Foto

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Foto

Bericht door jeroen wo2 »

Hey,

Ik heb in Huizen deze foto gekocht van Krijgsgevangenen.
Maar zijn het US of britten?
En waren ze van de luchtmacht of tankbemanning?
Alvast bedankt!

Jeroen.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Die middelste lijkt me een brit, gezien zijn Battledress.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

Ze lijken wel Pools..
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Heb je een voorbeeld zoals een foto ?
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Bericht door willysproject »

hallo,

waarom denk je dat het gaat om krijgsgevangenen?

MvG,
Gerd V
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Zouden ook monteurs kunnen zijn bij iets wat op een hangar lijkt.

Het lijken mij geen Amerikanen, maar probeer is een betere close up te krijgen van de middelste en dan met name de cap en zijn schouders, lijkt alsof die daar patches op heeft zitten, van die straatnamen o.i.d.

Ook zou je types overalls kunnen opzoeken, de linkse met de zak op het been is wel een opmerkelijke wat je wellicht kunt opzoeken.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Stravers schreef:Ook zou je types overalls kunnen opzoeken, de linkse met de zak op het been is wel een opmerkelijke wat je wellicht kunt opzoeken.
Kunnen het geen britse tank overals zijn.... effe op zoeken.

EDIT: nee, duidelijk GEEN britse tankoverals.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Het lijken mij 2 Britse RAF piloten en een USAAF piloot. De linker en de rechter persoon dragen wat ik er zo van kan zien een RAF flightsuit(weet nog niet welk type, nog niet opgezocht. Zijn in ieder geval geen USAAF flight suits) en het lijkt alsof ze er pattern 1943 RAF escapeboots onderdragen.
De middelste lijkt mij een USAAF piloot gezien zijn Overseas cap met Lt. bar erop(is duidelijk geen RAF insigne), zijn Ike jacket(is geen battledress kijk maar eens goed) en zijn weinig Brits aandoende broek. Vermoed dat het een Amerikaanse broek is. Type waag ik me echter niet over uit te spreken.

Hoop dat deze informatie je alweer wat verder helpt. In ieder geval een leuke foto! :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Lijkt me geen ike, en al is het een ike, dan zou het wel een taylormade zijn, ik zie namenlijk knopen op de borstzakken dit hadden Ike's niet evenals de Airforce style ike's (B-13 & B-14)


(*jaja ben maar meteen aan het bladeren geweest in men nieuwe boek :P)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

SiNiStEr schreef:Het lijken mij 2 Britse RAF piloten en een USAAF piloot. De linker en de rechter persoon dragen wat ik er zo van kan zien een RAF flightsuit(weet nog niet welk type, nog niet opgezocht. Zijn in ieder geval geen USAAF flight suits) en het lijkt alsof ze er pattern 1943 RAF escapeboots onderdragen.
De middelste lijkt mij een USAAF piloot gezien zijn Overseas cap met Lt. bar erop(is duidelijk geen RAF insigne), zijn Ike jacket(is geen battledress kijk maar eens goed) en zijn weinig Brits aandoende broek. Vermoed dat het een Amerikaanse broek is. Type waag ik me echter niet over uit te spreken.

Hoop dat deze informatie je alweer wat verder helpt. In ieder geval een leuke foto! :)
De middelste is zeker RAF (RCAF en RAAF hebben vrij donkere uniformen).
Hij heeft de voortste 2 knopen van zijn cap zijn goed gepoetst zodat ze op een zwart-wit foto wit glimmend oplichten en van deze afstand lijken ze een streep.
Een Amerikaanse Lt bar zat aan de rechterzijkant
Zwarte stropdas op een lichtblauw hemd.
Zijn bd jacket is open gewerkt naar de mode, in het leger voor manschappen niet toegestaan maar toch wel gedaan. Tenzij het een na-oorlogse foto is en dan klopt dit type helemaal met een na-oorlogs standaard open model. Gebrek aan emblemen wings e.d. kan wijzen op ground crew.
Ik heb ook een dergelijke broek in bezit 1943 gedateerd (suits aircrew).
Aan zijn linkerkant (voor ons rechts) zit het langwerpig verbandzakje.
Schoenen kunnen standaard hoge schoenen zijn.
De mannen links en rechts kunnen een gewone werkoveral dragen.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Oh ja nu zie ik het inderdaad, het is geen Lt. bar het zijn inderdaad die 2 knoopjes voorop de sidecap. Goed gezien! :D

Dan is het waarschijnlijk toch een RAF of RCAF of zelfs een RAAF piloot.
En het kan een officier zijn die zijn jasje heeft laten openwerken, dit werd door officieren wel vaker gedaan en was voor hen volgens mij ook toegestaan.

Echter is het niet waar wat je zegt over de Lt. bar Jim. Deze zaten gewoon aan de linkerkant(voor ons op foto's rechts) van de sidecap. Hiervan heb ik vele oorlogse foto's die dit bewijzen. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

SiNiStEr schreef: En het kan een officier zijn die zijn jasje heeft laten openwerken, dit werd door officieren wel vaker gedaan en was voor hen volgens mij ook toegestaan.

Echter is het niet waar wat je zegt over de Lt. bar Jim. Deze zaten gewoon aan de linkerkant(voor ons op foto's rechts) van de sidecap. Hiervan heb ik vele oorlogse foto's die dit bewijzen. ;)
Officieren lieten vaker hun jasje open werken. Lagere rangen deden dit ook wel ondanks dat het eigenlijk niet mocht. Bij de Air Force was men wat uniform en de omgang onder elkaar iets soepeler dan bij het leger.
Ook op zijn jasje te zien zijn de knopen van zijn jaszakken. Dit is een standaard bij een latere uitvoering van de BD jassen.

Ik ga helemaal met je mee wat betreft de bars op de Amerikaanse garrisoncaps. Ik bedoel inderdaad (voor ons op de foto rechts) de linker kant. Was ik onduidelijk in. (Ik heb eens Amerikaans reenactment gedaan en er wat van opgestoken. :wink: )
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Hahaha, okay dan zijn we het met mekaar eens Jim! :mrgreen:
Zijn dus toch 3 RAF piloten. Mooie foto in ieder geval Jeroen, als je hem ooit verkoopt weet me dan te vinden. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

SiNiStEr schreef:Hahaha, okay dan zijn we het met mekaar eens Jim! :mrgreen:
Zijn dus toch 3 RAF piloten. Mooie foto in ieder geval Jeroen, als je hem ooit verkoopt weet me dan te vinden. ;)
Haha ik zal er aan denken :P
Gebruikersavatar
irish guards
Lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 11 dec 2006, 15:31
Locatie: ridderkerk

Bericht door irish guards »

Krijgsgevangenen moesten volgensmij,een krijgsgevangenen jasje aan.
Plaats reactie