Webbing

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
rutger
Lid

Webbing

Bericht door rutger »

Ik heb even een paar vragen over bepaalde stempels op bepaalde webbing en een veldfles die ik heb liggen.

Ik heb 2 Britse largepacks waarvan ik de oorsprong niet helemaal kan thuisbrengen (of het dus Brits, Canadees of Indisch is). Hetzelfde probleen met de koppel en de veldfles

1 largepack met de stempel K.E.F. 1943 en volgens mij (weet het niet zeker) W128 en deze heeft geen stempeling op de koperen sluiting

1 largepack met de stempel W.M.D. of W.M.O. 1942 (kan het niet goed lezen) op de koperen sluiting en een stempel op de webbing namelijk 1942 en nog iets maar wat ik niet kan lezen

1 veldfles met G.M/1943

1 koppel met een onduidelijke stempeling op de webbing. De koperen sluitingen zijn wel gestempeld. 1 met W.M. 40 en een andere met 44

Weet iemand trouwens ook hoe je de koperen sluitigen kunt schoonmaken in verband met viezigheid (witten en groene aanslag)?

Alvast bedankt
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Veldfles is brits.

Groen is over het algemaan brits en blauw canadees.

Voor webbing kan je het ook zien aan de broad arrow. /|\
Groot Brittanië = /|\
Canada = C/|\
Zuid Afrika = U/|\ (pijl staat in de U)
Australië = D/|\ (pijl staat in de D)
Nieuw Zeeland = N/|\Z

/|\
India = I

Dit is de makkelijkste manier waar je het aan kan zien.

Je kan het vaak ook zien aan de maker.
Alleen kan ik de makers die jij opnoemt niet echt weer vinden.
Kan je hier eens een foto van posten?
Mvg/Best regards, Sipke
Devilmorfose
Lid

Re: Webbing

Bericht door Devilmorfose »

rutger schreef: Weet iemand trouwens ook hoe je de koperen sluitigen kunt schoonmaken in verband met viezigheid (witten en groene aanslag)?

Alvast bedankt
Ik heb het zelf geprobeerd met koper poets maar daar kan je witte vlekken mee krijgen op de webbing.
Ik heb ook de tip gekregen om het met water en azijn schoon te poetsen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Met een papier kan je dat eraf poetsen.
Devilmorfose
Lid

Kan misschien maar met koperpoets of azijn gaat het ook meteen glimmen. Dat moest vroeger door de manschappen ook gepoetst worden tot het glom!
pionier
Lid

Bericht door pionier »

Ja, maar zoals je zei... als je niet uit krijgt krijg je vlekken op je riem. Daarom is papier wel handig.
rutger
Lid

Bericht door rutger »

In ieder geval al bedankt voor de info die jullie hebben gegeven :)

Foto's:

Op de eerste largepack staat dus KEF 1943 en volgens mij W128 of WI28. Er staan geen data of makersstempels op deze koperen sluitingen.

Afbeelding

Op de tweede largepack kan ik de datering niet lezen behalve 1942. Ook hier hetzelfde verhaal met de koperen sluitingen(ik heb nog es gekeken maar er staat iets van I.W.M.O. of I.W.M.D.) Foto:

Afbeelding

Van de koppel is de datering op de webbing ook niet meer te lezen. Zoals ik al zei staat er iets van M.W. 40 op de koperen sluiting en iets van ## 44 (bij de sterretjes hoort iets te staan maar dat kan ik niet lezen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Post dit eens op http://www.tommy-talk.com
Denk dat ze het daar wel weten.
Doe zelf ook brits/canadees, maar ik kan deze markings niet vinden in mijn boeken.
Mvg/Best regards, Sipke
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Is goed. Bedankt voor de tip! :)

Nelson Mandela
Devilmorfose
Lid

pionier schreef:Ja, maar zoals je zei... als je niet uit krijgt krijg je vlekken op je riem. Daarom is papier wel handig.
Alleen met echte koperpoets.
Met dat azijn/water niet begreep ik.
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Ik heb net bij de plaatselijke dump een largepack gekocht. Nou ben ik alleen benieuwd of het 1 van engelse makeladij is? Ik heb de stempel eff nagetekend omdat die niet zo goed leesbaar is. Iemand die het weet?

En wie weet een goed boek over Engelse webbing en waar ook bekende Engelse WO2 producenten in staan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Nelson Mandela
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja is een Britse large pack.

Een goed boek is Equipment of the WWII Tommy. In dit topic staat veel geschreven over commonwealth referentie boeken: http://www.tommy-talk.com/viewtopic.php?t=72
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Oke, bedankt Nico :) :!:

Nelson Mandela
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Wat trouwens ook een leuk boeje is, is British web equipment of the two world wars.

Geschreven door martin J. Brayley.
ISBN: 1-86126-743-6
Kost ongeveer 15 euro en is verkrijgbaar bij http://www.bol.com
achterin dit boekje staat een lijst met een 33 verschillende fabrikanten van britse webbing.
Mvg/Best regards, Sipke
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Klinkt mij goed in de oren. Bedankt Haplo :!:

Nelson Mandela
Plaats reactie