Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Deze helm heb ik vandaag gekocht. Volgens mij is dit een nederlands model dat gebruikt werd tijdens de oorlog. Ik verzamel zelf geen nederlands, maar kon de helm niet laten liggen.
Graag wil ik weten of het binnenwerk origineel is (na even surfen las ik dat het binnenwerk inderdaad oranje stof moet hebben) , en of iemand vanaf een foto kan zien of de pot overgeverfd is. (kan er wel op de voorkant een plek vinden waar de 'plaat' gezeten heeft).
Kan er verder geen datum of iets dergelijk in vinden. Wel staat er op het binnenwerk. (is ook op één van de foto's te zien: D.P. de Booy)
Kan iemand mij misschien iets meer vertellen over de helm?
Btw, deze plaat kan om 2 redenen zijn verwijderd.
1 Omdat ze deze meestal oppoetsten. Dan is het gelijk een spiegel, dat konden de duitsers perfekt zien.
2 omdat als je een kogel tegen de plaat krijgt hij de helm in gaat. Als de plaat verwijderd is kan hij nog welleens ketsen.
Ik kan alleen de foto van de buitenkant zien...Het ziet er leuk uit aan de 'knopen' van het binnenwerk zie je dat hij niet is overgeverfd, omdat er geen verf op zit...Maar ik zie daar aan de voorkant van de helm wel een anderekleur verf, donkerder groen...dat is volgens mij wel overgeverfd. heb je een foto van de voorkant?? de foto van het binnenwerk kan ik helaas niet openen, maar je beschrijving klinkt goed, zitten alle oranje-bruine vilte flappen er nog(3)? en is het touwtje nog aanwezig?
De stempels zijn vaak te vinden onder de vilteflappen, maar ook soms in de nekflap, al zijn die bijna altijd 'onzichtbaar' door slijtage.
De helmplaat werd inderdaad vaker verwijderd, het was volgens mij verplicht dit te doen tijdens de mobilisatie.
EDIT:
Nu doet de foto van het binnenwerk het wel, mooi binnenwerk!!!En compleet!(zoek eens onder de leren flappen, daar staat meestal een fabrieksstempel)
Die letters wat voorin het leer zijn gestempeld, heb ik ook in een van mn helmen,alleen dan groter en maar twee letters. Bij jou lijkt het mij een naam, in de meeste Nederlandse helmen is de naam op het ijzer of daar voor in de leren band geschreven met potlood, hier dus gedrukt.
Oja, voor de duidelijkheid: dit is zeker een Nederlandse helm van voor de oorlog, een m28(model 1928) om precies te zijn.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Waffenambt schreef:
2 omdat als je een kogel tegen de plaat krijgt hij de helm in gaat. Als de plaat verwijderd is kan hij nog welleens ketsen.
Mvg Erik
Het was meer dat de Duitse sluipschutters een veel duidelijker doel hadden waarvan ze zeker wisten dat deze 100% dodelijk was. Geen enkele kogel ketst af op de helm als deze direct op de voorkant aankomt. Met of zonder plaat, gaat er gewoon doorheen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route" The Lorraine offensive 1944
Bedankt voor de reacties. Ik heb nu een datering kunnen vinden in het binnenwerk: 1933. Kan niets vinden van een fabrieksstempel of iets dergelijks.
Hier een foto van de voorkant:
En dan komt nog weer die waardevraag
Veel emotionele waarde heeft deze helm (nog) niet voor mij en ik weet daarom nog niet zeker wat ik met de helm doe. Wil daarom graag weten wat ongeveer de geldwaarde van deze helm is, kan iemand mij dat vertellen?
Nice, je ziet dat de voorkant is overgeverfd, kijk naar de verf op de''knopen''. Heb je een foto van de datering? als het goed is staat er een grote CM door elkaar boven(CM=Centraal Magazijn, of Centrale Magazijnen, dat weer ik niet zeker).
Deze helm, zal volgens mij tussen de 40-90 euro, misschien 110 als je geluk hebt, ligt eraan welke 'gekken' er op bieden. De helm heeft een heel mooi binnenwerk, maar de overgeverfde voorkant maakt het verschil.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Hehe, er worden wel eens overgeverfde helmen voor 150 verkocht op marktplaats! Volgens mij weten veel mensen niet of een helm is overgeschildert of niet... Bij deze is dat echter helaas wel duidelijk.
Ik kijk nog even wat ik ermee doe. Misschien wordt het marktplaats, zet ik hem op het forum met 'te ruil', of ik houd hem in mijn verzameling.
Ik weet nu dat hij origineel is, en de waarde is mij ook wel duidelijk.
Nogmaals bedankt.