Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door JimK »

Misschien een leuke aanvulling in dit topic.

Onlangs heb ik een Russische rekenschijf aan mijn collectie toegevoegt.
Deze rekenschijf werdt gebruikt voor Russisch artillerie. De rekenschijf dateert uit 1944 zoals te zien op de foto's. Het leuke is dat deze rekenschijf nog origineel ingevuld is. Hij is driedelig uitklapbaar en heeft twee draaibare schijven. De rekenschijf werd vaak in de kaartentas meegenomen samen met de andere instrumenten en kaarten. Veel meer heb ik er niet over te vertellen, zie foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

Mooi Sovjet WOII item, dat zeker. De artillerie was bij de Sovjets in WOII in groten getale aanwezig dus dit soort rekenschijven hadden ze dan ook zeer zeker nodig. Dat hij nog ingevuld is, is inderdaad een leuk detail.
Een ander aardig detail is, dat veel Sovjet WOII artilleriestukken na de oorlog in het Midden-Oosten terecht zijn gekomen. Ik kan mij de TV beelden herinneren van de burgeroorlog in Libanon. Waarin te zien was hoe Palestijnse milities Sovjet WOII kanonnen met munitie hadden opgeslagen in schuurtjes e.d. midden in woonwijken. Of de Sovjets ook de WOII rekenschijven bij de kanonnen leverden durf ik niet te zeggen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Robbert A »

hoi
ik kwam deze rusissche medaille toevallig tegen, dus ik nam de gok en kocht hem.
volgens de verkoper er van is het een of andere medaille van de moed of zo.
maar hier de foto's, is hij echt? dat is de vraag en is het een medaille van de moed?
http://i168.photobucket.com/albums/u176 ... C02017.jpg
http://i168.photobucket.com/albums/u176 ... C02018.jpg
de persoon die er op staat is stalin, dat weet ik zeker.
groeten
Robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door asjemenou »

De medaille welke je hebt gekocht is niet een medaille voor moed maar het is de "Medaille voor moedige arbeid in de grote patriottische oorlog 1941-1945". Zie, http://www.soviet-medals-orders.com/med ... t2_t.shtml . De medaille lijkt mij wel origineel alleen heeft je medaille geen hanger. Je schrijft dat je de gok hebt genomen. Hopelijk heeft de medaille je niet teveel gekost want bijzonder zeldzaam is deze niet. Er zijn er namelijk ruim 16 miljoen van verleend. Zoals je op bovenstaande website kunt lezen is de medaille verleend aan Sovjet burgers die zich hebben ingezet voor de oorlogsindustrie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Robbert A »

bedankt alsjemenou
er zat inderdaad geen lintje heeft, dat vind ik niet zo heel erg.
de medaille zelf koste me 5 euro dus erg duur was het niet.
dan heb ik nu mijn eerste item russische wo2 item :)
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Auke »

Dat is inderdaad nog wel een acceptabele prijs. Ook een hanger en lintje zijn nog wel te vinden. Voor 5 dollar heb je bij deze verkoper (zeer betrouwbaar!) een originele messing hanger uit WOII en een nieuw lintje:

http://home.netcom.com/%7Emerezhko/meda ... ories.html
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Robbert A »

bedankt auke
ik laat het nu gewoon zo en misschien later dat ik die hanger en lintje nog wel ergens koop
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door coco »

Hallo,

IK heb hier in Tjechie 2 Sovjet vlaggetjes gekocht, zal proberen morgen foto's te plaatsen.

mvg,

coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Robbert A »

hallo,

ik wil volgend jaar (2009) een russische gasmasker kopen maar ik heb geen flauw idee waarop ik moet letten...
ik heb het idee dat de gasmaskers die nu worden gemaakt in vele aanzichten hetzelfde zijn dan die van vroeger...
bijvoorbeeld deze:
http://link.marktplaats.nl/215876399

ikzelf heb twijfels, en vind het toch er erg nieuw uitzien
maar na foto's beken te hebben weet ik het niet zo meer....
kunnen jullie helpen?

groeten
Robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door JimK »

Van wanneer zoek je een gasmasker dan?

Russische gasmaskers zijn er genoeg van, de late KO exemplaren dan. Veel militaria bedrijven hebben er honderden/duizenden op voorraad.

Gr. Jim
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Robbert A »

het liefst eentje uit de wo2
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Auke »

Die op MP lijkt me jaren '80.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door JimK »

Auke schreef:Die op MP lijkt me jaren '80.
Dat weet ik wel zeker. Was goede handel na 9-11. Heb er toen honderden verkocht, particulier :lol: . Als mensen bang zijn.....
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet gasmaskers

Bericht door asjemenou »

Robbert A schreef:het liefst eentje uit de wo2
Sovjet WOII gasmaskers zie je niet zoveel en als je ze vind zijn ze meestal in een slechte staat. De reden is o.a. dat de meeste WOII Sovjet soldaten er niet eens één kregen uitgereikt. Als ze 'm al wel kregen dan gooiden ze 'm meestal weg want de gasmaskertas was ideaal om je persoonlijke spullen in op te bergen. Ik heb een Sovjet-Russisch BN gasmasker uit 1937 en deze is ook in een slechte staat. Blijkbaar zijn de Sovjet WOII gasmaskers van een slechte kwaliteit rubber gemaakt. Ik heb er inmiddels al eentje weg gegooid. Deze was echt vergaan tot een soort kauwgom. Mocht je er toch één willen hebben. Espenlaub militaria verkoopt er nog een paar, zie http://www.aboutww2militaria.com/March2 ... ask2a.html. Niet schrikken van de prijs (is veel te duur voor iets wat toch in verloop van tijd zal vergaan).
Het gasmasker wat je op Internet hebt gezien zal wel een SchM41 M of GP5 zijn geweest. Dit zijn naoorlogse versies van het oorspronkelijke Sovjet WOII SchM41 gasmasker. Op wat kleine verschillen na zijn ze nagenoeg hetzelfde. De SchM41 M/GP5 werd niet alleen in de Sovjet Unie gemaakt maar in bijna alle voormalige Warschau Pactlanden. Ze zijn er in een grijze en zwarte uitvoering. De SchM41 M is de militaire versie, met rupsenslang en langwerpig filter. De GP5 is de burger versie, deze heeft een ronde filterbus direct op het gasmasker geschroefd.
De SchM41 M is overigens een goed alternatief voor een Sovjet WOII reenactor.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Robbert A »

hey

bedankt voor de reacties.
na die foto's weet ik nu wel hoe die wo2 gasmaskers er uit zien, dan weet ik nu waar ik naar uit moet kijken.
in iedergeval bedankt :)
maar dat die dingen zo duur zijn lijkt mij wel logisch wat alsjemenou gezegt heeft, ik zal hier goed over na gaan denken, en proberen uit ze zoeken wat het beste is.

groeten
robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Plaats reactie