Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik zat even te koekeloeren in de US GI ETO Collectors Guide, zat wat te lezen bij pagina 44, "The two-piece camouflage HBT uniform".
Daar stond het volgende:
Enjames schreef:Developed for jungle fighting, this outfit was briefly issued in limited quantities for the Normandy fighting (for instance to personnel of the 41st Armored Infantry Battalion/2d Armored Div.) The uniform is partially reversible: altough each side of the fabric shows a different dominant shade, pockets are present on the greener side only.
Heeft iemand WO2 foto's van soldaten die in HBT camouflage rondliepen? Waren er meer eenheden dan enkel het 41 Armored Infantry Battalion die HBT camouflage gebruikten? Die indruk word wel gewekt door Enjames. Werd HBT camouflage ook deels gedragen? Bijvoorbeeld, een HBT camouflage broek met een M41 jacket erboven? Zo ja, heeft iemand hier ook foto's van?
Alvast bedankt!!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route" The Lorraine offensive 1944
Ik vind 'm een beetje lijken op zo'n camopak van de Waffen-SS...
In het boek 'D-Day' van Stephen Badsey staat geschreven over dit uniform dat ze wel eens voor SS'ers aangezien werden en dat ze daardoor weer gauw ingenomen werden..??
Kan me voorstellen dat dat best wel op elkaar lijkt van een afstandje...
Laatst gewijzigd door Justin op 20 nov 2006, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
Justin schreef:In het boek 'D-Day' van Stephen Badsey staat geschreven over dit uniform dat ze wel een voor SS'ers aangezien werden en dat ze daardoor weer gauw ingenomen werden..??
. Werd HBT camouflage ook deels gedragen? Bijvoorbeeld, een HBT camouflage broek met een M41 jacket erboven? Zo ja, heeft iemand hier ook foto's van?
Ik denk wel met bijv, een woolshirt, als ze het te warm vinden...
Ik heb de vraag hier gezet omdat het in eerste plaats om het gebruik van het uniform ging, en de afbeeldingen zie ik graag als ondersteuning van de feiten. Vandaar..
Bedankt voor de ETO link! Ik was er al geregistreerd (kom ook nog wel eens), ik zeg alleen nooit wat.
De foto's van de openingspost van Johan doen het alleen niet meer... Is je site down Johan?
Er staat ook een foto van een US artillerist met een Tanker Jacket (of is het nou een M41 jacket? Kan het niet goed zien) en HBT camouflage broek. (klik!) Ik vind dat zelf een erg mooie combinatie!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route" The Lorraine offensive 1944
Ziet er uit als een Tankerjacket. Voor zover ik heb begrepen zijn de HBT camouflage suits niet echt succesvol geweest en maar een korte tijd in gezet in het ETO ( Normandië ) omdat ze voor verwarring zorgden, de GI's die ze droegen werden voor Duitsers aangezien. In de PTO ( Pacific Theater of Operations werden ze frequenter gedragen, echter vooral door de USMC die een camouflage HBT van een geheel andere snit droegen. Army camouflage HBT werden ook naar de PTO verscheept, en er zijn gevallen bekend van US Marines die Army camouflage HBT droegen.