Foto

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door jeroen wo2 »

Volgensmij niet hoor ik heb ook orginele beelden van kampen waar gevangen in zaten met gewoon hun Bomberjacken aan.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Klopt, zeker in het begin werden gevangen nog redelijk waardig behandeld en mochten ze hun kleding gewoon houden. Al hun uitrusting moesten ze echter wel afstaan.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Volgens mij zijn deze vrolijke jongens GEEN krijgsgevangenen.

Ze staan namelijk geleund tegen een "tube" een typisch Engels produkt om troepen in te huisvesten. De Duitsers staken hun gevangenen (meestal) in houten barakken.

Deze foto is volgens mij gewoon ergens in Engeland gemaakt.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

SignalH schreef:Ze staan namelijk geleund tegen een "tube" een typisch Engels produkt om troepen in te huisvesten.
Je bedoelt een Nissen hut.
SignalH schreef:Deze foto is volgens mij gewoon ergens in Engeland gemaakt.
Volgens mij ook. Nissen huts zijn gemaakt met metalen golfplaten.
De Duitsers gebruikten hun metaal liever ergens anders voor dan krijgsgevangenen onder te brengen.

En geallieerde krijgsgevangenen hebben altijd hun eigen kledingen mogen dragen. Gevangenen die bij burgers / boeren te werk werden gesteld. Droegen op hun uniform jas de letters KG (=Kriegsgefangene)

Ik weet dat (Britse) gevangenen zelfs nieuwe uniform stukken (battle dress jassen en broeken, infanterie) konden krijgen omdat de Britse regering via het Rode kruis de kampen daarvan konden voorzien.
Naar mate de oorlog vorderde werd deze bevoorading nul, want het transport moest wel door de Duitsers gebeuren. En die gebruikten hun transport liever voor andere dingen. In veel kampen was zelfs de bevoorading van Rode kruis pakketten een probleem.
Zo is het mogelijk dat RAF aircrew rondliep met infantrie kledij al dan niet voorzien van overgezette RAF emblemen. (Leuk detail die ook in de film The Great Escape ook te zien is)

De betreffende foto kan ook na de oorlog zijn gemaakt. Vele jaren na de oorlog hebben de Britten er zo bij gelopen. En het hoeven ook geen piloten te zijn. Er is op ieder vliegveld een enorm aantal aan ground crew.
Wie weet zijn het de electriciens van de basis!
Plaats reactie