onschadelijk maken .50 munitie

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

779 schreef:Ach je zal niet de eerste zijn die zich verminkt omdat hij een huls probeert onschadelijk te maken... Waarom denk je dat die dingen illegaal zijn in NL...

Maar het blijkt wel vaker dat de MD diggers andere meningen hebben over munitie.
779
779 even een kleine uitleg van mijn kant. Ik verzamel al 14 jaar munitie op een legale manier. Dat willen zeggen met een vergunning. Ik zoek niet met een metaal detector en de patronen die door King Tiger worden getoond zijn ook geen bodemvonsten.
Ik heb in mijn verzameling een paar duizend geladen patronen van 4mm t/m .50 De munitie die groter is dan .50 bevat geen spring lading meer en ook geen aandrijvende lading (kruit)

In Nederland is het verzamelen van munitie prima geregeld met het lidmaatschap van een officiele vereniging die weer is aangesloten bij een europese vereniging. Het verzamelen van munitie is geen gevaarlijke bezigheid als je je aan bepaalde regels houd. Een daarvan is dat je zelf geen munitie ontschadelijk maakt. Een patroon ontladen met het juiste gereedschap kan echter wel zonder gevaar mits je weet waar je mee bezig bent. (Zo'n beetje iedere herladende sportschutter heeft dit gereedschap in huis.)

Ik geef en zal ook geen tips geven hoe je een patroon moet ontladen. Waar je je ook niet in moet vergissen is dat verschillende landen verschillende wetten hebben m.b.t. onklaar (deko) gemaakte munitie. Zo is het in Duidsland gewoon toegestaan om ontladen handgranaten, munitie en geschutsmunitie te hebben. Hoe de regels in Belgie zijn weet ik niet maar daar mag in ieder geval meer dan in nederland.

Oh ja naast het verzamelen van munitie verzamel ik ook vuurwapens en ook daar heb ik een vergunning voor.

ps. Hoe wil een een huls ontschadelijk maken?
Plaats reactie