is een goed referentieboek onmisbaar. De tijd dat Sovjet onderscheidingen niet interessant waren om na te maken is voorbij. De verzamelmarkt voor Sovjet onderscheidingen wordt steeds meer overspoeld met vervalsingen. Dit geldt voor zowel de duurdere als de goedkopere onderscheidingen.